Arhivă PDF începând din 1990 I Abonamente Revista 22 I Access Abonați PDF



Andrei PLESU, scrisoare deschisa catre Radu BELIGAN, legata de sustinerea acestuia pentru Victor PONTA: Ati simtit nevoia la varsta dvs, la statura dvs, sa va legati numele de un CARAGHIOS
2014-09-22
45

Intr-o scrisoare deschisa catre actorul Radu Beligan, Andrei Plesu isi exprima mirarea ca acesta il sustine pe Victor Ponta la alegerile prezidentiale. Beligan si-a aratat sustinerea pentru Ponta printr-un mesaj video, difuzat la lansarea candidaturii lui Victor Ponta de sambata, de pe Arena Nationala, relateaza Hotnews.

 

Radu Beligan si-a aratat sustinerea pentru Victor Ponta spunand ca  "Tara are nevoie de un presedinte tanar, energic. Cred in tineri, sunt capitalul nostru cel mai de pret. Trebuie sa ne folosim de accest capital". 

 

CITITI scrisoarea lui Andrei Plesu catre Radu Beligan:

 

Stimate maestre, Eram inca un fraged licean, cind va admiram pentru talentul dumneavoastra. Simteam ca nu era vorba de o simpla inzestrare, de un dar al naturii, ci si de inteligenta, cultura, subtilitate. Mai tirziu, cind am avut placerea sa va intilnesc, toate presupunerile si asteptarile mele au fost confirmate.
 

Stimate maestre, Eram inca un fraged licean, cind va admiram pentru talentul dumneavoastra. Simteam ca nu era vorba de o simpla inzestrare, de un dar al naturii, ci si de inteligenta, cultura, subtilitate. Mai tirziu, cind am avut placerea sa va intilnesc, toate presupunerile si asteptarile mele au fost confirmate.

Am descoperit umorul dumneavoastra, anvergura intelectuala a viziunii dumneavoastra despre lume si despre meseria cu care, decenii intregi, v-ati identificat pina la contopire. Simpatia mea pentru dumneavoastra m-a ajutat, adesea, sa trec cu vederea numeroasele pagini omagiale, dedicate unui sef de stat care, in opinia majoritatii romanilor (care, de altfel, l-au si evacuat), nu le merita. Ceea ce ma frapa, totusi, era "indeminarea" cu care le scriati. Nu aveati aerul ca executati, ca altii, o oarecare pirueta formala, o mica dedicatie de circumstanta. Puneati, in declaratiile dumneavoastra, aceeasi "originalitate", acelasi convingator patos al expresiei, aceeasi "autenticitate", pe care le foloseati si pe scena. Nu erau textele unui docil functionar de stat, erau "texte Beligan", texte purtind amprenta personalitatii dumneavoastra.


Ceausescu era "cel care asculta respiratia tarii", "cel care a sters din dictionar cuvintele: oboseala, inertie, stagnare, nepasare, imposibilitate", "cel care se odihneste de o munca prin alta munca", exponentul "a ceea ce e mai bun in noi". Cu astfel de "alese si inflacarate" omagii, era inevitabil sa deveniti un "oficial", membru al Comitetului Central si deputat al Marii Adunari Nationale. Imi spuneam, totusi, ca asa erau vremurile, ca acesta era pretul pe care trebuia sa-l platiti, pentru a sustine eficient institutia teatrului romanesc: stabilitate administrativa, protectie ideologica, turnee (de succes) in strainatate etc. Au facut si altii la fel, poate cu mai putin zel si cu mai putin "talent". (Eu insumi am scris un memoriu catre seful statului -memoriu, nu "scrisoare" - cind, in 1982, am fost dat afara din slujba si din presa. Am folosit limbajul de lemn al acelui tip de document, cu ornamentica aferenta. Dar am facut-o din postura somerului anulat socialmente, nu din aceea a unui "simbol national", asezat, ca dumneavoastra, la zenitul tarii. Si n-am recidivat, nici n-am "cintat", pina in ultima clipa, pe prima pagina a ziarelor...).

 

CITITI SI: A treia lansare a lui Ponta la prezidentiale. Spectacol FARAONIC, promisiuni de unire si povesti despre razboiul cu Basescu

 

Mai tirziu, am aflat, nu fara amaraciune, ca ati avut stupefianta idee sa reclamati autoritatilor o productie regizorala a lui Liviu Ciulei: "o crima pentru actul de cultura in sine" - suna verdictul dumneavoastra. Dar am fost, mereu, gata sa uit. Poti regreta derapajele unor mari spirite, le poti amenda, dar nu poti sa le excomunici brutal opera din teritoriul valorii. Performanta ramine, in sine, valabila. Nu ne putem permite sa renuntam, batos, la Sadoveanu, la George Calinescu, la Tudor Vianu si la atitia altii, chiar daca fiecare din ei a crezut, la un moment dat, in vremuri tulburi, ca-si poate obloji vocatia prin citeva fente impure. Gindeam la fel si in ceea ce va priveste. Si n-am procedat impotriva constiintei mele cind, dupa 1989, v-am dat, pe o carte, o dedicatie calda: "Dlui Radu Beligan, constiinta mai buna a teatrului romanesc" (daca imi amintesc bine). Constiinta mai buna a teatrului, nu a civismului, nu a onestitatii politice.
 

