Site-uri recomandate

Anvelope vara
Magazin online vanzari Anvelope iarna ieftine
Pariuri sportive online
Poker Online
Adauga anunturi gratuite de mica publicitate
Bonus Pariuri Sportive - Pariuri Sportive online din Romania
Oferte Litoral
Inchirieri auto
Implant dentar, clinica stomatologica romano-franceza
Sports Cars
Implants dentaires
Implanturi dentare Bucuresti
Anvelope - de sezon la preturi promotionale
Cadouri
Traduceri - birou traduceri autorizate, traduceri legalizate, apostile si supralegalizari
Piscine - constructii piscine si magazin intretinere piscine
Incarcator baterii laptop - Accesorii laptop
Cabinet stomatologic Timisoara - implanturi dentare, endodontie, estetica dentara



 
Politica | Editie scrisa
17.11.2009

Pentru un parlament bicameral

de Armand Gosu 

13 comentarii

Duminică, 22 noiembrie, electoratul va fi chemat la referendum ca să răspundă la două întrebări: „Sunteţi de acord cu trecerea la un parlament unicameral în România?“ şi „Sunteţi de acord cu reducerea numărului de parlamentari la maximum 300 de persoane?“.

Dezbaterea publică în jurul referendumului, atâta câtă a fost, s-a inserat în campania prezidenţială. De altfel, opoziţia l-a acuzat pe Traian Băsescu că a promovat acest referendum în scopuri electorale. După ce i-a contestat, fără prea multă convingere, dreptul de a organiza referendumul, opoziţia a boicotat subiectul. Drumul contestării era înfundat, opoziţia l-a încercat şi cu ocazia referendumului pentru uninominal, suprapus peste alegerile europarlamentare (25 noiembrie 2007). Articolul 90 din Constituţie este suficient de clar: „Preşedintele României, după consultarea parlamentului, poate cere poporului să-şi exprime prin referendum voinţa cu privire la probleme de interes naţional“. De contestarea publică a referendumului s-au ocupat câteva organizaţii ale societăţii civile, care au lansat conceptul de „prefraudare“.

Dar axul central al atacurilor împotriva referendumului a fost pericolul instaurării dictaturii lui Băsescu. Mai mulţi comentatori au argumentat în favoarea tezei că referendumul pentru unicameral este de fapt un plebiscit pentru preşedinte, care anunţă, sugerau ei, un viitor regim autoritar. Tot umbra unei dictaturi anunţa şi referendumul pentru uninominalul majoritar, în varianta propusă de preşedinte, după aceleaşi ong-uri.

Incapabil, cel puţin până acum, să construiască majorităţi proreformiste sau măcar să propună vreun proiect articulat, împreună cu o strategie de înfăptuire, preşedintele Băsescu forţează limitele sistemului, identificând corect, cel mai adesea, hibele lui.

Succesorul său la Cotroceni, dacă va analiza atent mandatul/mandatele lui Băsescu, ar putea să identifice corect problemele şi să le găsească soluţii. Asta rămâne în sarcina lui. Până atunci, însă, Băsescu, de vreme ce nu poate crea majorităţi proreformiste, se mulţumeşte să organizeze referendumuri, pentru a puncta electoral împotriva majorităţilor „anti“ constituite, dar şi pentru a forţa adoptarea unor reforme. Logica preşedintelui este că referendumurile, chiar dacă nu constrâng parlamentul, obligă majoritatea să ţină seamă de rezultatul lui. Experienţa uninominalului nu-i dătătoare de speranţe. S-a văzut atunci în ce fel majoritatea care susţinea Guvernul Tăriceanu a ţinut cont de milioanele de voturi de la referendum!

