Operatiunea TV "Basescu Dictator"

Andreea Pora | 27.01.2009

Pe aceeași temă

In plina criza, singura strategie coerenta pare a fi cea a televiziunilor. In timp ce guvernul bajbaie dupa cele 67 de masuri ale planului anticriza, taie 20%  din birocratia bugetara de lux, in speranta ca bugetul se va deconecta astfel singur de la  acel 7,5% deficit bugetar lasat mostenire de Tariceanu, iar sindicatele propun renuntarea la contractele de drept de autor, singurele care tineau economia gri si nivelul de trai pe linia de plutire, televiziunile mogulilor fac dovada, 48 de ore din 24, a ceea ce inseamna coerenta in urmarirea scopului propus. Adica strategie pe termen lung.
Simpla si pe intelesul tuturor, aceasta poarta un singur titlu: Basescu Dictatorul. Indiferent ce s-ar intampla in tara, pe continent, pe mapamond sau chiar in univers, iata, aglomerat, nu intamplator, de gauri din ce in ce mai negre si mai apropiate de noi, totul, dar absolut totul, are o singura explicatie: Basescu. Demonstratia televizata a fenomenului e fara egal si fara pauze, e un tur de forta inceput acum doi ani si care va lua sfarsit doar odata cu inlaturarea din politica de decizie a Dictatorului.

Agenda partidelor si agenda mogulilor

In primul moment, dupa infiintarea "monstruoasei coalitii" PSD-PD-L, televiziunile mogulizate au avut o ezitare, incercand sa detecteze daca inamicul ramane acelasi sau comanda se schimba. Raspunsul a venit rapid si transant: "Tot inainte, dar mai cu vigoare".
Intrebarea care se impune nu este daca agenda mogulilor TV corespunde celei a politicienilor, ci a caror politicieni si caror partide si grupari. Daca, pana la alegeri, lucrurile erau relativ clare: PSD si PNL, impreuna cu televiziunile, luptau umar la umar impotriva PD-L si a lui Basescu (incercand chiar sa forteze alianta dintre cele doua partide, dupa cum a dezvaluit Hrebenciuc in interviul din revista 22 si Geoana in cel din Evenimentul zilei), acum, teoretic, lucrurile ar fi trebuit sa fie mai nuantate si mai confuze, iar strategia adaptata noilor realitati. Nu se intampla, insa, asa. Dupa cum usor se poate observa, s-a intrat intr-o noua faza antibasesciana, ceea ce arata ca agenda PSD (aripa Nastase & comp.), PNL si cea a mogulilor TV a ramas aceeasi. Este vorba de minimalizarea sanselor lui Basescu la alegerile din 2009 si de modificarea majoritatii parlamentare si guvernamentale, miza care, in logica politica, are coerenta.

Marea Strategie

Cum protocolul coalitiei PSD-PD-L impune reguli stricte in ce priveste atacurile intre parteneri, iar Geoana si membrii cabinetului, impreuna cu o buna parte a baronilor au tot interesul bunei functionari a guvernului si a aliantei, declarand clar acest lucru, ei nu servesc Marea Strategie, fiind pusi in surdina. In schimb, Adrian Nastase si toti cei care au sustinut alianta cu PNL si au ca obiectiv declarat ruperea actualei coalitii beneficiaza de prim-time-uri si de subiecte servite sau create.
Mesajele sunt doar trei si deriva logic unul din altul: 1. Cabinetul Boc nu-si respecta promisiunile electorale si nu este capabil de o guvernare coerenta care sa edulcoreze criza; 2. Tara se baronizeaza si politizarea patrunde in fiecare catun;  3. Basescu aduce dictatura prin: modificarea Constitutiei, ascultarea telefoanelor si transformarea PSD in anexa a partidului prezidential. Trebuie remarcat ca gafele, masurile pe picior si proasta comunicare a mesajelor ajuta televiziunile in sanctionarea Cabinetului Boc.

