Site-uri recomandate

Anvelope vara
Magazin online vanzari Anvelope iarna ieftine
Pariuri sportive online
Poker Online
Adauga anunturi gratuite de mica publicitate
Bonus Pariuri Sportive - Pariuri Sportive online din Romania
Oferte Litoral
Inchirieri auto
Implant dentar, clinica stomatologica romano-franceza
Sports Cars
Implants dentaires
Implanturi dentare Bucuresti
Anvelope - de sezon la preturi promotionale
Cadouri
Traduceri - birou traduceri autorizate, traduceri legalizate, apostile si supralegalizari
Piscine - constructii piscine si magazin intretinere piscine
Incarcator baterii laptop - Accesorii laptop
Cabinet stomatologic Timisoara - implanturi dentare, endodontie, estetica dentara



 
Sub lupa comentatorilor | Editie online
28.10.2011

Monarhismul de ultim ceas. Despre mastile cinismului

de Vladimir Tismaneanu 

42 comentarii

Culmea ironiei, nimeni nu pare mai prezent pe ecrane si in depesele agentiilor de presa spre a elogia rolul Regelui Mihai in istorie si a saluta caracterul “substantial si dens” al discursului acestuia decat succesorul lui Nicolae Ceausescu. Oportunismul si cinismul sunt vectorii principali ai actiunii sale politice. In declaratie dupa declaratie, Ion Iliescu isi afirmă pretuirea pentru actul de la 23 august (a mai facut-o si ca secretar al CC al PCR insarcinat cu ideologia ). Nu ca inceput al unei democratii romanesti situata pe linia traditiei constitutionale intrerupta de cele trei dictaturi de dupa 1938, ci ca argument contrafactual privind destinul Ardealului. Nu pare, ori mai exact, nu vrea sa realizeze distanta dintre promisiunile acelui moment si ce s-a intamplat de fapt in Romania. Se reia obosita placa folosita si de Petru Groza, ca doar un „guvern de larga concentrare democratica”, adica unul controlat de oamenii Kremlinului, ar fi oferi sansa revenirii Ardealului la patria-mama. Despre Basarabia si Bucovina de Nord, ce sa mai vorbim.

Cand am scris pe “Contributors” (marti, 25 octombrie) despre monarhismul de ultima ora, tocmai acest comportament oportunist, cameleonic, al lui Ion Iliescu si al protejatilor (aliatilor) sai l-am avut in vedere. Ion Iliescu s-a decarat in repetate randuri anti-monarhist, vine dintr-o traditie care merge in secolul al XIX-lea, de respingere a monarhiei constitutionale. O traditie exacerbata de propaganda impertinenta a comunistilor. Ca unul din liderii UER (Uniunea Elevilor din Romania, organizatie creata de PCR pentru influentarea, manipularea si cooptarea elevilor), ca figura marcanta, in curs de ascensiune in cadrul “Tineretului Progresist”, Ion Iliescu a participat, intre 6 martie 1945 si 30 decembrie 1947, la actiunile organizate de comunisti (mitinguri, demonstratii, manifeste si manifestari de strada, confruntari, de fapt provocari, in licee si in amfiteatre universitare). Pana in 2005, Ion Iliescu nu s-a exprimat sub nicio forma ca admirator al Regelui Mihai (desi, trebuie spus, in volumul “Marele soc” a admis ca expulzarea Regelui in decembrie 1990, a fost “o reactie emotionala”). Iliescu, Roman, Magureanu, Stanculescu, deci oamenii care detineau puterea in decembrie 1990, nu s-au cait niciodata pentru ceea ce, intr-un articol publicat in revista “22″ chiar in acele zile, numeam “palmuirea istoriei”. Nu tin minte ca Adrian Nastase, figura marcanta a FSN si ministru de externe, sa fi exprimat vreo retinere in raport cu acea mojicie. Scriam atunci ca Regele Mihai a fost un om care a facut numai bine tarii sale. M-am trezit cu o riposta acida din partea lui Pavel Campeanu, sociolog marxist si membru fondator al GDS. I-a raspuns istoricul Andrei Pippidi. Textul meu este inclus in volumul “Irepetabilul trecut”, dedicat memoriei lui Ioan Petru Culianu, aparut in a doua sa editie la editura Curtea Veche in 2008 cu o postfata de Bogdan Cristian Iacob. Pe scurt, polemicile nu au inceput in aceste saptamani si, se poate usor prevedea, vor continua.