În România, referendumurile sunt de două feluri: de consultare şi de decizie. Doar cele din urmă au putere constrângătoare, însă ele nu pot fi convocate decât pentru a aproba modificările la Legea fundamentală, deja votate de către parlament, sau pentru demiterea preşedintelui. Orice ar spune preşedintele, ca valoare juridică, referendumurile de consultare nu au nicio putere asupra parlamentului. Preşedintele ştie acest lucru. Interesul său, însă, este ca electoratul să se prezinte în număr cât mai mare la urne. Astfel, iluzia că alegătorul decide în privinţa sistemului parlamentar trebuie întreţinută, măcar până la 22 noiembrie. Orice reformă serioasă ar trebui să plece de la instituţiile cele mai importante, chiar. Ce poate fi mai important decât parlamentul? Iar acesta chiar merită reformat. De ce? Pentru că atribuţiile celor două Camere, ne spune preşedintele, se dublează: dublu la timp, dublu la discuţii, dublu la angajaţi. Preşedintele acceptă că bicameralul e util în unele ţări pentru că, acolo, o Cameră se ocupă de problemele naţionale, alta de problemele regionale.

România are o tradiţie a bicameralismului, introdus de Al.I. Cuza, încă de la 1864, la care s-a revenit după căderea regimului comunist, în care a funcţionat un Legislativ, Marea Adunare Naţională, compus dintr-o singură Cameră. Numai că, în 1990, când a fost reînfiinţat Senatul, nu s-a mers la modelul românesc interbelic, ci s-a preferat dublarea atribuţiilor Camerei Deputaţilor. Această formulă, în care funcţionează pâ­nă astăzi, era în spiritul epocii, vechea nomenclatură comunistă care preluase puterea încerca să instituie un sistem de checks and balances românesc, în care practic toate instituţiile se concurau, se supravegheau reciproc şi se blocau. Amintirea lui Ceauşescu cel atotputernic şi a Securităţii atotprezente era proaspătă în memoria noii elite. Un alt argument a fost discursul naţionalist şi politica exagerat centralistă a Guvernului Petre Roman, care se temea, pe drept sau gratuit, pentru unitatea şi integritatea teritorială a României. Or, tocmai Camera superioară a parlamentului ar fi fost locul în care trebuiau mai bine reprezentate interesele regionale, adică şi cele ale Transilvaniei însângerate de evenimentele de la Tg. Mureş, în care nici până astăzi nu este foarte clar rolul serviciilor secrete.

Soluţia corectă ar fi cea indicată de Traian Băsescu, când spune că România trebuie să renunţe la organizarea administrativ-teritorială, potrivit Legii 2/1968, iar în locul judeţelor să fie înfiinţate 9-12 regiuni. S-a spus nu doar o dată că Bucureştiul trebuie să renunţe la politica de centralizare excesivă, la omogenizarea etnică şi socială, probă a prezenţei nepermis de mari a oamenilor din serviciile secrete, încă promotori ai naţionalismului de tip ceauşist, în viaţa publică. Nu poţi să te pretinzi popular european, iar acasă să militezi pentru centralism şi să desfiinţezi Senatul, locul unde vocile regiunilor ar trebui să se facă bine auzite. Măcar şi din pragmatism, de vreme ce finanţarea UE pe unităţi administrative mari va spori din 2013, România n-ar trebui să desfiinţeze Camera în care regiunile ar trebui reprezentate. Statele împărţite în regiuni au, de regulă, parlamente bicamerale, fiecare Cameră având atribuţii distincte. Sunt şi ţări împărţite în regiuni care nu au parlament bicameral, dar acestea sunt foarte mici ca suprafaţă şi au populaţie redusă.