Mobilizarea figurantilor

In primul rand, misiunea televiziunilor este sa aduca orice subiect, in fapt, chiar realitatea de zi cu zi, in matca celor trei mari mesaje care trebuie transmise. In absenta politicienilor de prim rang, incorsetati de protocol, de propriile interese politice si de afaceri, televiziunile selectioneaza pentru asta actori de mana a doua si a treia, mizand nu atat pe credibilitate, cat pe repetitie. Ei trebuie doar sa serveasca Cauza.
Nu sunt multi, au idei putine si fixe, o limba lemnoasa si un vocabular restrans la cuvintele esentiale. Desi lipsiti de carisma si de cea mai elementara expertiza, sunt maestrii datului cu parerea in flux continuu. Modestia intelectuala este eclipsata de agresivitate si de logoree. Frustrarea unora este psihanalizabila, dar nevindecabila. Singura calitate este disponibilitatea. Ei se simt insa in largul lor doar in absenta argumentelor si se crispeaza furiosi la contraargumente. Ceea ce li se intampla rar, televiziunile vegheaza sa nu fie deranjati.
Utili in mecanica strategiei, ei sunt dirijati sa acapareze si sa manipuleze dezbaterea publica, sa arunce in derizoriu si sa falsifice orice tema cat de cat importanta.
Mersul tarii spre dictatura este explicat cu ochi sticlosi de aceiasi Ciuvica, Ghise, Pavelescu, Ciorbea, Norica, Andon, Constantinescu, Bolcas, Olteanu, Serban, Stan, Cristoiu, Saftoiu, ca sa-i enumar doar pe clientii fideli.

Trei manipulari, o singura tinta

In ultima luna, televiziunile au livrat tarii mai multe mostre de manipulare exemplara, incepand cu scandalul Oprea-Ardelean, trecand prin Constitutie si culminand cu Saftoiugate.
Un scandal intre factiunile din PSD - Geoana vs. Nastase & comp. - si luptele intre baroni pentru numirea ministrului de Interne si a sefului la celebrul "Doi si un sfert" a fost metamorfozat in tentativa lui Basescu de a acapara si ultimul serviciu de informatii pe care nu-l controla. Dezbaterea s-a centrat pe apetenta (indiscutabila) a lui Basescu pentru servicii, trecandu-se in subsidiar razboiul dintre baroni, desi rezolvarea cazului, prin numirea lui Dragnea, a demonstrat ca, in realitate, despre asta era vorba.
Amplificarea mediatica a cazului Oprea a fost doar preambulul pentru scandalul care se pritocea in laboratoarele televiziunilor: Big Brother Basescu. Opinia publica a fost bine pregatita cu chestiunea serviciilor in mana Dictatorului, dupa care i-a fost livrata repede si explicatia lui Claudiu Saftoiu: ca sa asculte telefoanele natiei cu ajutorul Legii stocarii informatiilor. Nu a mai contat ca legea este rezultatul unei directive europene si a votului parlamentului roman, ca stocheaza date pe care le avea oricum, si nu continutul acestora, care poate fi utilizat doar cu mandat de la judecatori, ca si pana acum. Nu a contat ca apucaturile serviciilor au fost multilateral dezvoltate in timpul lui Iliescu si Nastase si nici pe vremea lui Constantinescu nu era mult mai bine. Constantinescu, "infrantul serviciilor", trebuie obligatoriu crezut pe cuvant ca nu citea si nu dadea curs rapoartelor odioase rezultate din ascultari. La fel Nastase, Georgescu sau Ursu. Marea scena in direct a infratirii dintre victima Ciuvica si calaul Nastase nu face decat sa dea dimensiunea degradarii. Mesajul final a fost transmis cu succes: Dictatorul ne urmareste.
In acest context, intermezzo-ul revizuirii Constitutiei a venit manusa. Raportul Comisiei a fost aruncat cu premeditare la cos, iar dezbaterile dezlanate si isterice au avut ca singur obiectiv sa demonstreze pericolul Republicii Basesciene.

