Traian Basescu: O reducere a CAS e o masura buna, pe care o sustin fara rezerve legate de utilitatea sa

T.d. | 23.07.2014

Pe aceeași temă

Presedintele Traian Basescu sustine, miercuri, de la 18.30, o declaratie de presa la Palatul Cotroceni. Iesirea publica a sefului statului vine dupa ce presedintele a intors la Parlament legea privind reducerea CAS cu 5%.

Cititi mai jos declaratiile presedintelui Basescu (preluare Hotnews):

 
 
  • O scurta declaratie cu privire la motivele pentru care am intors la Parlament legea privind scaderea CAS
  • O reducere a CAS e o masura buna, pe care o sustin fara rezerve legate de utilitatea sa
  • In acelasi timp, am rezerve legate de sustenabilitatea masurii
  • O sa repet mare parte din ce am mai spus, dar aceasta e in principal motivatia in baza careia am retrimis legea la Parlament - sursele de finantare
  • Nu am intervenit pe textul legii, ci doar am pus sub semnul intrebarii oportunitatea ca motivatie a lipsei de sustenabilitate a masurii de scadere a CAS
  • Desi am solicitat un document de la Guvern din care sa rezulte cum poate fi sustinuta reducerea CAS, nu am primit nici un document
  • In scrisoarea transmisa Parlamentului amintesc ca mai avem doua obligatii asumate prin tratate internationale:
  • Obligatii asumate prin Tratatul Fiscal, si ca efect al adoptarii acestei legi s-a generat si obligatia de a ajunge in 2015 la un deficit structural de -1% din PIB ceea ce va insemna un deficit de circa 1,5-1,4% pe bugetul general consolidat
  • Asta inseamna ca, pentru a nu reduce cheltuielile cu personalul si de investii, Guvernul ar trebui sa aiba o crestere de 5-6 miliarde lei, care s-ar adauga la cele prilejuite de scaderea CAS
  • Avem apoi obligatia de a acorda un buget de 2% pentru Aparare
  • Nu stiu daca guvernul va atinge 2% din PIB, dar o crestere de macar 0,3-0.5% din PIB tot trebuie facuta, ceea ce inseamna inca 2 miliarde lei
  • Daca le adaugam la cele 11 miliarde lei care provin din MTO (sau, ca sa inteleaga premierul, MTO - pronuntat in engleza - n.red.), ne trebuie anul viitor 13 miliarde lei in plus
  • Constatam ca anul trecut Guvernul a facut 3 rectificari negative din cauza nerealizarii incasarilor
  • Sigur, premierul nu intelege economia si compara anii intre ei
  • Anul acesta, pe primele 6 luni, deficitul de incasari e de circa 2,4 miliarde lei, deci premierul trebuie sa faca obligatoriu o rectificare negativa
  • Un alt element care m-a facut sa intorc legea catre Parlament, dincolo de obligatiile internationale certe pe care le avem, e legat de modul in care s-au realizat investitiile pe anul acesta
  • Fata de alocatia bugetara, pe primele 6 luni de la investitii s-au taiat 22-25%. Iar efectul s-a vazut in cresterea somajului
  • Nu am pretentia ca la nivelul Executivului sa se inteleaga ce inseamna cresterea somajului. La discutii mi-au spus ca s-au creat 78.000 de locuri de munca. Bietii oameni din Guvern trebuie sa inteleaga ca nu te uiti doar la locuri create, ci si la cele pierdute.
  • Oricine se uita pe Eurostat vede cresterea somajului in luna mai de la 7,1% la 7,3%. A fost un alt motiv pentru care am trimis legea inapoi. O crestere a somajului inseamna diminuarea veniturilor in fondul de pensii
  • In fine, daca privim la absorbtia fondurilor UE, cifrele de anul trecut cu care se lauda Guvernul Ponta (mai sint facturi inca nedecontate de anul trecut de 1 mld euro) sint pe proiecte realizate de Guvernul Boc. Ei nu au reusit sa semneze nici un proiect nou
  • In schimb, constat ca au trimis facturi de 2,79% din valoarea fondurilor de coeziune. Asta inseamna o cresterea de 33% la 36% a valorii facturilor trimise la decontare. Foarte putin
