Argumentele Consiliului Concurentei au stat la baza hotararii presedintelui Iohannis de a retrimite Codul Silvic Parlamentului

P.c. | 14.05.2015

Pe aceeași temă

Administratia Prezidentiala arata, intr-un document publicat miercuri, ca presedintele Iohannis a hotarat sa retrimita la Parlament Codul Silvic pe baza argumentelor Consiliului Concurentei. Iohannis a fost acuzat, in cadrul protestelor care au avut loc sambata, ca a retrimis in Parlamentului Codul Silvic pentru a avantaja compania Holzindustrie, iar argumentele folosite pe Klaus Iohannis ar proveni dintr-o scrisoare trimisa de Holzindustrie, la sfarsitul anului trecut, premierului Victor Ponta, relateaza Hotnews.

 

Holzindustrie arata, in scrisoare, ca introducerea unui prag maxim de 30% la achizitia sau procesarea de masa lemnoasa aduce atingere principiilor libertatii economice si ameninta cu efecte negative asupra comertului dintre Austria si Romania.


Iohannis a cerut oficial Consiliului Concurentei punctul de vedere privind proiectul de Cod Silvic adoptat de Parlament la sfarsitul lunii februarie. Consiliul Concurentei a aratat ca:



- In ceea ce priveste dispozitiile art. 60 alin 5 lit f si g prin care au fost introduse pragul maxim de 30% la achizitia/procesarrea de masa lemnoasa din fondul forestier, respectiv dreptul de preemtiune pentru producatorii din industria mobilei la cumpararea de masa lemnoasa, Consiliul Concurentei apreciaza ca aceste  prevederi pot fi de natura a afaceta concurenta si propune eliminarea acestora din urmatoarele motive:

 

CITITI SI: CODUL SILVIC Consiliul Concurentei cere opinia Comisiei Europene in privinta pragului de 30% pentru achizitiile de masa lemnoasa din fiecare specie


1. In expunerea de motive, introducerea acestor noi dispozitii prin care se intervine in operatiuni de piata, respectiv vanzarea masei lemnoase din fondul forestier national, nu este motivata de apararea unui interes major (ca de exemplu: considerente de protectia mediului inconjurator), astfel incat aceste masuri sa poata beneficia de o derogare de la reglementarile legale in domeniul concurentei.
 

2. Analizata prin prisma prevederilor legale in materia concurentei, aceasta limitare a cantitatii de masa lemnoasa reprezinta o bariera pe piata comercializarii masei lemnoase, fiind de natura sa limiteze posibilitatea operatorilor economici de a achizitiona sau procesa masa lemnoasa, ceea ce poate afecta concurenta care trebuie sa se exercite cu ocazia licitatiilor pentru vanzarea masei lemnoase. Totodata, limitarea cantitatii de masa lemnoasa care poate fi achizitionata de catre un operator din fondul forestier proprietate publica ar putea reprezenta un avantaj pentru unii operatori. in conditiile in care se poate demonstra ca statul renunta la niste venituri pe care le-ar fi obtinut in absenta acestui prag. Pe de alta parte, atragem atentia asupra faptului ca mentinerea unuei limitari la achizitia/procesarea de masa lemnoasa din fondul forestier national ar putea reprezenta o incalcare a Tratatului de Functionare a UE in ceea ce priveste libera circulatie a marfurilor, ceea ce poate avea ca posibila consecinta declansarea procedurii de infringement asupra Romaniei. 
 

3. De asemenea, favorizarea sectorului productiei de mobila in detrimentul altor sectoare care achizitioneaza/proceseaza masa lemnoasa sub forma de lemn fasonat poate avea impact anticoncurential prin limitarea libertatii comertului sau stabilirea unor conditii discriminatorii pentru activitatea intreprinderilor pe piata valorificarii masei lemnoase din fondul forestier proprietate publica.


In scrisoarea trimisa presedintelui Klaus Iohannis se arata ca acest punct de vedere a fost trimis si comisiilor de specialitate din Parlament prin care a trecut Codul Silvic inainte de a ajunge la presedinte.

