Teodor BACONSCHI: Ministrul de Externe poate infiinta NOI SECTII DE VOT in diaspora prin ORDIN DE MINISTRU

P.c. | 11.11.2014

Pe aceeași temă

Teodor Baconschi, fost ministru de Externe, a afirmat ca se pot infiinta noi sectii de votare in diaspora intre cele doua tururi de scrutin, prin ordin de ministru. Baconschi precizeaza ca noile sectii pot fi infiintate nu doar in ambasade sau consulate, ci si in scoli sau primarii, si isi exprima speranta ca o asemenea decizie politica va fi luata, pentru ca "restrangerea dreptului de vot prin obstructii logistice este inadmisibila intr-o democratie europeana", relateaza ziare.com


Baconschi a declarat ca exista o baza legala care face posibila infiintarea de noi sectii de vot in strainatate : "E o chestiune de vointa politica, mai ales dupa ce s-a putut constata ca sectiile de votare au fost luate cu asalt la primul tur si ca foarte multi cetateni nu au putut vota, desi au stat la cozi imense. BEC a confirmat oficial legalitatea suplimentarii sectiilor de vot in diaspora. MAE are posibilitatea de a face acest lucru prin ordin al ministrului. Daca aceasta baza n-ar fi suficienta, s-ar putea adopta chiar o OUG, dar nu e, de fapt, cazul. BEC stabileste regulile, MAE este organizatorul. "
 

Fostul ministru de Externe considera absolut necesara existenta unor sectii de vot in locurile in care sunt foarte multi romani, in Spania sau Italia: "MAE si Departamentul Romanilor de Pretudindeni au o imagine relativ precisa a comunitatilor din alte state. Fiecare sef de misiune - ambasador sau consul general - trimite in Centrala MAE o estimare a numarului de cetateni care participa la vot. Fara votul prin corespondenta (cea mai necesara si cea mai dramatic obstructionata initiativa legislativa din ultimul deceniu) e imposibil ca din cele 3-4 milioane de cetateni romani din alte tari sa voteze mai mult de 5-10%.

 

Oricum, pe baza estimarilor centralizate, MAE poate spune: ne mai trebuie X sectii, care pot fi deschise nu doar in localul misiunilor diplomatice, ci si in anumite spatii publice din statele de resedinta: scoli sau chiar primarii. Normal ar fi fost ca sectiile de votare sa nu lipseasca din marile aglomeratii romanesti, mai ales in Italia si Spania, unde avem cam 50% din efectivele diasporei. Eu sper ca se va lua decizia de suplimentare a sectiilor de vot. Si nu pentru ca exista votanti cu optiuni diferite (inclusiv PSD), ci pentru ca restrangerea dreptului de vot prin obstructii logistice este inadmisibila intr-o democratie europeana."
 

CITITI SI: Teodor MELESCANU la BEC, pentru discutii despre organizarea alegerilor in DIASPORA: Nu e clar daca se pot infiinta NOI SECTII de votare

 

Baconschi nu a numit un vinovat pentru ceea ce s-a intamplat in primul tur in diaspora dar crede ca MAE ar fi putut sa anticipeze ceea ce s-a intamplat : "Proasta organizare la turul 1 a lasat loc speculatiei foarte raspandite ca n-a fost un accident, ci o deliberata obstaculare a votului. Nu e deloc greu sa anticipezi, cu o marja de eroare minimala, numarul necesar de sectii, de cabine, de stampile, formulare si buletine de vot astfel incat nimeni sa nu fie impiedicat sa-si exprime optiunea electorala. De ce nu s-a facut? De ce s-a ajuns la un grad de exasperare civica exprimat prin proteste de strada, plangeri penale, petitii online pentru demisia ministrului si o iritare generala a opiniei publice? De ce s-a creat impresia ca o institutie strategica, precum MAE, este antrenata intr-un joc politic partizan? De ce sa evacuezi Centrala MAE de la Bucuresti, mutand toti diplomatii in sectii de vot din strainatate? Nu ajung, pentru corectitudinea votului, membrii comisiilor electorale - reprezentanti ai partidelor - precum si numerosii observatori acreditati de ONG-uri? Sper ca cele intamplate anul asta sa nu se mai repete niciodata... "

 

Dreptul constitutional al unor cetateni romani de a vota a fost limitat de facto, dupa parerea lui Baconschi, prin proasta organizare a turului intai : " Acest drept constitutional a fost limitat de facto. Am citit analize care isi propuneau sa demonstreze premeditarea. Ar fi extrem de grav, pentru ca ingradirea deliberata a dreptului de vot constituie o infractiune. Oricum, verificarea legalitatii si validitatii scrutinului e de competenta CCR, la nivel general, si a justitiei, in cazul semnalarii unor nereguli punctuale.

 

Domnul Corlatean a fost supus unor presiuni publice care nu puteau evita o demisie. Mi-ar fi placut sa asist, in pofida atmosferei de campanie, si la prezentarea detaliata a bilantului sau diplomatic, la final de mandat. E pacat ca realizarile domniei sale, nesintetizate corespunzator, sa treaca neobservate."

 

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22