Arhivă PDF începând din 1990 I Abonamente Revista 22 I Access Abonați PDF


Tragedia de la Mihailesti
- - - -
2004-06-09
Actualitate Interna
0

In urma catastrofei de luni, 24 mai, de la Mihailesti, in urma careia au murit 18 persoane, au iesit la iveala grave disfunctii institutionale, dar si o totala lipsa de compasiune din partea autoritatilor fata de tragedia unor oameni. Alaturi de cronologia faptelor, am solicitat punctul de vedere al Ministerului de Interne, al unui procuror si al unui jurnalist prezent la fata locului.

Punctul de vedere al MAI
TOMA ZAHARIA, secretar de stat, chestor-sef de politie:

Care este planul de interventie a autoritatilor in cazul unei catastrofe rutiere in care este implicat un autovehicul care transporta substante periculoase?
La producerea unei catastrofe rutiere in care este implicat un autovehicul care transporta substante periculoase, planurile de interventie ale structurilor abilitate din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor prevad, in principal, derularea urmatoarelor activitati si actiuni: culegerea datelor si informatiilor despre accident (timpul si locul producerii accidentului, tipul mijlocului de transport etc.); instiintarea autoritatilor publice locale interesate (primaria localitatii de pe raza careia s-a produs accidentul, serviciul de ambulanta, cel mai apropiat spital, agentia pentru protectia mediului, politia, pompierii si protectia civila); adoptarea masurilor in prima urgenta (redirijarea traficului rutier in zona producerii accidentului, identificarea substantei periculoase, interogarea soferului si a insotitorului, consultarea documentelor de transport, identificarea etichetelor si indicatoarelor inscriptionate pe vehicul etc.); aplicarea masurilor de protectie si interventie pe masura sosirii fortelor de interventie: scoaterea victimelor din zona accidentului; acordarea primului ajutor si a asistentei medicale de urgenta; transportarea la spital a victimelor; asigurarea pazei zonei; indrumarea circulatiei; neutralizarea si curatenia zonei; ridicarea vehiculului avariat; controlul si supravegherea in zona; restabilirea circulatiei.

Cum au actionat reprezentantii Ministerului Administratiei si Internelor in cazul exploziei de la Mihailesti?
La data de 24.05.2004, ora 04:56, o persoana neidentificata, aflata in trafic pe DN Urziceni-Buzau, a anuntat telefonic Inspectoratul de Politie al Judetului Buzau, prin trunchiul central telefonic 955, faptul ca langa localitatea Mihailesti, pe sensul de mers catre municipiul Buzau, se afla rasturnat un TIR, iar din cabina autovehiculului iese fum. Imediat dupa preluarea acestui mesaj, ofiterul de serviciu din dispeceratul politiei judetene a anuntat pompierii militari despre evenimentul mentionat. Concomitent cu anuntarea pompierilor, prin dispeceratul IPJ Buzau a fost anuntat agentul-sef adjunct Hurlup Gabriel, seful Postului de Politie din comuna Mihailesti, care a ajuns la locul producerii accidentului la ora 05:05 si a informat dispeceratul IPJ Buzau ca din cabina autotrenului ies flacari, ca nu sunt victime omenesti, iar incarcatura consta in saci cu azotat de amoniu, mentionand totodata faptul ca este necesara interventia de urgenta a pompierilor. Imediat dupa comunicarea catre dispecerat, agentul-sef adjunct Hurlup G. a luat masuri pentru indepartarea curiosilor si a dirijat circulatia, atragand atentia tuturor celor prezenti sa se indeparteze, precizandu-le faptul ca exista pericolul producerii unui accident grav.

Din momentul sesizarii, 24.05.2004, ora 04:56-04:57, a fost alarmata subunitatea de interventie si s-a stabilit participarea la misiune cu 2 autospeciale. Iesirea din unitate a autospecialelor a fost consemnata la ora 05:00, parcurgerea celor 36 km pana la locul producerii evenimentului efectuandu-se in conditii de ploaie. La locul producerii evenimentului au fost initiate procedurile pentru stingerea incendiului, concomitent cu evaluarea situatiei de catre comandantul garzii de interventie si transmiterea datelor despre aceasta la dispeceratul Grupului de Pompieri. Pe timpul pregatirii pentru interventie, la circa 60-90 de secunde din momentul sosirii pompierilor, au avut loc cele doua explozii (prima la ora 05:47:42, urmata la 1 minut si 2 secunde de o alta), ambele explozii fiind inregistrate si de statia seismica Istrita, componentele autotrenului imprastiindu-se pe o raza de aproximativ 400 m fata de locul producerii deflagratiei, identificat prin craterul produs. Imediat dupa producerea evenimentului au fost dispuse masuri pentru devierea traficului si pentru conservarea locului accidentului in vederea identificarii probelor necesare desfasurarii cercetarilor. Totodata, s-a trecut la identificarea pagubelor materiale produse in localitatea Mihailesti.