Soluţia corectă nu este cea propusă acum la referendum de către preşedintele Băsescu, de desfiinţare a Senatului, ci o redesenare a atribuţiilor Camerei superioare, în care să fie reprezentate regiunile, cu specificul şi cu interesele lor. //

 

Comentarii (13)

Adauga comentariu

Va rugam nu folositi diacritice! Intrucat nu toate sistemele de operare au acelasi tip de diacritice, textele pot aparea cu semne grafice care sa le distruga coerenta. Va multumim!
Nume:
Email: (nu va fi publicat)
Comentariu:
  • 24.11.2009 | bibanu a scris:
    Iata romani ce ne asteapta: KLAUS YOHANNIS prim ministru al adoptiilor ilegale de copii si al caselor multiplu de 6 - Marean Vanghelie ministru al MAI si al dosarelor DGIPI - Adrian Nastase ministru al Justitiei pentru rezolvarea unor probleme personale - Dinu Patriciu ministru al economiei si resurselor terestre si marine - Felix Voiculescu ministru al comunicatiilor, energiei si massmedia, SO Vantu – ministru al excrocheriilor financiare, Marko Bella - ministru al dezintegrarii Romaniei, federalizarii si kosovizarii etc.

    Raspunde acestui comentariu

    Va rugam nu folositi diacritice! Intrucat nu toate sistemele de operare au acelasi tip de diacritice, textele pot aparea cu semne grafice care sa le distruga coerenta. Va multumim!
    Nume:
    Email: (nu va fi publicat)
    Comentariu:
  • 23.11.2009 | Alain a scris:
    Pentru "arbitru descentralizarii": In primul rand eu nu sunt musiu cu matale si daca e sa vorbim despre descentralizare atunci chiar sunteti pe dinafara. Exista multe state in Europa, indiferent ca sunt unitare sau federale, unde descentralizarea chiar e benefica pentru populatie. Dar, atentionez pe "arbitrul" ca descentralizarea nu inseamna nicidecum ce a mazgalit domnia sa: exista niste reguli clare privind responsabilitatile fiecarui nivel si mai exista si o corelare adecvata a resurselor financiare. Nu e Franta cel mai bun exemplu in acest context, dar totusi trebuie sa admitem ca a facut pasi mari de la centralismul notoriu in lume spre o descentralizare mai apropiata de ceea ce se cere in UE. Obscurantismul e in ograda asa zisului "arbitru", dar tare mi-e teama ca e un arbitru precum Corpodean, Salomir sau Serea din fotbalul autohton, cu parfum de mioritic. In concluzie, polemica este utila atunci cand cei ce o practica sunt in cunostinta de cauza asupra tematicii si, mai mult, respecta adevarul. Ceea ce arbitrul nostru nu prea face si fluiera exact cum ii sopteste dragomir sau alt mitica, nepot al eroului lui Caragiale. Au revoir!

    Raspunde acestui comentariu

    Va rugam nu folositi diacritice! Intrucat nu toate sistemele de operare au acelasi tip de diacritice, textele pot aparea cu semne grafice care sa le distruga coerenta. Va multumim!
    Nume:
    Email: (nu va fi publicat)
    Comentariu:
  • 22.11.2009 | voinea. a scris:
    Inca nu stim daca referendumul va indeplini conditia de validare. Maine vom sti mai multe. Revin la deputatul din Dabuleni. Parca nu merita sa piarda Crin Antonescu.Sper ca electoratul in turul doi va fi mai lucid si nu va vota cu: Iliescu, nepotul matusii Tamara (nastase),Vangelie si….Geoana. P.S=Sa ne fereasca DUMNEZEU, de mai rau. Daca prostanacul iese presedinte, automat vom avea ca prim-minisru, chiar pe nepotul matusii Tamara,campionul coruptiei din Romania. Daca asta vrem,asta vom avea. Spre bucuria lui Dinu Patriciu si Dan Voiculescu.