In 1990, un grup de mari actori ai Teatrului National (printre care regretatul Gheorghe Dinica) au venit la Ministerul Culturii pentru a cere demisia dumneavoastra. Era, intr-adevar, greu de acceptat ca cineva care, in ianuarie 1989, inca se risipea in linguseli partinice sa ramina in continuare "sef". Prin urmare, am raspuns pozitiv solicitarii cu pricina. Va pretuiam inca destul ca sa cred ca pierderea unei lumesti sefii nu va va afecta. Nu erati "scos" din teatru, nu vi se cerea sa renuntati la adevaratul dvs. "rol": acela de mare actor. Vi se cerea, cu alte cuvinte, sa fiti doar mare actor. Din cite stiu, ati primit, totusi, prost "lovitura". Afectiunea mea pentru dumneavoastra a continuat sa prevaleze insa, cum probabil ati observat de-a lungul celor citorva intilniri pe care le-am avut ulterior.
 

Din pacate, intregul esafodaj, cu greu intretinut, al admiratiei mele s-a fisurat deunazi, in urma unui "incident" in aparenta minor. Ati simtit nevoia, la virsta dvs., la statura dvs., sa va legati numele de un caraghios. Spectrul "stadionului" de tip coreean a reaparut in biografia dvs. intr-un moment in care nimic nu-l mai poate justifica. Asta inseamna ca m-am inselat. Ca, inainte de 1989, nu ati negociat util, sacrificindu-va de dragul teatrului, ci ca ceva inexplicabil va atragea in sfera puterii, oricit de patata era ea. Ca si acum.Puterea talentului dvs., puterea mintii dvs. nu va satisfaceau. Ca si acum, voiati sa fiti in preajma celeilalte puteri, oricit e ea de trecatoare prin comparatie cu puterea prestigiului dvs. profesional. Voiati, ca si acum, sa fiti mai curind pe scena stabilor, decit pe aceea a colegilor dvs.
 

Stimate maestre, 

Evident aveti dreptul sa sustineti si sa alegeti pe cine vreti. Daca se poate, cu argumente mai rezonabile. (Da, ne plac "tinerii energici". Dar nu votam categorii, ci oameni). Pe de alta parte, dvs. nu va exercitati, pur si simplu, dreptul la opinie, ci va investiti imaginea intr-o jalnica operatiune de propaganda, intr-un exercitiu manipulatoriu de un gust indoielnic. De ce o faceti (cu obisnuita dvs. "finete" culturala, gata sa recurga la locutiuni latine)? Nu mai pot raspunde acestei intrebari cu "pogoramintele" pe care incercam sa le invoc pe vremuri. Pot doar sa fiu trist, infinit de trist, ca intelegeti sa iesiti din scena cu o replica atit de triviala, atit de marunt devotata conjuncturilor. Calibrul dvs. merita un amurg mai nobil.

 