 

Argumentele presedintelui Klaus Iohannis pentru retrimiterea Codului Silvic in Parlament :



Art. I pct. 9 -15 din legea transmisa spre promulgare, respectiv modificarea art. 10 -13 din Legea nr. 46/2008 - Codul silvic reglementeaza posibilitatea ocoalelor silvice de regim de a oferi proprietarilor de fond forestier anumite servicii remunerate. Consideram ca, pentru incredintarea acestor servicii, trebuie prevazuta o procedura de selectie deschisa, transparenta si neconditionata. In caz contrar, respectiva masura poate institui un avantaj in favoarea ocoalelor silvice, avantaj care poate reprezenta ajutor de stat.

 

CITITI SI: Bogdan Chiritoiu, Consiliul Concurentei: Modul in care Romsilva vinde lemnul este straniu



2. Art. I pct. 29 din legea transmisa spre promulgare, respectiv completarea art. 20 din Legea nr. 46/2008 - Codul Silvic cu un alineat nou, alin. ( 11), instituie obligativitatea intocmirii amenajamentelor silvice doar pentru proprietatile de fond forestier mai mari de 10 ha. Aceasta reglementare se constituie intr-o premisa a unei masuri legislative discriminatorii intre diferite categorii de proprietari. Totodata, aplicarea acestei dispozitii care, la prima vedere poate avea drept efect flexibilizarea gestiunii padurilor, ar putea antrena accelerarea taierii padurilor din fondul forestier dincolo de principiile continuitatii, eficacitatii functionarii si conservarii padurilor.
 

3. Art. I pct. 48 din legea transmisa spre promulgare, respectiv modificarea art. 37 din Legea nr. 46/2008 - Codul Silvic, reglementeaza conditiile si situatiile in care este posibila scoaterea definitiva a terenurilor din fondul forestier national, prin derogare de la regimul general. Prin faptul ca sunt extinse categoriile exceptate de la regimul general aplicabil in cazul scoaterii definitive a unor suprafete din fondul forestier national apreciem ca se confera un avantaj anumitor categorii de beneficiari (proprietarii de retele de energie din surse regenerabile, proprietarii de parcuri recreative, tematice si/sau educationale), avantaj ce ar putea sa intre in sfera notiunii de ajutor de stat.


4. Art. I pct.72 din legea transmisa spre promulgare, respectiv completarea art. 60 cu noi reglementari privind valorificarea masei lemnoase din fondul forestier proprietate publica poate conduce la ideea crearii unui mediu neconcurential.

 

CITITI SI: PNL: Afacerea Schweighofer a intrat in Romania ca o afacere a familiei lui Victor Ponta. Prin Codul Silvic, PSD vrea sa scoata 1,2 milioane de hectare de padure din fondul forestier national



"Apreciem ca dispozitiile art. 60 alin. (5) lit. f) si g) - prin care se introduc: pragul maxim de 30% la achizitia sau procesarea de masa lemnoasa din fondul forestier national si dreptul de preemptiune pentru producatorii din industria mobilei la cumpararea de masa lemnoasa - sunt de natura sa aduca atingere principiilor libertatii economice si contractuale, ca fundamente esentiale ale economiei de piata. Introducerea unei limitari arbitrare in activitatea operatorilor economici, care ar genera dezavantaje pentru unii si avantaje pentru altii, ar putea avea impact negativ asupra mediului concurential si ar putea atrage posibilitatea de a fi invocata incalcarea obligatiilor asumate de statul roman in calitate de stat membru al Uniunii Europene", se arata in cererea de reexaminare semnata de seful statului.
 

In plus, Klaus Iohannis atrage atentia ca "regulamentul privind valorificarea masei lemnoase din fondul forestier proprietate publica, ce va fi aprobat prin hotarare a Guvernului, potrivit art. 60 alin. (4) din legea transmisa la promulgare, ar trebui sa fie elaborat cu avizul autoritatii de concurenta".

 

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22