Din cate inteleg, presedintele Traian Basescu are rezerve fata de actiunile (ori inactiunile) Regelui Mihai ca sef al statului roman din anii razboiului, in perioda cand Romania era parte a Axei, deci in anii bestialelor actiuni care au constituit Holocaustul, si mai ales in raport cu abdicarea neconditionata din decembrie 1947, dar acest lucru nu s-a tradus in actiuni punitive, in campanii isterice de presa, in molestare simbolica, pentru ca ce altceva este expulzarea pe cale politieneasca, a fostului sef de stat? Este ceea ce corect observa Miron Damian in articolul sau aparut miercuri 26 octombrie pe “Contributors”. Nu cred ca se poate vorbi despre anti-monarhism ca angajament ideologic in cazul lui Traian Basescu. Ion Iliescu si Petre Roman au fost cei care au comandat si aprobat actiunea rusinoasa din decembrie 1990, justificata, in ochii lor, de fixatiile unui anti-monarhism programatic.

Ion Iliescu era seful statului cand Regele a fost expulzat ca un infractor in decembrie 1990. Traian Basescu era membru al guvernului Roman, dar in mod cert nu avea un cuvant de spsu in acea chestiune. Nu cred ca tandemul Iliescu-Roman i-a consultat pe membrii guvernului, cu exceptia ministrilor de interne si apararii, eventual a ministrului de externe. Se prea poate ca Iliescu sa se fi sfatuit cu Martian Dan si cu Alexandru Barladeanu. Nu stiu ca Ion Iliescu sa-si cerut scuze in mod public, de o maniera lipsita de ambiguitati pentru acea badaranie fara margini.

Fac parte dintre aceia care au crezut, la un moment dat, in capacitatea lui Ion Iliescu de a invata politic. Credeam ca intelesese ca o Romania intrata in NATO si care aspira sa devina membra a UE, nu poate sa persevereze in vechile metehne si minciuni comuniste. Proba o reprezinta dialogul din 2003, publicat in 2004. La cateva luni de la aparitia volumului “Marele soc”, Ion Iliescu, pe ultima suta de metri a ultimului sau mandat prezidential, l-a gratiat pe Miron Cozma si l-a decorat, cu ordinul “Steaua Romaniei” pe Corneliu Vadim Tudor. Am scris atunci un articol in care deplangeam public ceea ce numeam grave derapaje. In 2006, Ion Iliescu a fost portdrapelul fortelor care s-au opus Comisiei Prezidentiale si intregului demers al condamnarii comunismului. Am publicat, la inceputul lunii ianuarie un articol in “22″ in care marturiseam ca regret ca am crezut in convertirea lui Iliescu la pluralism. Nu fac decat sa mentionez aici fapte pe care unii au ales sa le uite. Din ratiuni prea evidente ca sa mai necesite o discutie detaliata.

Cuvinte cheie: plen, 90 de ani, parlament, Casa Regala, Regele Mihai I, discurs

 

Comentarii (42)

Adauga comentariu

Va rugam nu folositi diacritice! Intrucat nu toate sistemele de operare au acelasi tip de diacritice, textele pot aparea cu semne grafice care sa le distruga coerenta. Va multumim!
Nume:
Email: (nu va fi publicat)
Comentariu:
  • 08.11.2011 | florin muller a scris:
    Domnule Profesor, Consumaţi prea multă energie pentru a răspunde unor comentarii lipsite de substanţă sau pur şi simplu rău intenţionate. Nu aveţi de dat explicaţii oricui despre cartea de interviuri (foarte importantă pentru înţelegerea manierei de înţelegere de către un lider comunist a secolului "scurt"). Aş dori să vă întreb dacă nu ar fi posibilă tipărirea formei integrale a tezei dv. de doctorat despre Şcoala de la Frankfurt. Cu respect, Florin Muller

    Raspunde acestui comentariu

    Va rugam nu folositi diacritice! Intrucat nu toate sistemele de operare au acelasi tip de diacritice, textele pot aparea cu semne grafice care sa le distruga coerenta. Va multumim!
    Nume:
    Email: (nu va fi publicat)
    Comentariu:
  • 02.11.2011 | Stanciu G. a scris:
    Nu mai poate fi incriminat Iliescu decat daca la categoria "all inclusiv" cu Basescu, par a sugera unii postaci. Eu nu cred asta ! ~ Dar pe marginea unor decizii din trecut ale regelui se mai poate medita ? - daca au fost tocmai cele mai inspirate !? fara patima si parti-pris ? ~ Dar asupra asupra unor gafe recente datorate influentei printului Duda asupra Casei Regale !?