    Raspunde acestui comentariu

    Va rugam nu folositi diacritice! Intrucat nu toate sistemele de operare au acelasi tip de diacritice, textele pot aparea cu semne grafice care sa le distruga coerenta. Va multumim!
    Nume:
    Email: (nu va fi publicat)
    Comentariu:
  • 22.11.2009 | arbitrul des-central a scris:
    Iluminismul lui musiu Alain, cu prenume ioropean, tine mai degraba de obscurantism si straluceste cam cât un bec ars. Poate ca domnia sa ignora ca dintre cei cere-si exprima opiniile vor fi, poate, si oameni care cunosc respectiva europa fie din "docomente", ca sa te parafrazez, monser, fie vietuind in ea de ani buni de zile. Poate ca sunt printre stimabilii comentatori si oameni care traiesc in direct descentralizarea asta bezmetica in reputate democratii europene, pe unde locuiesc. Mult-trâmbitatul transfer de competente suna bine la urechi cosmopolite de persoane incompetente, si nu e altceva decât o sintagma moderna la "faci ce vrei, descurca-te cum poti". Transfer de competente in Franta, in spiritul asta, ar fi insemnat - printre altele, sa te poti duce sa divortezi intr-un birou notarial. Carevasazica, la pensii, carevasazica ?

    Raspunde acestui comentariu

    Va rugam nu folositi diacritice! Intrucat nu toate sistemele de operare au acelasi tip de diacritice, textele pot aparea cu semne grafice care sa le distruga coerenta. Va multumim!
    Nume:
    Email: (nu va fi publicat)
    Comentariu:
  • 22.11.2009 | Alain a scris:
    Nu stiu cine a postat mesajul cu "unele din pericolele descentralizarii" dar sunt sigur ca respectiva persoana este pe dinafara complet cu problema transferarilor de competente catre autoritatile locale. Descentralizarea nu este sinonima cu federalizarea, ea este doar o mai buna gestionare a problemelor comunitatilor locale. Nu-mi propun aici sa-l "luminez" pe autorul acelui mesaj, dar vreau doar sa-l rog sa citeasca pe net cum sta problema cu descentralizarea prin Ioropa(sic!). Probabil, n-are timp sau chef sa mearga pe la biblioteca sau librarie pentru a se documenta de la surse credibile. Exemplele date in sprijinul "argumentatiei" sale sunt exact ca in anecdota de mai jos: -Buna ziua, Vasile, ai fost la vot? -M-am certat cu sotia si de aceea imi gatesc singur.

    Raspunde acestui comentariu

    Va rugam nu folositi diacritice! Intrucat nu toate sistemele de operare au acelasi tip de diacritice, textele pot aparea cu semne grafice care sa le distruga coerenta. Va multumim!
    Nume:
    Email: (nu va fi publicat)
    Comentariu:
  • 22.11.2009 | unele din pericolele descentra a scris:
    0.nu se vorbeste de descentralizare,pe timp de criza!**** 1.pericolul farimitarii datorita exagerarii descentralizarii.trebuie sa existe un echilibru intre central si local.prea multa descentralizare conduce la farimitare, la slabire si chiar la disolutia autoritatii statului.in plus, anumite proiecte nu se pot realiza numai pe plan local.de. ex.termocentralele rovinari si turceni, le putea construi singur jud.gorj? podurile peste dunare de la Hirsova si Cernavoda, porturile Constanta,Agigea,Midia,canalele Cernavoda Agigea si Poarta Alba Navodari,santierele Navale Constanta,Midia,Mangalia,Rafinaria Midia-Navodari,Centrala Nuclearo-Electrica,sistemul de Irigatii Dobrogea,statiunile turistice de pe litoral,sa,le putea construi singur jud.Constanta?la fel Combinatele siderurgice si de oteluri speciale le puteau construi singure jud.Galati,Hunedoara,respectiv Dimbovita?alte ex, combinatul de aluminiu slatina,jud.olt. jud.mehedinti,puteau construi singur sistemele de navigatie si hidrocentralele de pe Dunare Portile de Fier I si II,fabrica de apa grea? si ex.pot continua..... in prezent,pot executa singure judetele programul de autostrazi,irigatii,sa. fara ajutor de la centru?"hai sa dam mina cu mina cei cu inima romana| sa invirtim hora fratiei pe pamintul Romaniei...|"..[b1] 2.pericolul exacerbarii descentralizarii.unii conducatori de judete,dupa ce s-au trezit cu sacii in car prin investitiile nationale care le mostenesc, pot face figuri de separatism fata de judete mai sarace,desi prin impartirea teritoriala din 1968 tocmai echilibrarea dezvoltarii tarii s-a dorit.chiar si asa unele judete ramin favorizate, de ex.,de mari cursuri de ape,iesire la mare sau alte avantaje naturale. alta excerbare poate fi in personalizarea prea mare a organelor de ordine pe judete si a exacerbarii instinctelor de mindrie judeteana,ce poate duce la conflicte,ca pe vremea feudalismului,samd. 3.in concluzie,trebuie sa existe un echilibru intre central si local. echilibrul central-local poate fi considerat de tip recesiv, dinamic. cei 2 factori, in echilibru recesiv, unul este dominant si unul recesiv( desi mai slab, are semnificatie mai inalta).in timp, acesti factori, pot bascula: cel dominant devine recesiv si invers. exemple de factori recesivi: Inn-Iang,putere-opozitie, parlament-autoritate judecatoreasca,parlament-guvern,monolog-dialog, crestere-recesiune,sa....[b2]***** [b1]Vasile Alecsandri-Hora Unirii [b2]Mircea Florian-Recesivitatea ca structura a lumii,ed.eminescu,buc 1983.