TAGS :
Comentarii
Dima Bicleanu 2014-10-11
Domilor G. Liiceanu si A. Plesu, Ceea ce m-a facut sa surid citind articolele dvs. de condamnare a atitudinii politice a d-lui Beligan a fost, daca imi pot permite sa o spun, tonul indragostitului inselat. Ii iubim pe marii actori si ne simtim tradati si tristi cind vedem ca ei au alte convingeri afective, religioase, politice, etc decit noi, la fel cum ne simtim tradati si umiliti cind iubita pleaca dupa altul. In articolele dvs. cred ca se pleaca de la o premisa tacita conform careia dl. Beligan ar fi un om cu o gindire liberala, ca "a noastra". S-ar putea sa fie o eroare. O eroare pe care o fac toti indragostitii care cred ca iubita crede si gindeste la fel ca ei. Este drama marilor iubiri! De ce sa nu plecam de la premisa ca dl. Beligan este un om care crede sincer in valorile stingii? Privind in jur, vad multi actori celebri, mult iubiti, Hollywoodieni sau aiurea, contemporani, "artisti ai poporului" ca sa zic asa, cu sintagma din vremurile acelea, pe care nu incerc de loc sa o ironizez (artisti ai intregii lumi occidentale, vreau sa spun exemplele sint numeroase si usor de gasit), care cred sincer in valorile stingii si nu se sfiesc sa sustina persoane si partide politice de stinga in campanii electorale, chiar acum, astazi. Mai mult, as spune daca imi pot permite: in lumea "artelor", cei mai multi artisti par sa fie "de stinga". Anecdotic: ce ne facem cu Magritte, cu Sartre, Marquez, etc? Ei bine, si dl. Beligan a fost, poate, si inca este, cred, un om care crede in socialism, sau in "comunism", daca vreti ("socialism" si "comunism" erau si sint si acum adesea cuvinte interschimbabile in conevrsatie), ca alternativa sociala. Daca asa stau lucrurile, dinslul nu este decit consecvent, si "recte" moral fara pata! Am sa plusez si sa va reaminrtesc ca in Romania socialista (sau "comunista"), a separa admiratia fata de "realizarile socialismului" de admiratia fata de Ceausescu Nicolae si Elena era un oximoron. Erau valori care se amalgamau firesc si continuu in imaginarul celor care credeau in socialism (comunism) in acele vremuri. Adica: A admira sociaslismul si "realizarile" lui si a nu-l admira simultan pe Ceausescu si familia sa era ceva greu de conceput, aproape imposibil. Pentru un "fidel" al socialismului romanesc, era blasfemie. Deci, dragii mei, de ce sa nu admitem ca dl. Beligan, secretar al Biroului Organizatiei de Baza a PCR a institutiei numita "Teatrul National" nu a fost si este si acum, consecvent, un "om de stinga", care are verticalitatea morala de a-si sustine valorile in care crede sustinind in campania electorala, asa cum sustinea si inainte, pe socialiti si valorile lor? Cu toata dezamagirea de "indragostit", de care sufar si eu din aceleasi motive ca dumneavaostra, (si voi continua sa sufar! - Of!), de aici din departari, eu nu-i gasesc nici o vina d-lui Beligan si voi continua sa-l iubesc, ca un indragostit, fara ranchiuna! Dima Bicleanu, PhD, (D-lui Plesu: apropo de "interlocutori acoperiti": stiu, asta nu e o meserie,
Piedone 2014-10-05
Ce rost au scrisorile deschise in ziua de azi? N-am fost un fan al lui Beligan niciodata. Performanta lui actoriceasca nu ma emotiona; era prea cerebrala. Cu toate astea, fiecare are dreptul sa spuna in public si prostii. Nimeni nu este perfect. Doar micul ceausescu din noi ne indeamna sa ii tragem de ureche pe altii pentru parerile lor. Vorba ceea: gusturile nu se discuta.
floread 2014-09-24
Sa fii mare sef in perioada comunista insemna multe,multe compromisuri,poate si un grad sau un nume conspirativ.Cistigul era senzatia de putere,salam de sibiu carne si cascaval. Zilele trecute intr-un taxi,soferul imi spune ceva,uneori comentez alteori refuz orice discutie.Am retinut numai fraza,"ceausescu avea grija de oameni". Ce sa comentez,ca oamenii astia de care ceausescu a vea grija nu aveau apa calda cam tot anul,luni intregi nici apa rece,nu aveau caldura si gaze,trebuiau sa stea la coada de la 3 dimineata pentru 2 sticle de lapte pe cartela pentru un sugar,nu avea voie sa-se schimbe domiciliul,nu avea voie sa calatoreasca,sa aiba relatii cu straini,etc,etc,etc.Soferul avea o virsta care ar fi trebuit sa-i permita sa fi simtit pe pialea lui grija conducatorului pentru oameni. Cum pot fi oamenii asa de orbi in fata realitatii? Acum citiva ani l-am auzit pe domnul Beligan intr-un interviu,multumind lui gigi becali pentru pomenile pe care acesta le facea intr-un sat.El il insotea la impartirea acestora. Este omul la batrinete dispus la compromisuri sau a fost dintotdeauna.Eu zi c ca dintotdeauna
Nea 2014-09-24
M-a uns pe suflet. Beligan ramane delatorul lui Ciulei si la 90 de ani. Iar d-voastra, d-le Plesu, din fericire, ati ramas acelasi om inteligent si de bun simt.