    Raspunde acestui comentariu

    Va rugam nu folositi diacritice! Intrucat nu toate sistemele de operare au acelasi tip de diacritice, textele pot aparea cu semne grafice care sa le distruga coerenta. Va multumim!
    Nume:
    Email: (nu va fi publicat)
    Comentariu:
  • 02.11.2011 | Stanciu G. a scris:
    Nu mai poate fi incriminat Iliescu decat daca la categoria "all inclusiv" cu Basescu, par a sugera unii postaci. Eu nu cred asta ! ~ Dar pe marginea unor decizii din trecut ale regelui se mai poate medita ?- daca au fost tocmai cele mai inspirate !? fara patima si parti-pris ? ~ Dar asupra asupra unor gafe recente datorate influentei printului Duda asupra Casei Regale !?

    Raspunde acestui comentariu

    Va rugam nu folositi diacritice! Intrucat nu toate sistemele de operare au acelasi tip de diacritice, textele pot aparea cu semne grafice care sa le distruga coerenta. Va multumim!
    Nume:
    Email: (nu va fi publicat)
    Comentariu:
  • 02.11.2011 | Carmen V. a scris:
    Bine ca ati reamintit "monarhismul lui Ion Iliescu, d-le Tismneanu. Nu-i pot uita defel faptele.. Presedintele de onoare ( CE OROARE !) al pesedeilor e piaza noastra rea de dupa revolutie. Statul nostru are institutiile publice falsificate tocmai datorita acestui coiot batran. Si acum, mai si face pe admiratorul Maiestatii Sale..
    • 15.03.2012 | vlad2012 a raspuns:
      Ha...ha...ha...coiot batran. L-ai nimerit bine Carmen pe Ilici Ilievici, acest cominternist in convingerile sale cele mai adanci, moscovit prin educatie, relicva a perioadei in care fie ca il seconda pe Ceausescu, fie ca functiona ca mandarin comunist judetean si care inca isi mai leagana capul pe sticla pentru a debita chipurile interpretari, recomandari, solutii pesedeilor.

    Raspunde acestui comentariu

    Va rugam nu folositi diacritice! Intrucat nu toate sistemele de operare au acelasi tip de diacritice, textele pot aparea cu semne grafice care sa le distruga coerenta. Va multumim!
    Nume:
    Email: (nu va fi publicat)
    Comentariu:
  • 01.11.2011 | no name a scris:
    D-le Tismăneanu, mie îmi plac oamenii care se miră în fața unei curiozități, nu a unei normalități. Alături de câțiva PDL-iști din partea scurtă a trenei d-lui Băsescu vă mirați că unii români își omagiază Regele. Curiozitatea a fost atunci când nu și-l omagiau. Articolul dvs. are actualitatea anilor 90 când Iliescu & comp. nu recunoșteau postura Regelui Mihai. S-au trezit, acum ca și dvs. Îi recunosc statutul însă nici aceasta nu vi se pare normalitate găsind oportun să le sancționați poziția acuzându-i de oportunism. Doar cu argumentul că în spatele poziției politicienilor comuniști stă o strategie politică, sancționați un gest de cea mai pură normalitate. Chiar așa ar trebui să ne mirăm când un politician face un joc politic din orice poziție? Doar așa de dragul menținerii pozițiilor dvs. - și în această privință a monarhiei - de partea președintelui Băsescu anulați poziția legitimă și pozitivă a adversarului Iliescu? Ce ați scrie dacă Ion Iliescu ar spune într-o zi că a ajuns să creadă în D-zeu, acum la 80 de ani? Că e oportunist, că e doar un joc politic al unui politician?