    Raspunde acestui comentariu

    Va rugam nu folositi diacritice! Intrucat nu toate sistemele de operare au acelasi tip de diacritice, textele pot aparea cu semne grafice care sa le distruga coerenta. Va multumim!
    Nume:
    Email: (nu va fi publicat)
    Comentariu:
  • 21.11.2009 | ing.VOINEA a scris:
    Fara rezerve,sunt de acord cu un parlament unicameral si reducerea de la 471 la 236 de persoane. Doua avantaje:1.cheltuielele se reduc cu 7,04 milioane lei/luna si 2.avand o singura camera ,nu doua,nu se mai saboteaza reciproc si timpul de fabricatie a unei legi se reduce la jumatate. Altfel spus, productivitatea muncii depusa de parlament va creste cu 100%. Sa nu fim carcotasi,dar si cu doua camere,legile au iesit tot de calitate inferioara.

    Raspunde acestui comentariu

    Va rugam nu folositi diacritice! Intrucat nu toate sistemele de operare au acelasi tip de diacritice, textele pot aparea cu semne grafice care sa le distruga coerenta. Va multumim!
    Nume:
    Email: (nu va fi publicat)
    Comentariu:
  • 21.11.2009 | taranistu a scris:
    cu tot respectul, nu inteleg de ce comentariul meu nu poate sta printre celelalte. L-ati scos de pe site in pur stil stalinist! Cine nu-i cu noi e impotriva noastra! Biet taranist, ce-am ajuns! Pe vremea cand va aparam de minerii de toate categoriile, eram bun si pentru voi, acum sunt buni doar "portocaliii"! Bravos redactie!