Emisiune de colectie: Nastase si Ciuvica la pupat Piata Endependentii

In 21 ianuarie, la Sinteza zilei de la Antena 3, a avut loc emisiunea de colectie cu titlul Asculta Basescu telefoanele sau inventeaza Saftoiu?, invitati de marca "victima" Mugur Ciuvica si "calaul" Adrian Nastase. Emisiunea a inregistrat un rating de 3,1 puncte in urban.
Dialogul dintre cei doi, din care unul, Nastase, ordona in 2002 arestarea lui Ciuvica de pe strada, pentru un asa-zis Armaghedon pe Internet, este fabulos:
"Adrian Nastase: Deci in momentul in care au aparut acele comunicatii neidentificabile teoretic pe Internet, fara autor, toata lumea a fost extrem de dezorientata. Si nici acum nu stim inca cum trebuie sa reactionam la astfel de mesaje.
Mugur Ciuvica: Cu blandete, domnul Nastase, va rog eu. In numele viitorilor internauti."

In 2002, Mugur Ciuvica avea o cu totul alta parere despre actualul sau prieten, Adrian Nastase. "Constat ca, dupa ce Guvernul Romaniei a devenit guvernul Adrian Nastase, si Politia Romana devine politia lui Adrian Nastase, si justitia romana devine justitia lui Adrian Nastase" (interviu din Adevarul).

Vorbele grele valoreaza 0,3 puncte

Emisiunea Vorbe grele, realizata de Victor Ciutacu la Antena 2, a avut in aceeasi saptamana un rating de 0,3 puncte in urban, cu 0,1 peste media obtinuta de post.
In data de 19 ianuarie subiectul a fost "Fratie la drumul mare. Unanimitate pesedista pentru Dragnea", invitati Mugur Ciuvica si Viorel Hrebenciuc, si a atins 0,4 puncte, in timp ce "Dragnea si Obama, Cooperativa ochiul si timpanul", din ziua urmatoare, a avut 0,2 puncte. Acelasi subiect, "Atentie, dusmanul asculta. Mai exista drepturile fundamentale ale omului?", a avut 0,3 puncte, in data de 21 ianuarie.

Saftoiugate, un esec mediatic

Desprinse de realitatea cotidiana, de marile teme ale societatii, care sunt tratate tabloid si doar in lipsa de subiecte politice, strategia manipulatoare a televiziunilor,
in termeni de rating, este un semiesec.
Sa luam ca exemplu saptamana "fierbinte" (19-23.01) a scandalului Saftoiugate, subiect care a fost dezbatut la cele doua televiziuni incontinuu, incepand de la prima ora a diminetii pana in prime-time-urile de seara.

Realitatea TV - 1,4 puncte rating

Realitatea TV, mai omogena ca raiting, a facut o medie de 1,4 puncte in mediul urban, ceea ce inseamna 154.000 de telespectatori pe zi. Realitatea zilei, emisiunea de prim-time de la 19.00 a lui Razvan Dumitrescu, dedicata in saptamana respectiva subiectului "ascultarii telefoanelor", a facut o medie de rating de 1,6 puncte. In schimb, interesul telespectatorilor a fost captat de instalarea la Casa Alba a lui Obama, emisiune care a atins 5,4 puncte rating.

Antena 3 - 0,9 puncte

La Antena 1, subiectul "Big Brother" a fost si mai prost primit in aceeasi saptamana, facand un caznit rating de 0,9 puncte in mediul urban, salvat de instalarea lui Obama, care a atins 1,1 puncte.
Emisiunea Stirea zilei, realizata in prime-time de Gabriela Vranceanu Firea, a atins o medie de 1,05 puncte.
Vedeta Antenei 3, care trage tot postul in sus, este emisiunea Sinteza zilei, a lui Gadea. Saptamana Safotiugate i-a adus o medie de 3,3 puncte in urban.

Verificati tabelul (format pdf) cu:

Audientele medii ale principalelor talk-shaw-uri

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22