    Raspunde acestui comentariu

    Va rugam nu folositi diacritice! Intrucat nu toate sistemele de operare au acelasi tip de diacritice, textele pot aparea cu semne grafice care sa le distruga coerenta. Va multumim!
    Nume:
    Email: (nu va fi publicat)
    Comentariu:
  • 01.11.2011 | analysis infinitorum a scris:
    Sunt de acord cu doctor honoris sa nu mai asasinam "caractere" si sa ramanem la tema propusa de el: dam regatul pentru un magar sau pentru un porc? Doctor honoris ne propune sa dam regatul pe magar si sa asasinam porcul. Stie cum s-o faca pentru ca a studiat porcul intr-o carte citita de Preda. De ce o face? Pentru ca ii e frica sa nu moara magarul si sa scape porcul in papusoi. Singura problema este ca unii oameni fara facultati au "rezerve" sa mai dea porcul din batatura pe magarul doctorului din Maryland. Ei au vazut cum magarul dupa ce a condamnat porcul in parlament, l-a luat din batatura prin lege si l-a trimis la falitii din America. Asa ca bancile americane au acum bani sa-l platesca pe doctor pentru cartea despre porc. Pentru ca operatiunea sa mearga fara mofturi grecesti, mister Frank a facut gauri in pantofi, iar biata Culcer nu stie cum sa mai pieptene magarul. A pomenit cineva de rege? Ei bine acela este chiar porcul! Magarul i-a dat cu copita dupa ce oglinda fermecata i-a spus ca regele seamana cu Alba ca Zapada. Asa ca doctorul din Maryland si-a lasat doctoranzii balta si ne-a trimis de urgenta povestea despre porc, ca sa n-o "uitam".

    Raspunde acestui comentariu

    Va rugam nu folositi diacritice! Intrucat nu toate sistemele de operare au acelasi tip de diacritice, textele pot aparea cu semne grafice care sa le distruga coerenta. Va multumim!
    Nume:
    Email: (nu va fi publicat)
    Comentariu:
  • 31.10.2011 | Profesorul Tismaneanu - Ce dez a scris:
    Sint on-topic, tema articolului este despre oportunismul lui Ion Iliescu, spre deosebire de "rezervele" actualului presedinte, ex-marinarul Basescu. Cartea dvs. de dialoguri cu Ion Iliescu face parte din articol, deci nu e deloc in afara topicului. Daca este cumva vorba despre "character assassination", acesta ii apartine 100% autorului declaratiilor citate, chiar politologului Tismaneanu, nu mie. Pot sa va sugerez o intrebare pentru viitoarea carte de interviuri cu presedintele Traian Basescu ? Daca da, aceasta ar fi: domnule presedinte, cind ati afirmat/sugerat ca Majestatea Sa ar trebui/ar putea sa fie pe lista criminalilor de razboi, alaturi de Ion Antonescu, ce ati avut in vedere ? Si, in ultimul rind, cu respect, pot sa va pun si eu o intrebare? Daca da, aceasta ar fi: daca v-ati desolidarizat de Ion Iliescu pentru faptul ca l-a decorat pe VC Tudor si l-a amnistiat pe Miron Cozma, de ce nu va desolidarizati si de actualul presedinte, avind in vedere declaratiile incalificabile la adresa Majestatii Sale ? Decorarea unui bard al regimului Ceausescu este mai putin grava decit preluarea "opiniei" (national-comuniste a) acelui regim despre Majestatea Sa ? (Cit despre eleganta - nu glumesc - si retorica - aproape perfecta - a lui Cristi Preda ..., ce sa mai spun, sinteti norocos, dar ... habent sua fata libelli. Nu numai opiniile lui CP vor face destinul acestei carti remarcabile, ci si ale altora. Oricum, cartea de interviuri cu Traian Basescu, sint convins, va avea pe coperta o gravura din perioada elisabetana, una cu printul Hal. Linga print, in dreapta, un ogar ideologic. De rasa.)
    • 01.11.2011 | Vladimir Tismaneanu a raspuns:
      Astept mai intai sa vad o carte de interviuri/dialoguri cu Emil Constantinescu. Poate o faceti Dvs. In rest, mult succes. Aveti talent de pamfletar, nu glumesc.