La trahison des clercs! 2014-09-24
Radu Beligan a luat startul in TOP-ul marilor demisii morale. Candidati: Victor Ciorbea, Emil Constantinescu (ptr. antibasismul de conjunctura si inhaitarea politica cu pucistii PNL-USL), Iulia Hossu Longin, Mircea Dinescu, Stelian Tanase, Alina Mungiu Pipiddi, Mircea Toma (cel care se scremea in anul 2012 sa faca educatie ne-religioasa in scoli, in cadrul unei deja vestite conferinte de la facultatea de istorie, in care mobiliza studentii cam lipsiti de chef ptr. invatatura cu strigatul de lupta: __ O solutie imediata pentru a inviora publicul, este sa inlocuim cu curaj sloganul "Jos Basescu!" cu "Jos Dumnezeu!"_)... Dovada ca INTELEPCIUNEA nu merge musai la bratz cu specializarile, cu studiile, cu diplomele, cu notorietatea. Saracii de ei.. Ii compatimesc..
Liviu din Timisoara 2014-09-25
Constantin Codrescu ar avea foarte multe de povestit ...dat afara din Institut de mania proletara, de pumni ridicati ... Alaturi de el, Ciulei era usor indezirabil ... Se cunosc ei, foarte bine.
"Le trahison"@ Felix: .. 2014-09-24
Da, startul lui Radu Beligan tzine de alte vremuri. In privinta asta, dansul e "sportiv" inveterat. Face parte dintre "legendele" disciplinei.. encomiastice alaturi de G. Calinescu, Sadoveanu, Arghezi, actorul Mircea Albulescu etc
Felix 2014-09-24
Nu sunt sigur de prezenta Alinei Mungiu Pipiddi pe lista. A avut o pozitie corecta in 2012, si nu doar; pozitia ei ma irita adeseori, dar nu cred ca e vorba de o demisie morala ci de un soi de calcul "psihoistoric" Beligan a luat acest start cu mult mai devreme,a fost o vreme cand facea politica activa cu Iliescu. Iulia Hossu Longin e cazul cel mai trist dintre toate.
Adi R. 2014-09-24
Ati uitat sa adaugati pe cineva in topul marilor demisii morale: pe doamna Zoe Petre
Mishu 2014-09-24
Sunt de bun simt observatiile d-voastra, d-le Plesu ! Marele actor Radu Beligan a ales de bunavoie si nesilit de nimeni sa sfarseasca urat, deosebit de trist; chiar absurd..
Vicentio B. 2014-09-23
SCRISOAREA deschisa a Dlui Andrei Plesu, catre Artistul Poporului Radu Beligan, este reactia fireasca DEMNA, MORALA, declansata de IMORALA, crasa obedienta, falsitatea, transmis public: Tara are nevoie de un presedinte tanar, energic - celui care in realitatea incontestabila este IMPOSTORUL / PLAGIATORUL / CINICUL NATIONAL numit Premierul Ponta. Sunt doua elemente distincte si anume actorul Radu Beligan, si caracterul scazut, cunoscut, constant al acestuia, pe care eu le preiau, drept similitudine de speta, de la mega celebrele surori gemene Alice si Ellen Kessler , nascute in Germania ( Leipzig, 1936 ) , carora , intr-un interviu televizat, moderatorul a adresat la un moment dat intrebarea : > ce ne puteti spune despre Frank Sinantra, cu care ati lucrat si ati aparut in foarte multe spectacole ? Raspunsul , tipic omului ordonat german, a fost promt : > trebuie sa despartim notiunile , caracter si talent. Sinatra avea o ureche muzicala perfecta, nu se stie o melodie, in care el sa fi atins o singura nota falsa, insa ca om nu se poate spune acelasi lucru, din contra, mai ales cand vorbim de caracter. Asa stau lucrurile si in cazul de fata privind pe Radu Beligan. P.S. Reactia servila a lui Ponta, MITA ELECTORALA , NU a intarziat : plata de retributii banesti .....!
Maria 2014-09-23
Tot respectul pentru maestrul Radu Beligan,dar domnul Andrei Plesu are mare dreptate.Cred,totusi, ca un profitor l-a atras pe domnul Beligan in acea capcana.Pacat,mare pacat ca un nemernic ca ponta a ajuns sa-si pune numele langa cel al maestrului Radu Beligan.Domnule Beligan,studiati-l cu mai mare atentie,ca e doar un mare PROFITOR! Ca doar e bine acoperit,nu?!
gigi 2014-09-23
deci domnul Plesu este considerat ca apartinand grupului de intelectuali ai lui Basescu! domnul Beligan nu a fost, dupa stiinta mea, considerat apartinand grupului de intelectuali ai domnului Ponta! cei doi au fost si sunt competitori politici! al doilea scrie ce scrie si primul ii trage una serioasa peste mana! eu nu-mi aduc aminte ca domnul Beligan sa-i fi tras una domnului Plesu cand domnia-sa a cautionat regimul Basescu facandu-se consilier! ca atare, domnul Beligan merita a fi criticat, dar nu de fostul consilier al presedintelui! sau ma rog, poate fi criticat de fostul consilier al presedintelui, de pe pozitia de fost consilier al presedintelui, cu ani trecuti in cartea de munca! domnul Plesu nu este nici Tatal Ceresc si nici Mantuitorul! laic vorbind, nu este arbitru, ci jucator, nici macar fost jucator! iar cand ai fost jucator si ai jucat cum ai jucat si continui sa joci mai trebuie sa curga apa pe Dambovita ca sa poti deveni arbitru! sa ne intelegem, jocul democratiei presupune lupta intre competitori, adevarul este produsul luptei, nu este monopolizat de vreunul dintre competitori! asa ca textul de fata este textul unui intelectual basist impotriva altui intelectual, sa zicem, putem exagera daca e cazul, pontist, nimic mai mult, inelectual care striga, ,,adevarul e de partea mea,, si ,,sa-ti fie rusine"! ! chestia asta o mai aud din cand in cand la piata!