In momentul exploziei, pompierii militari executau procedurile de evaluare si realizare a dispozitivului de stingere a incendiului. Conditiile existente la locul evenimentului si timpul scurt nu au permis pompierilor sa anticipeze daca incarcatura va exploda si nici momentul deflagratiei.
Consideram ca personalul Ministerului Administratiei si Internelor angajat in acest eveniment a actionat cu competenta, in cunostinta de cauza, riscul asumat facand parte din specificul activitatii, cei in cauza respectand intocmai procedurile si metodologiile stabilite. Modul cum au fost respectate normele si procedurile legale si analiza raspunderilor pentru fiecare persoana juridica sau fizica implicata se vor stabili de catre comisia de ancheta.

Cum se face o ancheta
DAN VOINEA, general maior, Parchetul Curtii Supreme de Justitie:

Care sunt etapele unei prime cercetari la fata locului, in cazul unui accident cum a fost cel de la Mihailesti?
La Mihailesti a fost initial un accident de circulatie (trebuie demonstrat din ce cauza s-a produs), urmat de un accident colectiv de munca, in cazul pompierilor, al politistului si al jurnalistilor morti in explozie. Accidentul de munca, conform legii, intra in competenta exclusiva a procurorului, deci politistul nu poate decat sa ajute. Cand are loc un accident de munca, inainte de a ajunge la locul faptei, procurorul trebuie sa telefoneze la postul de politie sau la politia judeteana pe raza careia s-a intamplat necazul si dispune luarea de masuri de paza a locului unde s-a produs evenimentul, ca sa nu patrunda nimeni acolo. Nu conteaza ca e ministru, prim-ministru, cetatean de rand, nimeni nu are voie sa intre in zona respectiva, pentru ca-si lasa amprenta acolo si ne incurca noua ancheta.

La noi exista o indisciplina a cercetarilor unei fapte. Nu exista interes pentru criminalistica. Criminalistii sunt primii care ajung acolo si de ei depinde viitoarea ancheta. Procurorul trebuie sa dispuna conservarea locului faptei pana ajunge echipa de cercetare acolo - ma rog, cu exceptia salvarii eventualelor victime, care trebuiau duse la spital. In al doilea rand, trebuie anuntati: inspectorul de specialitate zonal, un inspector de la pompieri (pentru a stabili cauzele incendiului), medicul legist (daca e vorba de victime, el le ia in gestiune de la fata locului, pentru ca trebuie facuta autopsia si stabilita cauza mortii, si tot el, prin analizele biologice, poate identifica fiecare cadavru). Deci se formeaza aceasta echipa mare - criminalist, procuror, medic legist, inspector de specialitate - care merge la fata locului. Se face o fotografiere de ansamblu a perimetrului, dupa care se fotografiaza in detaliu ceea ce considera anchetatorul ca prezinta interes pentru ancheta: resturi umane, masini rupte s.a. Fotografierea se face cu masuratori, care sunt importante pentru a stabili cat de puternica a fost explozia - trebuie masurata distanta pana unde a fost gasita ultima urma lasata de explozie.

Exista rulete si stegulete cu numere pentru masuratori, cu care se marcheaza locul unde a fost gasit un cadavru, o mana, o masina, un volan, o haina. Se face si o schita a locului faptei, in care se spune: la steguletul cu numarul 2 a fost gasit un volan sau un pantof. Apoi se intocmeste un proces verbal, cu martori asistenti, persoane luate din randul celor care asista intamplator. Se scriu data, ora la care incepe cercetarea, cine participa la cercetarea asta, se descrie intai zona, apoi, pur si simplu, ce s-a gasit in momentul ala acolo. La sfarsit se mentioneaza ca la fata locului s-au facut fotografii, cu ce aparat s-a facut fotografierea, ce pelicula s-a folosit si, de asemenea, alte aspecte care intereseaza ancheta: au fost identificate atatea victime, s-a dispus trimiterea lor la Institutul Medico-Legal pentru a se stabili cauza mortii sau identitatea s.a. Dupa ce se face acest proces verbal, in mai multe exemplare, sunt lasati si ceilalti sa-si faca treaba.Cercetarea la fata locului se face cu mare obiectivitate si fara nici un fel de interpretare.