    Raspunde acestui comentariu

    Va rugam nu folositi diacritice! Intrucat nu toate sistemele de operare au acelasi tip de diacritice, textele pot aparea cu semne grafice care sa le distruga coerenta. Va multumim!
    Nume:
    Email: (nu va fi publicat)
    Comentariu:
  • 21.11.2009 | lasati judetele cum sunt a scris:
    1.daca vrem stat unitar conf. Constitutie "ARTICOLUL 1(1) România este stat national, suveran si independent, unitar si indivizibil", lasati judetele asa cum sunt- sunt ceva specific tarii noastre. numai necunoscatorii(n. dupa "50) nu stiu sau nu vor sa stie ca in anii "50-"60 am trecut prin experienta regiunilor si raioanelor. dezavantajul acelor regiuni a fost ca numai in resedinta regiunii, unde era grosul administratiei, se investea , construia, sistematiza, dezvolta. astfel, in fosta regiune banat (actualele judete timis, arad, caras-severin) totul se intimpla numai in capitala regiunii- timisoara, in fosta regiune hunedoara( actualele judete hd si alba) totul se intimpla numai in capitala regiunii Deva-Hunedoara,tot asa in regiunile oltenia, dobrogea, galati, etc., celelalte orase de rangul 2,3, ca de ex: aradul,alba-iulia, resita, pitestiul, slobozia, slatina, vasluiul, tulcea, braila, sa, (pot confirma cei care au trait sau trecut prin ele pe vremea aceea), erau ramase mult in urma (fata de capitalele de regiune), erau niste "locuri unde nu se intimpla nimic". odata cu renuntarea la regiuni si organizarea pe judete (anul "68) s-a echilibrat dezvoltarea tuturor districtellor, oraselor si comunelor tarii. in plus, populatia tarii s-a omogenizat. altfel, "unexpected fatal error !" vezi si ****://***.gardianul.ro/index.php?date=1231970400 o solutie pt.accesarea fondurilor ue pe regiuni ar fi: inserarea in arborele organizational administrativ local/central a unui strat supra judetean-"regiunea", care va fi reuniunea formala de citeva judete(actuale) in jurul unui judet pivot, cu pastrarea bazei actualei organizari pe judete. in capitala judetului pivot vor fi citiva functionari publici care vor face link-ul, cu celelate judete din regiune, pt. anumite proiecte punctuale(sistem care este implementat in prezent si poate fi perfectionat). 2.pt. a da de lucru ceva strategic cj,infiintatarea de companii judetene pt mari investitii sub coordonarea presedintilor cj, care au tot interesul si putinta sa realizeze tronsonul de autostrada, devine targetul lor politic-vezi soseaua de centura pitesti realizata cu forte proprii.vor sta calare pe lucrari pina se vor realiza, ca pe vremuri prim-secretarii. nu tot asta clameaza toti: descentralizare!. intii cu munca in judet! in prezent, e bine ca desi platim valuta forte,care n-o avem, atit pt. proiectare(cind inainte aveam IPTANA), executie(cind inainte aveam CCCF,ACCFDP, sa), receptie(cind inainte aveam dirigintii de santier ai beneficiarului), prin diferite chichite avocatesti executantii straini bat pasul pe loc? presedintii cj se vor lua la intrecere care vor finaliza primii.in plus, constructoriilocali vor putea utiliza si alte lucrari mari ca: sere, porturi, aeroporturi, canale de irigatii, blocuri de locuit,izolarea blocurilor e inceputa deja de cetateni,etc. absorbind forta de munca disponibilizata si alti tineri fara servici, care se vor educa astfel prin munca, nu prin alba-neagra

    Raspunde acestui comentariu

    Va rugam nu folositi diacritice! Intrucat nu toate sistemele de operare au acelasi tip de diacritice, textele pot aparea cu semne grafice care sa le distruga coerenta. Va multumim!
    Nume:
    Email: (nu va fi publicat)
    Comentariu:
  • 20.11.2009 | Alain a scris:
    De acord cu dvs, d-le Gosu, ca ar trebui sa avem un parlament bicameral. Dar ceea ce avem noi acum nu este un bicameralism decat cu numele. In cei aproape 20 de ani de democratie originala a la Iliescu, ponderea voturilor obtinute de partide pentru cele doua camere a fost aproape identica(cate procente a obtinut la Camera deputatilor, cam tot atatea castiga si la senat). In acest mod, majoritatea in camera deputatilor era detinuta de aceeasi coalitie si in senat in aceeasi proportie. Votarea legilor in acest context nu avea nimic de a face cu bicameralismul atata timp cat majoritatea decidea varianta finala iar aceasta majoritate era detinuta de aceleasi partide in aceeasi masura. Totul putea fi apreciat ca un parlament unicameral cu doua sectii, ce lucreaza in defazaj de timp. Senatul, conform disciplinei de partid, va vota exact cum a votat si camera deputatilor, cu diferente nesemnificative. Cu totul altceva ar fi daca senatul ar reprezenta unitatile teritorial-administrative(comune, orase, municipii si judete, sau de ce nu si regiuni, dar nu acestea de acum ci regiuni conduse de consilii alese prin vot direct, universal si secret). Sunt exemple de state unitare in UE care au fie parlamente unicamerale, fie bicamerale, fiindca UE nu ne impune un tip anume de organizare atata vreme cat aplicarea politicilor comune decurge fara dificultati, fara disfunctionalitati.