Lucian popescu 2014-09-26
Faptul ca domnul Plesu a stat sau nu la masa cu puterea nu schimba faptul ca domnul Beligan are carente morale invecinate cu lichelismul. D'ta incerci sa relativizezi comportamentul celor doi domni, dar cu ce scop?
gigi 2014-09-24
@Felix deformati textul domnului Plesu, vorbeste despre un caraghios, nu despre un plagiator! aceasta deformare arata ca simtiti ca aveti o pozitie slaba in argumentare! singura pozitie a intelectualului in raport cu puterea este cea de opozitie! domnul Plesu putea sa-i trimita o scrisoare in care sa-i spuna domnului Beligan asta, ca intelectualul este in opozitie de principiu cu puterea! or asa ceva nu putea sa o faca pentru ca insusi domnul Plesu a stat la masa cu puterea! caci chiar nu stiu ce este mai grav, daca folosim o balanta si punem in ea interesul national, deci o problema de simbol national, sa vinzi flota tarii, tara pentru care unii intelectuali si-au dat viata iar altii au facut ani de puscarie sau sa-ti iei doctoratul prin plagiat! restul sunt vorbe!
Felix 2014-09-23
@gigi: Cred ca amesteci doua planuri. Cel dintai e al dreptului civil/ penal. Aici sigur ca dl Beligan are tot dreptul sa sustina pe cine vrea, dl Plesu nu a incercat sa ii ia acest drept, si nici nu ar fi putut. Cel de-al doilea plan e unul oleaca metafizic, e unul care scapa procurorilor si judecatorilor, scapa in mod esential, ontologic, ei nu isi desfasoara activitatea acolo. In acest al doilea plan e vorba de adevar, de dreptate, si anume nu de cele masurabile de un juriu, ci de cele esentiale, din are purced surorile lor masurabile. In acest al doilea plan se desfasoara critica d-lui Plesu. Dl. Plesu nu a criticat faptul ca dl. Beligan a sustinut un tanar, sau ca a sustinut un om de stanga, sau ca a sustinut un actor politic. Dl. Plesu a criticat cu tristete faptul ca dl. Beligan care nu e el insusi un plagiator a sustinut in campanie electorala un plagiator.
Dobre Nicoleta 2014-09-23
"Pot doar sa fiu trist, infinit de trist..." Subscriu si simt asemanator, domnule Andrei Plesu. Si atunci, cum sa mai aiba cetatenii simpli incredere, cand ea se construieste atat de greu aici si se sfarama asa de usor ?
ciprian 2014-09-23
..actul artistic si in special scena creeaza emotii puternice. Sub influenta lor, majoritatea spectatorilor cad in capcana- punerii pe piedestal, a "vehicolului"pe care il identifica cu emotia respectiva (in cazul de fata actorul). Ar trebui sa ne pastram cumpatul si sa facem diferenta, intre emotia in sine si actor / artist. Dupa cum constatam si ei sunt oameni, inca departe de desavarsire.
Fibonacci 2014-09-23
Excelent articol si meritata actualizare a biogarfiei maestrului Beligan. Ca de obicei, Domnul Andrei Plesu a fost echilibrat(merite artistice si pecingini politice) si absolut decent in aceasta scrisoare deschisa adresata maestrului Beligan. Pentru mine (si cred ca si pentru altii) aceasta scrisoare a adus multe completari la biografia politica (fara ghilimele) a maestrului. Stiam doar de acea luare de cuvant tradatoare la ultimul congres al PCR cand Parvulescu cerea inlocuirea lui Ceausescu. Nu stiam ca au existat si alte scrisori catre Ceausescu Intaiul, ca a fost membru al CC, ca a aparat cultura socialist cu pretul tradarii unor colegi s.am.m.d. Si eu l-am iertat pe maestru (pentru act stiam) amintindu-mi de rolul sau remarcabil in Beranger din Rinocerii, si l-am aplaudat cu sinceritate nu de cu foarte mult timp in urma in Egoistul. Dar sustinerea de acum al acestui Ceausescu II, cand vede ofricine spre ce ar putea cesta sa duca tara, inapoi in comunism, este injositoare si mai ales daunatore, dat fiind prizxa pe care vocea maestrui o poate avea la multi spalati pe creier. Multumiri respectuoase maestrului Andrei Plesu.
Gheorghe Popescu 2014-09-22
De acord cu domnul Plesu aici. Beligan, indiferent cit e el de mare actor, trebuia sa-si fi cerut scuze fata de romani cu 25 de ani in urma, pentru osanalele scrise lui Ceausescu, satrapul national. In al doilea rind, e una sa crezi intr-un politican, chiar fiind el un caraghios (cum spune autorul) si un mincinos patentat cum e Ponta, si cu totul altceva sa ii cinti ode pe stadion. Cel mai grav mi se pare actiunea “civica” a unor actori romani (probabil si ei facind parte din aceeasi organizatie progresista numita fosta Securitate) impotriva domnului Plesu. Arata ce fel de intelectualitate cu basca avem in Romania. Toti nu fac altceva decit sa se gudure la ciolan. Cu coada intre picioare. Arata din ce soi de tarite sintem facuti noi romanii.