    Raspunde acestui comentariu

    Va rugam nu folositi diacritice! Intrucat nu toate sistemele de operare au acelasi tip de diacritice, textele pot aparea cu semne grafice care sa le distruga coerenta. Va multumim!
    Nume:
    Email: (nu va fi publicat)
    Comentariu:
  • 31.10.2011 | sveik a scris:
    ce rost are condamnarea lui Ion Iliescu pentru că nu este monarhist? Ce rost are "demascarea" lui Ion Iliescu ca fost activist PCR, nomenclaturist şi antimonarhist, demascări făcute cu mult mai multă patimă şi justificare în anii 90 şi inutil a fi reluate în după peste 20 de ani? Ce rost are lunga referire la tine însuţi şi scrierile tale? Şi, ce rost are acest articol? Dacă încerci să ne anunţi că există oameni mai răi decât Băsescu, nu trebuie să te osteneşti. Ştim asta. Dacă încerci să ne convingi că tu eşti dintre cei mai buni, iar nu are rost. Ca intelectual căruia "mai prieten îi este adevărul" ai voie să reaminteşti că Iliescu &co l-au exilat pe rege a doua oară, dar nu ai voie să uiţi că tot ei l-au rechemat în România, i-au restituit proprietăţile şi i-au asigurat statul demn de fost şef de stat. Aşa cum nu ai voie să uiţi că ceea ce îi reproşezi lui Iliescu s-a întîmplat acum 20 de ani, când problema revenirii la monarhie era de actualitate, iar ce alţii îi reproşează lui Băsescu s-a întâmplat acum 6 luni, când atacul lui la fostul rege a fost gratuit şi inutil. Nu i-ai făcut niciun serviciu lui Băsescu asigurându-ne că anti-monarhismul lui nu este ideologic. Chiar dacă ai dreptate, pentru că atacul lui Băsescu la Mihai I a fost un atac personal şi nu atacul unui preşedinte de republică la un fost monarh. Ar mai trebui să ne explici de ce l-a atacat personal pe rege, într-un moment când acest atac nu avea niciun rost. Dacă nu ştii, întreabă-l!Regele este respectat de români câtă vreme nu-şi reclamă tronul. Mihai a înţeles asta, dar Băsescu, nu. Aşa cum este firesc, românii îşi respectă foştii şefi ai statului, inclusiv pe Ceauşescu, Iliescu, Mihai sau Carol. Şi îl respectă şi pe Băsescu, ca fost şi actual şef de stat. Asta nu înseamnă în niciun caz că vor ca vreunul dintre ei să revină. Ca sociolog ar fi trebuit să înţelegi asta, dar... Din nou, ghinion! Dacă ai scris la comandă, ai scris prost. Dacă ai scris din proprie convingere, nu am găsit convingerea. Dacă te-a indignat indignarea celor care l-au criticat pe Băsescu, trebuia să vorbeşti despre Băsescu, nu despre Iliescu şi despre tine. Dacă te-a indignat discursul lui Băsescu despre rege, trebuia să vorbeşti despre ei doi. Iar dacă nu aveai nimic de spus, trebuia să nu scrii acest articol. Iar redactorii trebuiau să nu ţi-l publice.