In cazul exploziei de la Mihailesti, cam cat timp ii trebuia procurorului sa faca tot ce ati spus aici?
O sa va raspund prin comparatie. Cu multi ani in urma, langa Urziceni, a cazut un avion al companiei Malev. Eram procuror criminalist acolo si-mi aduc aminte ca cercetarea a durat doua saptamani, pentru ca a fost destul de greu de cautat. Avionul a taiat un zavoi, unde au cazut resturi, bucati din avion pe o distanta de 2-3 km. S-a facut atunci un cordon format numai din militieni, pentru ca oamenii sa nu intre si sa fure probele.

La Mihailesti am vazut ca au terminat foarte repede. In vreo 5 ore*.
E ridicol ce s-a intamplat. åsta nu e un act de justitie.

Ce se intampla cu resturile umane?
Toate resturile omenesti, dar absolut toate, si ultimul fir de par, trebuie luate de acolo. Toate se strang, se marcheaza intr-un fel si se pun individual in saculeti de plastic, pe care se pun biletele cu locul unde au fost gasite, apoi se trimit la Institutul Medico-Legal. Procurorul trimite si o ordonanta prin care cere expertizarea tuturor resturilor umane. Se pun intrebari de genul: cauza decesului? cum s-a produs decesul? de cand dateaza moartea acestor tesuturi? Se cer si probe biologice si se face o analiza a sangelui, pentru a vedea daca persoana a fost otravita etc. Totodata, se face o recunoastere a cadavrelor si dupa aceste analize biologice, in special a ADN-ului. In afara de cercetarea la fata locului, cel putin pentru persoanele disparute, se iau probe de ADN de la familie.

Care credeti ca e principala cauza a modului neprofesionist in care s-a facut cercetarea la Mihailesti?
La ora actuala, in Romania, criminalistica este ridiculizata - se studiaza doar timp 6 luni, un semestru, la facultati. Criminologia este stiinta care-ti arata ce se face la fata locului in cazul unei spargeri, al unui omor, al unui viol, al unui furt pe calculator s.a. Cum e posibil sa rezolvi doar intr-un semestru astfel de probleme? Se ajunge astfel la personal necalificat. De aceea suntem tara cu atatea infractiuni cu autor necunoscut, cu atatea omoruri.
*In urma dezvaluirilor din presa.

Punctul de vedere al jurnalistului
LUCIAN MINDRUTA, Antena 1 :

Am vazut la televizor, pe 25 mai, cum tineati in mana oase si scalpuri umane adunate de la Mihailesti. Cum ati intrat in posesia lor, ca jurnalist, cand se stie ca autoritatile n-ar fi trebuit sa permita ca civilii sa se atinga de probe?
Foarte simplu: ne-am dus acolo si le-am cules. Chiar luni, cu o zi inainte de povestea cu scalpul, am fost surprins sa vad ca pe camp nu era nimeni. Nu era nici picior de jandarm. Ploua, campul era mocirlos - chiar neplacut sa te plimbi pe acolo si poate ca si asta era o explicatie. Nici a doua zi nu erau foarte multe forte de cautat, dincolo de cei cativa procurori. Ei singuri n-ar fi putut sa caute, oricum, pe camp. Noi n-am venit cu gandul sa strangem ramasite umane. A doua zi i-am trimis pe ai nostri sa caute pe camp, in speranta ca vor gasi orice urma din accident care ar fi putut sa ne ajute in mica noastra ancheta, ca serviciu de presa care a pierdut doi oameni.

Cand ati ajuns acolo era in vreun fel delimitat locul catastrofei?
Nu, nu exista nici un fel de delimitare. Singura delimitare pe care o vedeam era intre zona in care actionau utilajele de asfaltare si cea in care se puteau plimba curiosii. Deci singurul lucru care te-ar fi putut impiedica sa te apropii de locul catastrofei era traficul basculantelor.