bibicu 2014-09-22
"Ma maestre" vorba regretatului Toma Caragiu, da si matale parca-i scriai lui Ceausescu cerand oarece scuze cand cu transcedentalii. Si matale aveai oarece functii, si nu o duceai tocmai rau.Tot comunist deh. Dar acum avem un cor de aplaudaci ai maestrului Plesu care aplaudaci sunt de acord cu orice replica, oricat de deplasata. Vad atata democratie aici, astfel ca orice om care are alta opinie politica si alta optiune in afara de Basescu, trebuie desfiintat cu orice pret. La toate gafele si greselile presedintelui, nu am vazut critici pe aici.Sunteti intr-o adulatie totala. Mai rau ca pe vremea lu'impuscatu....
dinu 2014-09-24
Ca multi intelectuali Dl. Plesu a fost membru PCR pentru a putea sa-si faca meseria-considerata de PCR a fi una ideologica. A fost un simplu platitor de cotizatie , ca multi dintre cele 2-3 milioane de membri de partid. In afara de functiile de partid-inclusiv memru al CC-Radu Beligan a participat din plin la politica culturala a partidului, infierand cu manie proletara intelectuali de anvergura. Citez numai doi: Mihail Andricu si Liviu Ciulei. Pe scurt a fost omul partidului , iar Andrei Plesu -nu. Asta este "in esenta" diferenta dintre cei doi!
bibicu 2014-09-23
In esenta dl. Plesu a fost membru al partidului comunist, ca si dl Beligan. Problema pe care doresc sa o ridic aici este alta, si anume, daca omul are alta optiune politica fata de cea a d-lui Plesu, eu nu inteleg de ce e nevoie de scrisori deschise (adica la varsta domniei sale, dl. Beligan va zice in sinea lui,ca daca a citit aceasta scrisoare deschisa, va da inapoi si va avea alta optiune? Nu prea cred, deci, scrisoarea are un rol pur denigrator, si in cazul de fata ar trebui sa avem putin respect). Trimiti o scrisoare deschisa unui conducator care poate lua o decizie eventual de corectare a unei actiuni gresite( prim ministru, ministru, presedinte, parlamentar, etc). Eu de pilda daca primesc si 1 milion de scrisori, si tot nu-mi voi schimba optiunea de vot, si sigur nu e Ponta. Altminteri daca nu ne toleram optiunile, riscam sa ne luam la bataie si nu cred ca asta e o solutie.
Nicolae Niculescu 2014-09-23
Inainte de 1989 ne spune chiar domnul Plesu ce functii avea in textul de mai sus. Era balerin...".facea piruete".... si din cind in cind scriitor..." de dedicatii de circumstanta"....Nu se intelege dece pacatele d-lui Beligan sint de neiertat iar ale d-lui Plesu pot fi trecute cu vederea. Cit despre perioada de dupa 1989 a avut un rol destul de activ dupa marea invalmaseala ca la" vremuri noi oameni noi, tot noi" fara a mai socoti valul de cadorisiri din patrimoniul cultural comunist ca doar trebuia realizata economia de piata si in cultura. Este ingrijorator faptul ca daca cineva emite o opinie cu care nu esti de acord nu se combate opinia ci se denigreaza persoana care emite opinia, cam cum se intimpla in perioada comunista. Daca aceasta persistenta se constata si la persoanele de inalta tinuta intelectuala inseamna ca ce se invata in primii ani (anii de formare intelectuala) nu se uita, cel mult se ascunde. Citind comentariile la acest articol sint totusi foarte linistit de faptul ca sint tot mai multi volunatri care ne apara de comunism.
virgil 2014-09-23
bibicule, cand scrii ceva informeaza te...ce functii avea Andrei Plesu inainte de 89??
Felix 2014-09-23
M-am intrebat intotdeauna cati dintre cei care folosesc retorica gen "colonel Dogaru" sunt realmente platiti pentru asta si cati o fac din proprie initiativa.
Adrian Rusu 2014-09-22
Daca deci unul, vazand morcovi, zice ,,imi plac legumele,, noi trebuie sa-i zicem foarte apasat ,,morcovii nu sunt legume,,! Baga-ti mintile in cap! Ori morcovi, ori legume! Diferenta este intr-adevar foarte fina: morcovii sunt ceva lung in vreme ce leguma, ceva verde. E greu de inteles, intr-adevar. Trebuie minte. In fine, e complicat...dar, domnule, oamenii se inteleg, pe lumea asta, chiar daca au pareri opuse. S-a inventat ,,respectul celeilalte opinii,,. E chiar cloul democratiei.
STAN PATITU 2014-09-22
Plesu are dreptate. Beligan a fost membru in Comitetul Central al Partidului Comunist Roman pana in 22 decembrie 1989. Acum l-a lovit nostalgia dupa ce a vazut frumoasa manifestare cu multe steaguri rosii de preamarire a lui Ponta.
Dan 2014-09-22
Hai sa distrugem! Calibrul D-voastra, Domnule Plesu, va cere sa construitzi nu sa distrugetzi. Cititzi comentariile si felicitatzi-va pentru reusita.
dinu 2014-09-24
Ce sa distruga ?! Beligan si-adistrus complet prestigiul prin multele gainarii facute in timpul regimului comunist! Si daca -Doamne fereste-i s-ar ivi ocazia ar luau-o dela inceput si daca ar avea 100ani. Vezi scrisoarea lingusitoare de sustinere a unui plagiator!