    Raspunde acestui comentariu

    Va rugam nu folositi diacritice! Intrucat nu toate sistemele de operare au acelasi tip de diacritice, textele pot aparea cu semne grafice care sa le distruga coerenta. Va multumim!
    Nume:
    Email: (nu va fi publicat)
    Comentariu:
  • 31.10.2011 | Profesorul Tismaneanu - Ce dez a scris:
    Inapoi la ... placerile intelectuale. Argumentele, in acest caz, sint de prisos. -- Vladimir Tismaneanu a declarat ca, in ciuda opiniilor politice diferite, domnia sa nu s-a considerat niciodata un adversar personal al lui Ion Iliescu, care este "un om al stangii democrate". Profesorul Tismaneanu a urmarit tranzitia omului si intelectualului Iliescu, in cadrul dialogului explorand etapele de invatare politica ale presedintelui. "Pe parcursul ultimilor 15 ani, Ion Iliescu a devenit o personalitate de varf a procesului democratic din Romania", a declarat Vladimir Tismaneanu. Ca politolog, profesorul Tismaneanu a fost interesat de transformarea unui politician marxist intr-un ganditor modern, dispus sa recunoasca falimentul utopiei. Domnia sa a incheiat spunand ca dialogul cu Ion Iliescu a fost o "placere intelectuala". --
    • 31.10.2011 | Vladimir Tismaneanu a raspuns:
      "Preliminarii pentru o biografie - Cristian Preda, Revista 22, 13-19 iulie 2004 Volumul Marele soc din finalul unui secol scurt face parte dintr-un tip de literatura politica foarte putin cunoscut la noi. Dialogul dintre un specialist in stiinte politice si un politician nu a fost cultivat in Romania. Unul dintre motive este acela ca politicienii romani postcomunisti prefera in general sa scrie memorii sau sa-si stranga interventiile publice cele mai insemnate in volume. Victor Babiuc, Emil Constantinescu, Ion Iliescu, Mircea Ionescu-Quintus, Andrei Marga, Petre Roman, Ulm Spineanu, Valeriu Stoica, Radu Vasile si multi altii au produs astfel de volume, interesante ca documente/marturii ale epocii, dar si ca versiuni de lectura a politicii romanesti recente. Genul dialogal a fost abordat si el, dar mult mai rar: l-au imbratisat Corneliu Coposu (Marturisiri, in dialog cu Vartan Arachelian, Humanitas, 1996), Dan A. Lazarescu (Confesiuni, dialoguri realizate de Radu Toanca, Hestia, 1997), György Frunda (Drept minoritar, spaime nationale, in dialog cu Elena Stefoi, Kriterion, 1997), Adrian Severin (Locurile unde se construieste Europa, in dialog cu Gabriel Andreescu, Polirom, 2000), Petre Roman (Marturii provocate, convorbiri cu Elena Stefoi, Paideia, 2002), Victor Ciorbea (Republica iresponsabililor, in dialog cu Liviu Valenas, Tritonic, 2003) sau Valeriu Stoica (Provocari liberale, in dialog cu Dragos Paul Aligica, Humanitas, 2003)." Ar fi fost corect citati si ce-a spus Cr. Preda la acea lansare. Dar, repet, Dvs aveti alt scop decat discutarea temei articolului. Ceea ce faceti are un nume: character assassination. Good luck!
    • 31.10.2011 | Vladimir Tismaneanu a raspuns:
      "Avem nevoie de biografii ale oamenilor politici? Raspunsul nu poate fi decat afirmativ. E chiar scandalos faptul ca, la 15 ani de la Revolutia din decembrie, acest instrument de lucru nu exista. Cine vrea sa afle cine a fost, de pilda, Petre Roman, nu are la indemana decat versiunea livrata de fostul premier si ministru de Externe in volumele publicate si in colectiile de presa. Iar pentru alti politicieni, situatia este si mai dramatica, pentru ca nu toti au scris despre propria lor actiune. Privit in acest context, volumul lui Tismaneanu este o sursa importanta pentru o viitoare biografie a lui Ion Iliescu. I s-a reprosat insa lui Tismaneanu ca nu a fost mai incisiv, ca nu a pus intrebarile pe care jurnalistii sau adversarii politici ai lui Iliescu le-au formulat - in genere, fara a primi raspunsul asteptat - in anii din urma. Nu cred insa ca Tismaneanu si-a propus sa smulga dezvaluri presedintelui Iliescu, sa aduca in fata publicului Marile Adevaruri despre comunism si postcomunism. Scopul sau a fost, cred, mult mai modest: acela de a urmari transformarile suferite de Iliescu in ultimii aproape 50 de ani. Da, in 2006 se vor face 50 de ani de cand Iliescu e prezent pe prima pagina a ziarelor romanesti. In dialogul cu actualul presedinte, Tismaneanu pleaca de la ipoteza ca Iliescu s-a schimbat in anii postdecembristi, ca exista, altfel spus, un Iliescu I si un Iliescu II. Unul marcat de mentalitatea vechiului regim si un altul care invata din mers regulile democratiei. Primul care nu pare sa accepte o asemenea schimbare/invatare politica (in sens tare) este chiar Iliescu. Dar nu pentru ca Iliescu nu ar recunoaste influenta evenimentelor asupra sa, ci pentru ca el sustine ca a fost, cu mult inainte de caderea comunismului, un spirit liber si animat de convingeri democratice. Marele soc pune la dispozitia celor care vor cauta sa inteleaga cariera iliesciana elemente pretioase, intre altele si interpretarea miscarii socialiste din Romania ca o parte a procesului democratizarii. Tonul politicos al lui Tismaneanu contrasteaza cu inversunarea lui Iliescu in privinta anumitor personalitati publice. Asa cum s-a mai observat, Iliescu este obsedat de concurenta politica, personalitati precum Coposu sau Constantinescu impiedicandu-l sa apara ca unic actor decisiv al schimbarilor de dupa 1989. Tismaneanu il lasa in cuprinsul volumului sa se exprime fara a amenda erori factuale sau interpretari puternic politizate. Este, pe de alta parte, greu de crezut ca un om politic poate fi intr-un asemenea dialog altceva decat un spirit partizan, foarte subiectiv si inversunat in privinta adversarilor. Refuzandu-si rolul de judecator sau cenzor al propriului interlocutor, Tismaneanu ne ofera imaginea unui Iliescu 100%. Trebuie sa-i fim, de aceea, recunoscatori." Cristian Preda, Revista 22, 13 - 19 iulie 2004