Cum a ajuns camera lui Ionut Barbu la Antena 1?
Din cate stiu eu, au gasit-o niste reporteri de la Jurnalul National. Camera reporterului nostru nu era la politie, ci la un taran. Daca taranii aduna probe... Ne-am gandit sa cautam si noi probe, pentru ca oricum erau mai in siguranta in mainile noastre.

Organele de ancheta au cerut camera pentru cercetari?
Ei au cerut camera si imaginile dupa ce le-am sugerat noi sa o faca, in seara respectiva.

Ce faceau autoritatile la locul exploziei?
Nu i-am vazut prea bine, fiindca purtau pelerine cu glugi pentru ploaie. Cel pe care l-am vazut, fiindca era imbracat in costum, era ministrul Mitrea. Mai erau autoritati de la judet, prefectul de Buzau.

Ce v-a mai frapat?
Ce m-a surprins foarte tare a fost ca nimeni n-a aprins o lumanare pentru mortii aia. Nici una dintre autoritatile pe care le-am vazut. Toti erau foarte hotarati sa faca planul la asfaltare. Nici unul nu parea afectat de ce s-a intamplat. Am comparat atitudinea asta lipsita complet de compasiune cu piosenia pe care aceiasi oameni o practica atunci cand se duc la biserica sau la diferite evenimente. De asemenea, nu am vazut preoti acolo. Ma gandeam ca macar preotul comunei caruia ii murisera 6 enoriasi dintr-o data sa se fi deranjat pana acolo, sa aprinda o lumanare, sa faca o slujba ca sa-i odihneasca. Nu s-a intamplat asa ceva. Nu am avut sentimentul ca vietile celor care au murit acolo erau importante pentru cineva. Totul era ceva de genul: sa facem curat, sa terminam inainte de termen, sa igienizam locul dramei.

Cronologie

Luni, 24 mai, ora 4:00 dimineata, pe Drumul European E85, in apropiere de localitatea Mihailesti din judetul Buzau, Florin Marcu, soferul unui camion apartinand firmei MIH Transcom SRL din Dolj, pierde controlul vehiculului si intra in sant. Camionul transporta azotat de amoniu de la Combinatul Chimic Doljchim catre Societatea Agricola BEEARSEN din Piatra Neamt.

Potrivit martorilor oculari, accidentul s-ar fi datorat exploziei unui cauciuc al autocamionului. Pompierii sunt anuntati care este incarcatura camionului: 400 de saci de azotat de amoniu, cantarind 20 de tone.
La ora 5:30 sosesc doua echipaje de pompieri din Buzau, seful postului de Politie si doi ziaristi ai postului de televiziune Antena 1, cameramanul Ionut Barbu si reporterul Elena Popescu.
In timp ce se actioneaza pentru stingerea incendiului, in jurul orei 5:50, camionul explodeaza. Bilantul: 18 morti si 20 de raniti. Resturi umane si ale camionului sunt imprastiate pe o raza de peste un kilometru. Soseaua este distrusa pe o lungime de 35 de metri, in urma exploziei formandu-se un crater cu adancimea de 7 metri. Ziaristii Ionut Barbu si Elena Popescu isi pierd viata in explozie.
In jurul orei 6:00, la fata locului apar echipaje ale politiei buzoiene, urmate de specialisti de la Protectia civila. Reprezentanti ai Procuraturii judetului Buzau imprejmuiesc zona pe un diametru de 400-500 de metri. In jurul orei 9:30 soseste un pluton de jandarmi pentru a strange ramasitele rezultate in urma exploziei.
La 5 ore de la producerea exploziei, ancheta se inchide. Buldozerele incep astuparea craterului si se trece la repararea soselei.
In aceeasi zi, ziaristi ai Jurnalului National si ai Antenei 1 gasesc la fata locului, dupa incheierea anchetei si astuparea craterului, resturi umane, camera cu care a filmat Ionut Barbu si caseta pe care au fost inregistrate chiar momentele premergatoare exploziei.