Petre M. 2014-09-22
Draga domnule Plesu, Locuiesc in Canada. As vrea sa am mai mult timp sa citesc Revista 22. Fara a avea statura Dvs. intelectuala in filozofie, vreau sa va asigur ca impartasesc 100% opinia Dvs. in legatura cu d-l Beligan. Nu ca a-ti avea nevoie de opinia mea; dar ma intristeaza comentariile altora referitoare la acest articol; cei care le-au scris simt probabil nevoia sa scrie ceva. Cu toata stima si admiratia, Petre M.
Adrian G. 2014-09-23
Si din Germania cu aceeasi stima si consideratie! Avem nevoie de o minte limpede in vremuri tulburi.
valll 2014-09-22
Domnule Plesu, Radu Beligan nu prea merita sa-l iertati si sa aveti asteptari de la el. Omul asta e ca o ceapa, format din straturi,. Primul strat este talentul lui actoricesc. Al doilea, reprezinta intelectualul rafinat. Stratul al treilea, este omul timid, bland, ochelaristul neajutorat... Dar in mijloc este miezul, care gandeste cam asa: ce-mi pasa mie de fraierii astia, eu sunt un om valoros, ca atare trebuie sa o duc bine si pentru asta am nevoie de X, de Y si de Z. Nu-i pasa cum sunt astia, este lipsit de acest simt. Conteaza doar ca ei au putere, iar el vrea avantaje. In fata unui om valoros, avem tendinta sa inchidem ochii la imperfectiunile lui. Cred ca, in lumea asta plina de rebuturi, simtim o nevoie naturala de oameni perfecti si, daca nu exista, ii inventam. Inchidem ochii la defectele lor, trisandu-ne pe noi insine. Apoi, daca ii prindem cu greseli, ne infuriem da parca ne-ar fi datori cu ceva. Asa m-am infuriat eu pe d-stra atunci cand nu ati fost corect cu Monica Macovei. Sper ca veti reflecta serios si, NUMAI DACA ajungeti la concluzia ca merita, sa o sprijiniti! Eu ASA CRED, doar cred!
Cadiul din Teleorman/Alexandri 2014-09-22
Maestrul Beligan n-a dus-o rau nici in vechiul regim fiind membru in CC al PCR timp de 30 de ani si vreo 5 ani deputat in MAN.Deh...bietul om supt vremi,vorba cronicarului.Dar si dvs.maestre Andrei Plesu v-ati sacrificat pt popor dupa'89 incoace prin inalte demnitati publice...Cineva zicea ca dupa o anumita varsta,chiar si geniile,savantii incep sa se tampeasca.Dvs.ce parere aveti?...Daca nu stiti,intrebati un prieten sau sala ca pe vremuri la"Bingo".Oricum noi astelalti din sala il iertam pe Beligan,ca-i om batran.Iar pe dvs.pt umorul fin,savuros de pana mai ieri,umor amplificat prin contrast de prezenta Marelui Inchizitor Gabriel Liiceanu in celebrele emisiuni."O tempora,o mores",ori"sa arunce cu piatrra cel(...)"!
Costi E. 2014-09-22
Din pacate dl.Plesu a fost foarte "delicat". Actorul Beligan a avut intotdeauna probleme de " caracter".Acum are scuza senilitatii. Nu stiu insa daca un talentul individului poate fi o scuza pentru " lichelismul" omului
mike13 2014-09-22
Cu scuzele de rigoare, dar un asa de mare pretins actor, doar pt ca asa ni s-a tot bagat in cap de propaganda, si care traieste si se hraneste din negura trecutului mult prea comunist ca sa nu-l banuiasca cineva de obedianta dubioasa, in timp ce adevaratii mari artisti ai Romaniei, unii demult disparuti dintre noi in gloria eterna cu care s-au acoperit pe veci prin daruirea si talentul lor demiurgic, dar trecuti sub tacere in urma acestui mediocru menestrel de curte veche , inrolat repede si voios in hoarda celor pe care nostalgia lui senila il indeamna sa-i sustina, vreau sa spun ca mai bine-si vedea de treaba lui, daca ar mai avea vreo umbra de intelepciune, nu-si punea numele fals in slujba rauluii, pt ca nu are nimic de castigat...s-ar putea ca multi oameni din tara asta care-i cunosc mult mai bine trecutul pe scena decat pretinde propaganda, sa-si aduca aminte, ca la vremea apogeului , nu vorbea nimeni de R Beligan, decat mult in urma lui A Giugaru, A Birlic , G Vraca, si mult prea multi altii, sa ma ierte ca nu i-am pomenit...A ajuns mare, doar cand a ramas singur...si senil... Mi-e teama ca si-a recunoscut astfel mediocritatea, alaturandu-se turmei de simpatizanti cu putina stiinta de carte din tara asta, brav sustinator al trecutului sumbru care ne prinde din urma.Un jalnic contemporan al lui Iliescu si Ceausescu....Stima, donule Plesu, inca o data pt simplitatea si acuratetea cu care manuiti permanent pana in slujba adevarului, dar si a bunului simt si civilizatiei in general.
MIHAI 2 2014-09-22
Din pacate pentru dumneata atunci cand il acuzi de MEDIOCRITATE si lipsa de talent pe Beligan vii in coliziune, casa nu zic cap in cap cu dl Plesu care i-auziti ce zice ....STIMATE MAESTRE….. VA ADMIRAM PENTRU TALENTUL DUMNEAVOASTRA… NU ERA VORBA DE O SIMPLA INZESTRARE, DE UN DAR AL NATURII, CI SI DE INTELIGENTA, CULTURA, SUBTILITATE….. MAI TIRZIU … TOATE PRESUPUNERILE SI ASTEPTARILE MELE AU FOST CONFIRMATE .... Aiae, Birlic, au fost confirmate !!!
