Ajutor de stat pentru popcornul lui Ponta

Brîndușa Armanca 16.06.2015

De același autor

Guvernul e gata să aloce 150 de milioane de euro din banii publici mediilor cu potențială influență în alegeri, după rețeta „Năstase“, mentorul lui Ponta până la capăt.

 

Dreptul de a legifera prin ordonanțe de ur­gență a devenit în guvernul condus de Victor Ponta un exercițiu de infinite șmecherii. Codul Penal riscă să sufere mutații fatale pentru a oferi noi privilegii dem­ni­ta­rilor, legi prea severe sunt mo­dificate pe șest în fa­voa­rea corupților, iar acum câ­te­va zile guvernul a introdus în Legea audiovizualului 504/ 2002 un nou capitol care anu­nță o schemă de fi­nan­țare a audiovizualului în pe­ri­oada 1 iulie 2015-31 de­cem­brie 2016 pentru „stimularea ope­ratorilor economici din domeniul audio­vizual care produc și difuzează emisiuni cu spe­cific de informare, educare și cultural de in­teres public... Bugetul total al schemei de aju­tor de stat este în sumă de 67,5 milioane lei, echivalentul a 150 milioane de euro, cu po­­sibilitatea suplimentării acesteia“. Or­do­nanța cu pricina avansează elaborarea unei ho­tărâri de guvern care va stabili „criteriile de eligibilitate a beneficiarilor, numărul es­ti­mativ al acestora, categoriile de cheltuieli elig­ibile, precum și procedura de acordare și mo­nitorizare“. Cu mâna stângă pe Biblia le­­gis­lației europene, simulând bune intenții, Ponta își așterne pentru alegerile proxime, visând în continuare să stea cu popcornul în brațe și să privească la televizor cum ia opoziția cafteală de la partidul său, care îl va susține până la nemurire. Ordonanța conține în primul paragraf măsura justificată de prelungire până la finele anului viitor a emisiei terestre a stațiilor de radio și televiziune în sistem analogic, decizie fără de care un nu­măr semnificativ de radiouri și televiziuni n-ar mai putea emite. Paragraful cu ajutorul de stat însă a iscat nu­me­roase suspiciuni. Conveția Organizațiilor de Me­dia, o rețea de câteva zeci de ONG-uri me­dia, alături de Centrul pentru Jurnalism In­de­pendent și de ActiveWatch au reacționat ne­gativ la această inițiativă bizară, adresată în plin sezon electoral „operatorilor economici“, iar nu radiodifuzorilor: „Considerăm că in­for­marea și educarea publicului sunt obiective majore și legitime. Orice sprijin guver­na­men­tal, din fonduri publice, în această direcție este binevenit, în condițiile în care accentul ca­de pe produsul editorial și pe destinatarul său de drept, publicul, nu pe operatorii eco­nomici care îl comercializează. Credem, de aceea, că sprijinul guvernamental ar trebui să acopere producția editorială, indiferent de tipul mijlocului de informare (presă scrisă, radio, televiziune, online). Astfel de fonduri tre­buie să poată fi accesate de orice creator, în cadrul unui proces transparent și com­pe­titiv“. Într-o excelentă analiză, Narcisa Iorga explică pe blog de ce e toxică oferta de ajutor guvernamental: nu există în Legea 504/2002 sau în Codul audiovizual definiții clare nici pentru „interes public“, nici pentru categoriile „emisiuni cu specific de informare, educativ și cultural“, lăsând loc pentru acordarea ar­bi­trară a unor bani publici care, probabil, s-ar in­vesti în propagandă electorală.

Publicul, sătul de fast-food televizual, s-ar pu­tea întreba de ce atâta cârcoteală, dacă gu­vernul binevoitor vrea să ajute audiovizualul marcat de crize, faliment, patroni aflați la puș­cărie, insolvență? Există argumente, pe lângă cele enunțate. Dezechilibrul pieței, fenomen existent deja prin finanțarea „la negru“ a unor companii media afiliate politic, s-ar ac­cen­tua. Concurența ar putea fi avariată prin acordarea netransparentă a fondurilor și avan­tajarea unor canale în favoarea altora. Pe pariu că Antena 3 și România TV ar lua potul. „Această ordonanță e încă o încercare de a-i ține departe de presă pe eventualii investitori de bună-credință (fie ei români sau străini). PSD nu are nevoie ca pe piață să apară ju­cători noi, incontrolabili, care ar aduce stan­darde profesionale și proceduri economice corecte. PSD vrea să perpetueze un model de piață profund distorsionat, care garantează controlul informației“, scrie Cristian Pantazi pe HotNews. Ordonanța dezvăluie interesul scă­zut al decidenților de a cunoaște situația critică a mass-media din România, fiindcă nu se pornește de la o analiză serioasă, care ar indica presa tipărită ca primă victimă a crizei financiare și a extinderii noilor tehnolgii, care ar pune degetul pe rana bugetelor de pu­blicitate prea mici pentru un număr atât de mare de companii media, care ar releva ne­cesitatea investițiilor în digitalizare și în re­conversia jurnaliștilor și ar putea sugera mă­suri de sprijin nediscriminatoare, ca reduceri la TVA sau la impozite. Deși pleacă de la pro­iectul Fondului Audiovizual propus de Valentin Jucan, membru CNA, aflat în dialog cu so­cie­tatea civilă și cu experții și care acum re­clamă denaturarea proiectului, guvernul o ia pe scurtătură fără consultări, gata să aloce 150 de milioane de euro din banii publici me­diilor cu potențială influență în alegeri, după re­țeta „Năstase“, mentorul lui Ponta până la capăt.

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22