  • Este un alt element care mi-a aratat ca Guvernul nu e suficient pregatit sa creeze locuri de munca prin utilizarea fondurilor UE
  • Pentru mine, nu e o disputa cu Guvernul. Si eu as fi vrut ca inainte de alegeri sa promulg o lege care sa reduca fiscalitatea
  • Pentru mine e o problema de constiinta. Ramine anul 2015 ca populatia sa suporte consecintele, iar Guvernul nu are solutii viabile
  • Va mai dau un element extrem de important: Romania cere aliatilor sa disloce nave in Marea Neagra, sa disloce avioane, iar asta inseamna pentru aliati costuri suplimentare. Nu poti sa ceri altora costuri suplimentare cind tu nu iti respecti propriile angajamente
  • E clar ca anul viitor trebuie sa avem o crestere importanta a bugetului Apararii, iar situatia regionala nu ne permite sa nu ne apropiem de 2% la Aparare
  • Primul risc al promulgarii era depasirea deficitului structural si al bugetului general consolidat. Ar fi putut avea ca efect intreruperea acordului cu FMI, CE si BM
  • Noi am semnat un tratat, noi ne asumam deficite scazute
  • O intrerupere a acordului cu FMI atrage automat suspendarea mecanismului de Top-Up, respectiv cele 10 puncte procentuale adaugate la cofinantarea europeana. Adica in loc de 5% cofinantare, ar trebui sa suportam 15% cofinantare la proiecte europene
  • Un alt risc este fragilizarea sustenabilitatii fondului de pensii. Va spun ca am trait zile cind am constatat ca nu aveam de unde sa luam bani pentru pensii
  • Nu vreau sa spun, Doamne fereste, ca nu sint bani de pensii, dar creste riscul 
  • Este un deficit structural, or, batalia oricarei tari responsabile este pentru reducerea deficitelor structurale. Deficitele structurale au efecte pe perioade lungi si trebuie absorbite planificat, astfel ca de la an la an sa reduci deficitul la fondul de pensii
  • Un alt risc, daca as fi promulgat legea, este legat de cresterea taxelor. Si aici vad ca variante cresterea taxelor pe proprietate, pe automobile, cresterea cotei unice. Toate aceste riscuri sint cu si/sau. Depinde cit de mare e cresterea deficitului
  • Un alt risc ar fi reducerea si mai puternica a investitiilor sustinute din bugetul de stat, ceea ce duce la reducerea numarului de locuri de munca
  • Eu vad o solutie: solutia corecta mi se pare ca Guvernul sa discute solutii cu FMI si Comisia Europeana pentru compensarea excedentului de deficit creat la fondul de pensii. Asta ar preveni intreruperea acordului cu FMI
  • Trebuie asteptat sa vedem cum arata noul Cod Fiscal si, cel mai important, CAS ar trebui aplicat numai dupa ce se face bugetul anului 2015, si daca se constata ca putem reduce CAS, sa o facem. Daca nu, nu
  • Nu vad de ce aceasta graba care pune sub risc si credibilitatea Romaniei, si acordul cu FMI, si pierderea top-up de 10%. Sa astepte misiunea FMI/CE cu care pot proba si poate cu argumentele aduse de premier ieri ii convinge pe cei de la FMI
  • Vazind pe sintezele de presa ce argumente a adus Guvernul ieri, va spun ca nu pot fi facute presupuneri: presupun ca o sa obtin mai multi bani din legea insolventei, presupun ca voi colecta ma bine...
  • Presupunerile de mai buna colectare sint doar presupuneri in capul unor oameni care nu inteleg ca nici o organizatie financiara nu accepta astfel de argumente, ci doar argumente precise
  • Se poate reduce CAS si de la 1 ianuarie: se rescrie Codul Fiscal - proiectul vietii doamnei ministru, apare bugetul pentru 2015 si poate se gasesc solutii
  • E o pozitie care vizeaza responsabilitatea fata de tara asta pe care eu am mai vazut-o o data in situatia de a nu exista bani pentru pensii si salarii
  • Nu vreau sa vad tara in aceasta situatie nici din afara Cotroceniului, pentru ca stiu cit sufera populatia
TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22