    Raspunde acestui comentariu

    Va rugam nu folositi diacritice! Intrucat nu toate sistemele de operare au acelasi tip de diacritice, textele pot aparea cu semne grafice care sa le distruga coerenta. Va multumim!
    Nume:
    Email: (nu va fi publicat)
    Comentariu:
  • 31.10.2011 | woland a scris:
    Continutul acestui editorial nu trebuie sa mire pe nimeni. Se inscrie in linia generala a acestei reviste pe care, in urma cu ani o citeam cu respect. Acum o citesc pentru a vedea cum incearca sa manipuleze. Editorialul ar putea fi rezumat in felul urmator: este adevarat ca Basescu a gresit putin (sau a avut rezerve), dar ia uitati-va la Iliescu ce ipocrit este, cum s-a sucit si pupa unde a scuipat. Pentru cine a uitat, amintesc ca pe la inceputul anului 2006 Basescu a declarat ca nu crede ca este necesara o condamnare a comunismului. Revad si acum interventia dlui Liiceanu la un post de televiziune, spunand ca este siderat de o asemenea declaratie. La vreo sase luni distanta, Basescu s-a sucit, dar n-ati avut nici dv. nici Liiceanu sau ceilalti admiratori ai anticomunistului Basescu, nici cea mai mica suspiciune sau rezerva fata de versatilitatea marinarului. Si este doar un exemplu, pentru ca sunt foarte multe, de "capacitatea" actualului presedinte de a contrazice cu seninatate ceea ce a afirmat chiar cu cateva zile inainte. Prin urmare, incercarea de a-i gasi circumstante atenuante presedintelui face ca editorialul dv. sa fie lipsit de obiectivitate si onestitate. Ceea ce in cazul unui om de stiinta este nepotrivit.