Implicarea autoritatilor locale si centrale

Prefectul judetului Buzau soseste la fata locului la mai putin de o ora de la producerea accidentului. Miron Mitrea, ministrul Transporturilor, apare in jurul orei 9:30. In cursul zilei de luni, in jurul pranzului, ministrul Miron Mitrea declara: "A inceput evacuarea masinilor care au fost distruse in deflagratie, se cauta in continuare cadavre... Intre timp am trimis indicatii speciale sa se lucreze chiar si noaptea la refacerea drumului. (...) Dam drumul pe un sens, vom finaliza sensul doi si ne vom intoarce la sensul unu. In mod normal lucrarile ar dura cateva saptamani, dar eu cred ca, 24 din 24, pana duminica le inchidem." Cateva ore mai tarziu, acelasi Miron Mitrea declara: "Se va umple craterul creat in urma exploziei, iar traficul va putea fi reluat in maximum doua-trei ore pe un singur fir." De asemenea, luni, in jurul pranzului, ministrul delegat al Administratiei si Internelor, Gabriel Oprea - care a preluat o parte din functiile ministrului Ioan Rus pe perioada campaniei electorale - declara: "Nici eu, nici ministrul Miron Mitrea nu vom pleca din Buzau pana cand situatia traficului rutier nu va fi rezolvata", iar cateva ore mai tarziu spune: "In momentul de fata s-a terminat ancheta pe teren, iar utilajele domnului ministru Miron Mitrea au inceput deja sa functioneze si sa degajeze terenul."

In urma reportajelor difuzate de Antena 1, in noaptea dinspre marti spre miercuri, ministrul Justitiei, Cristian Diaconescu, face o inspectie la Mihailesti. Ancheta este redeschisa, iar echipa de procurori care face cercetarea este schimbata. Ministrul Cristian Diaconescu cere scuze, in numele guvernului, pentru graba autoritatilor locale de a reabilita soseaua. "Se putea astepta cateva zile, perioada in care ar fi trebuit sa arda lumanari", declara Cristian Diaconescu. Procurorul general al Romaniei, Ilie Botos, care a revenit in Romania abia joi seara de la o reuniune din Olanda, declara ca incepand de vineri, 28 mai, va prelua personal conducerea anchetei cazului de la Mihailesti. Sambata 29 mai, procurorul general al Romaniei merge la Mihailesti, unde supervizeaza o simulare a accidentului rutier care a dus la producerea exploziei.

Dupa cercetarea de sambata, anchetatorii iau in calcul doua ipoteze privind producerea accidentului. Prima ipoteza ar fi aceea ca, in momentul in care autotrenul a intrat in sant, rezervorul s-a lovit de un cap de pod, s-a spart si a luat foc din cauza unui scurtcircuit la bateria camionului. A doua ipoteza este ca sursa de foc a pornit din cabina autocamionului.
Guvernul Romaniei acorda cate un ajutor de urgenta pentru familiile victimelor, in valoare de 120 milioane de lei. Si ranitii de la Mihailesti vor primi cate un ajutor in valoare de 60 de milioane de lei.

Pozitia premierului Adrian Nastase si a presedintelui Ion Iliescu

Premierul Adrian Nastase declara: "Presa a aratat anumite lucruri care, dupa parerea mea, sunt preocupante. Nu vreau sa ma pronunt, deocamdata, pana cand rezultatele finale nu vor fi prezentate". Primul ministru mai spune ca trebuie verificat daca nu cumva "lucrarile s-au efectuat cu o anumita lipsa de respect fata de persoanele decedate si familiile lor". Fiind intrebat de ziaristi cum o sa-i sanctioneze pe vinovati, Adrian Nastase raspunde: "O sa-i aducem in fata televiziunii si o sa-i impuscam".
Presedintele Ion Iliescu declara: "Ministrul Transporturilor si ministrul Administratiei Publice, prefectul au ajuns imediat la fata locului, oamenii au facut tot ceea ce au putut pentru a lua toate masurile necesare." Mai departe, presedintele Iliescu adauga: "Era sosea nationala, a fost intrerupta circulatia ore in sir si trebuia refacuta soseaua. Altminteri se fac cercetari si vom vedea concluziile." Presedintele mai spune ca "este de inteles emotia pe care o provoaca un accident grav", dar ca el este doar un accident. (Razvan Braileanu si Ionela Minzu)

TAGS :
Warning: mysql_fetch_object(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in /home/rev22/public_html/system/functions/query_function.php on line 24
Mai multe din Actualitate Interna
Comentarii
Total 0 comments.
5155
 Bref
 Media Culpa
 Numarul Curent
DESENAND (CA) LUMEA
 Vis a vis
 Scrisori de la cititori
 Prieteni 22
.