    Raspunde acestui comentariu

    Va rugam nu folositi diacritice! Intrucat nu toate sistemele de operare au acelasi tip de diacritice, textele pot aparea cu semne grafice care sa le distruga coerenta. Va multumim!
    Nume:
    Email: (nu va fi publicat)
    Comentariu:
  • 20.11.2009 | alexandru a scris:
    Tara arde, babele se piaptana. Asa si cu reformele. Sunt la mare moda in Europa, pentru ca acolo se dospesc si directivele. Hai sa fim oleaca lucizi : cine crede ca ideea lui musiu prezident cu noi regiuni si un parlament modificat ii apartine ? Si cine crede ca ea izvoraste direct, de la opinca spre vladica, din necesitatile imbunatairii mersului lucrurilor in tara ? Fantezia cu regiunile n-are alt aer decât cel al unei noi recomandari calduroase emenate de aiurea de minti incâlcite care vor sa redeseneze harti dar n-au nici in clin, nici in mâneca cu tara noastra. Reforma si redecupaj administrativ si teritorial se discuta si in Franta. Sunt la fel de inutile, doar ca mai deviaza atentia de la problemele cu adevarat serioase. Chiar n-avem altceva de facut când n-avem maruntis nici de o baie ? Decât sa mai cheltuim niste vagoane de bani, sa mai cream ceva haos si sa mai golim stocuri de antinevralgice. Asta inseamna sa ne afirmam europeni ? Pardon monser, dar europeni noi suntem dintru inceput, ca doar nu suntem navetisti din Polinezia. Inainte sa ne afirmam europeni, ar trebui sa ne afirmam români (ca asta si suntem) si sa decidem singuri ce se intâmpla la noi in curte. Caci in conditiile actuale, afirmarea ca europeni, definita astfel capata triste conotatiii de servilism de turma. Descentralizarea unui stat care in ’89, concentra absolut totul intr-un vârf ingust de piramida era intr-adevar necesara. Se intelege de la sine. Dar, la extrema cealalta este descentralizarea totala dupa normele aberante ale unei pretinse integrari europene. Ca daca nu, ne da afara. Pe lânga gustul amar al unui pragmatism dictat de momeala câstigului imediat (ce ma ? ne mai dau aia niste bani ? bine ma, vindem si judetele, aducem Balta Brailei la Beba Veche, iar dupa noi, potopul), pseudo-reforma asta are o consecinta mare si lata, cu bataie pe termen lung. Desfiintarea pur si simpla a unui stat unitar. Doar cu stat omnipotent nu se poate, dar nici fara stat nu. Cherchez l’erreur. Cât priveste abureala cu reprezentativitatea regiunilor intr-o camera si a populatiei intr-alta, adusa in discutie recent pe micul ecran, nici Gâga nu ar fi fost in stare de asa ceva. Povesti de adormit copiii. Numai ca românul are o calitate : nu e mai prost decât e prost imbracat. Hai, zau…orice parlamentar e ales intr-o zona si reprezinta automat si interesele acesteia si ale locuitorilor ei. Lasati judetele unde sunt, ca stau bine. Si nici nu mai avem milioane la buget ca sa dam la nu stiu ce birou de inalte studii teritoriale europene al cuscrului cumnatului ministrului o cârca de bani doar ca sa ne traga cu pixul o linie administrativa intre Crivina si Peris.