MIHAI 2 2014-09-22
Este foate urât ca dl Plesu se ascunde pe dupa umbra unui defunct ilustru - Gheorghe Dinica - pentru a-si scuza lipsa de verticalitate manifestata atunci, in 1989 cand ar fi trebuit sa lupte contra curentului care vedea comunisti pretutindeni si sa-l pastreze pe marele Domn Beligan in functia pentru care era cel mai calificat din Romania - Sef al Teatrului National. Ce sa spun - l-a vazut cineva pe Beligan jucand vreun rol de comunist ? Ca pe Dinica saracu - Dumnezeu sa-l odihneasca ! - il ajuta fizicul si a procesat destule aparitii de muncitor fruntas sau uneltitor impotriva constructiei socialiste . Mai des decat el in astfel de roluri nu erau decat Ilarion Ciobanu si Amza Pellea, ceea ce nu diminueaza cu nimic meritele artistice ale vreunuia dintre ei. De altfel nu retin ca dl Andrei Plesu sa fi luptat cu arma in munti impotriva comunismului, iar din 2004 si pana azi au facut si dansul si ceilalti dovada capacitatiii de a slugarnici la greu la curtea domnului Basescu desi nu mai exista politie politica. Sau exista ?
mike13 2014-09-22
Cred ca felul in dare bati campii cu argumente de doi lei pe marginea acestui subiect si felul partinic in care vederile matale de stanga incearca in mod penibil sa acopere si sa manipuleze adevarul si realitatea atat de crunte, sunt in stilul jalnic al actualei si totodata atat de caducei scoli comuniste ieftine in spiritul careia poti sa arunci vcu vorbe de tot felul, amestecaate si imbarligate, numai adevarul sa nu iasa la lumina, pt ca v-ar arata uratenia caracterului si micimea culturii pe care o ascundeti intr-un canet rosu de partid botit de cate ori il scoateti ca sa-l aratati cu mandrie proletara tuturor celor care nu stiu multa carte..... cand va scremeti sa ingaimati ceva inteligent, macar tineti cont ca va mai urmaresc si persoane ceva mai bine pregatite si care stapanesc mai bine cultura si mitul adevarului ...faceti-o competent si argumentat si poate ma veti convinge vreodata, da nu ne luati cu vrajeli ca nu tine....Beligan este si ramane un mediocru si nu am sa-ti raspund la afirmatiile ieftine, pt ca nu te poti compara nici tu si nici eu cu Andrei Plesu, chiar daca ai tupeul specific scolii lui Ponta sa-i contesti valoarea recunoscute in tara si in afara, mult mai multi decat cultul fabricat al unui Beligan , actor de rol principal, dar jucat atat de fad, lipsit de stralucire si de prestanta, un artist care nu si-a cunoscut menirea si care-si sfarseste destinul atat de banal...
corneliu 2014-09-22
Licheaua tot lichea, chiar daca este un om cult, talentat si aparent fin. Mare pacat!Se vede ca talentul nu presupune si prezenta caracterului. Il poti compara din acest punct de vedere peRadu Beligan cu Elisabeta Rizea , taranca din Nucsoara, Arges? Nici pe departe!Au mai fost exemple jalnice : Sadoveanu, Calinescu, Arghezi , dintre cei mari , la care se adauga o multime de alte potai dintre cele ce abunda si in prezent in rezervorul nostru national, parca fara de sfarsit , de javre.
Adriana 2014-09-23
Multumesc Dinu pentru comentariul tau, care spune mai multe despre "maestrul" Beligan decat toate comentariile la un loc si poate mai mult si decat articolul lui Plesu! Lucruri care trebuie stiute, adevarul de dincolo de continuua masca oferita noua "cu talent" de supusul Thaliei.
dinu 2014-09-23
La murdariile lui Beligan as mai adauga una: in anul 1958 intr-o sedinta deschisa a fost "infierat" compozitorul Mihail Andricu. Cu sfanta manie proletara Radu Beligan a "infierat" cosmopolitismul si"sluganicia fata de arta occidentala decadenta"-Profesorul Mihail Andricu tinuse doua preleger despre jazz studentilor dela comozitie- . Beligan intra in categoria oamenilor care lingusesc( unii numesc acest gest altfel) puterea de cate ori au ocazia, doar-doar o mai pica ceva!
Miciurin 2014-09-22
Naravul din fire n-are lecuire.Cred ca stricati orzul pe gaste domnule Plesu.
Gladiatorul 2014-09-22
Oh, domnule Plesu, sunt exagerat de multi astfel de Beligani in acest mereu trist chinuit popor. Si ma indoiesc ca "maestrul" Beligan va putea sa inteleaga admirabilul dumneavoastra apel. Suntem, orice ati spune, un popor de delatori si de cameleoni politici. Ma inclin si ma descopar in fata felului delicat fermecator de a va adresa acestui popor dezagregat mental si fara de busola.
Vicentio B. 2014-09-23
@Gladiatorul. Ma bucur ca ati ramas la acest nume, deorece, in ciuda incontestabilei asocierii istorice, despre care mi-am permis sa va atrag atentia, iar noi in mod foarte deschis si decent am dialogat, eu am constatat esenta morala utila, OMUL DESCHIS si CU CARACTER.
Total 45 comments.
Recomandari
2512
 Bref
 Media Culpa
 Numarul Curent
DESENAND (CA) LUMEA
 Vis a vis
 Scrisori de la cititori
 Prieteni 22