    Raspunde acestui comentariu

    Va rugam nu folositi diacritice! Intrucat nu toate sistemele de operare au acelasi tip de diacritice, textele pot aparea cu semne grafice care sa le distruga coerenta. Va multumim!
    Nume:
    Email: (nu va fi publicat)
    Comentariu:
  • 20.11.2009 | alexandru a scris:
    Numaram câti parlamentari au fost prezenti pâna acum la dezbateri, facem o medie si vedem câti ne trebuie. Fotolii goale dar platite gras inseamna orz risipit pe gâste. Cât despre parlament cu una, doua, trei camere, confort sporit si dependinte, ce e curios e ca se aduc in discutie traditii istorice care nu sunt decât specificitati ale unor ocârmuiri vrmelnice, nu obligatoriu superpozabile conditiilor actuale, in timp ce adevarate traditii ale neamului românesc sunt pe moarte.

    Raspunde acestui comentariu

    Va rugam nu folositi diacritice! Intrucat nu toate sistemele de operare au acelasi tip de diacritice, textele pot aparea cu semne grafice care sa le distruga coerenta. Va multumim!
    Nume:
    Email: (nu va fi publicat)
    Comentariu:
  • 20.11.2009 | nicky a scris:
    a regionaliza Romania in sensul reprezentarii in parlament este un risc destul de mare. In primul rand datorita si miscarii centrifuge a regiunilor, dar si a mentalitatii romanilor din diferitele regiuni. Nu exista inca o maturitate a indetitatii ij mausara sa contrabalanseze aceasta miscare centrifuga, decat declaratativ si demagogic. Votul uninominal trimite in parlament reprezentanti din regiuni. Poate ca legea electorala ar trebui facuta in asa fel incat partidele sa nu poata numi candidati in diferitele regiuni care sa nu aiba nimic de a face cu respectivele regiuni.

    Raspunde acestui comentariu

    Va rugam nu folositi diacritice! Intrucat nu toate sistemele de operare au acelasi tip de diacritice, textele pot aparea cu semne grafice care sa le distruga coerenta. Va multumim!
    Nume:
    Email: (nu va fi publicat)
    Comentariu:

De acelasi autor

Doctrina euroasiatică, între teorie şi practică

După ce a anunțat că va candida pentru un nou mandat de președinte, Vladimir Putin a prezentat cel ...


Vladimir Putin la al treilea mandat

Ceremonia de inaugurare a celui de-al treilea mandat de președinte al lui Vladimir Putin a fost umbrită de violențele ...


Pentru un nou început fondator

Tactician fiind, şi nu strateg, cel mai probabil, preşedintele Băsescu şi-a propus să seteze ...


Baronii, cancerul partidelor

Neofeudalismul a fost preferat de partide, pe motiv că este eficient în alegeri. Lideri importanţi din ...


Timofti, numele compromisului

După mai bine de doi ani și jumătate de mandate interimare, la 16 martie, deputații din Parlamentul ...


Toate articolele (130)

Politica

Editie scrisa | Stefan Vianu

(I)moralitate şi politică

În țara în care doctoratele se produc pe bandă rulantă și în care profesori plagiatori ...


Editie scrisa | Andreea Pora

Politizarea roşie

Metamorfozarea lui Victor Ponta din lider de opoziţie, Che Guevara şi luptător în spilhozen împotriva ...


Editie scrisa | Laura Stefan

Jocul de uzură cu marile dosare

E pentru prima dată în istoria României când oameni importanți ajung să dea socoteală ...


Editie scrisa | Lidia Moise

Leul în tranşeele crizei

Se poate spune că întrega piaţă financiară a lumii s-a poziţionat în tranşee. ...


Editie scrisa | Laurentiu Diaconu Colintineanu

Grexit

Ieşirea din ruină, falimentul sau sfârşitul definitiv - acestea sunt trei scenarii posibile, în ...

Recomandarea editorilor

Subiectele zilei