    Raspunde acestui comentariu

    Va rugam nu folositi diacritice! Intrucat nu toate sistemele de operare au acelasi tip de diacritice, textele pot aparea cu semne grafice care sa le distruga coerenta. Va multumim!
    Nume:
    Email: (nu va fi publicat)
    Comentariu:
  • 31.10.2011 | analysis infinitorum a scris:
    Rog comentatorii care scriu ca doctor honoris este "sluga regimului" sa revina la argumentul Patapievici si sa scrie doar ca "au rezerve". Cei cu facultati la Maryland ne invata cum functioneaza acest argument. De exemplu, daca sefu spune ca esti "sluga la rusi" aceasta se traduce cu "are rezerve". In ce priveste originea argumentului, se pare ca acesta a fost folosit prima data de Patapievici in urmatorul exemplu. Daca sefu spune ca "da caseta inapoi lui Geoana" aceasta se traduce prin "da o caseta cuiva". Chiar si seful a inteles argumentul dupa ce a folosit un batisor de ureche introdus invers. Sfatul meu prietenesc pentru doctor honoris este sa invete sa nu-si mai afiseze vanitatea in public. Cat despre relatia lui cu seful, fabula cu corbul se aplica indifirent de numarul de facultati.
    • 02.11.2011 | Gelou a raspuns:
      Totusi, analistule infinit, caseta cu Geoana nu a aparut in campania electorala, ci dupa.. E o diferenta majora fatza de marlania oligarhica cu filmuletul trucat de la Ploiesti. Nu incerca sa fi mai subtil decat realitatea..
    • 02.11.2011 | analysis infinitorum a raspuns:
      Diversiunea a avut loc in campania electorala iar caseta nu cred ca a existat. Patapievici a argumentat ca Basescu este moral pentru ca i-a spus lui care are o caseta pe care nu o arata. La fel ca si Tismaneanu, a dat repede la gazeta sa vanda diversiunea. Articolul de fata este o alta diversiune impertinenta si plina de aroganta in slujba magarului.
    • 09.11.2011 | Horatiu Coman a raspuns:
      Mai Dan B.- ori, analysis intestinorum Basescofobus, cum te-oi numi mai nou - incurci cronologiile si faptele. Daca n-ai priceput diferentza de onsetitate atunci, la cald, in campania electorala, cand ti-am mai explicat odata manipularea grosiera la care v-au supus moguliziunile, cum ai mai putea sa pricepi acum, dupa patru ani. Ai ramas un incapatzanat pedant. ***
    • 09.11.2011 | Horatiu Coman a raspuns:
      Sincer, atunci am crezut ca macar in privintza asta te-am convins. Cel putin, asa mi-ai dat impresia. Ei bine, nu ! Dupa cativa ani revii cu acelasi fix, pe care-l reiei cu aceeasi incapatzanare stupida.Sincer, te compatimesc. Ura fata de Basescu te-a schimonosit. Nu te mai recunosc. Nici macar nu-ti mai pui intrebarea daca "infailibilitatea" ta nu a primit o grea lovitura dupa votul irosit pe nebunelul Crin. La fel, dupa credulitatea care te-a facut sa bati din palme in fata filmuletului trucat de la Ploiesti.
    • 10.11.2011 | Pricepi, Danutz !? a raspuns:
      "Am pomenit de existenta acestei casete, fara alte referiri, pentru a sublinia diferenta dintre atitudinea adversarilor presedintelui Basescu, care s-au pretat la falsificarea unei casete pentru a-l compromite, si atitudinea presedintelui Basescu insusi. In discutia cu jurnalistul spaniol nu am facut nici o referire negativa ori derogatorie la adresa d-lui Geoana, asa ca aprecierea domniei sale cum ca „Patapievici umbla cu porcarii†este gratuita, consecinta regretabila a dezinformarii. Consider ca orice supra-interpretare, ignorand precizarile facute de insusi jurnalistul spaniol in emailul mentionat, reprezinta o speculatie in afara adevarului", mai declara Horia Roman Patapievici in comunicatul remis redactiei.

    Raspunde acestui comentariu

    Va rugam nu folositi diacritice! Intrucat nu toate sistemele de operare au acelasi tip de diacritice, textele pot aparea cu semne grafice care sa le distruga coerenta. Va multumim!
    Nume:
    Email: (nu va fi publicat)
    Comentariu:
  • 30.10.2011 | joenegut a scris:
    Era mai bine daca acest articol lipsea. Domnule Tismaneanu mai bune sunt rememorarile despre copilaria dumneavoastra in cartierul Primaverii. Omiteti sa spuneti ca majoritatea colegilor de scoala, odrasle ale celor care au inscaunat comunismul in forma cea mai represiva s-au saturat de el si au tulit-o in Occident. La fel nimic de cozile la paine pe cartela din anii 50 si altele. Dar raman amintirile alea frumoase din vremea studentiei la mijocul anilor 60 si inceputul lui 70, eram tineri, era un pic de dezghet, trecuse Dej, nu se infipsese inca vartos Ceausescu. Acestea este materialul de studiu la expertiza de la care va reclamati, nu actualitati unde lumea vede pe unde va situati.

    Raspunde acestui comentariu

    Va rugam nu folositi diacritice! Intrucat nu toate sistemele de operare au acelasi tip de diacritice, textele pot aparea cu semne grafice care sa le distruga coerenta. Va multumim!
    Nume:
    Email: (nu va fi publicat)
    Comentariu:
  • 30.10.2011 | joenegut a scris:
    Era mai bine daca acest articol lipsea. Domnule Tismaneanu mai bune sunt rememorarile despre copilaria dumneavoastra in cartierul Primaverii. Omiteti sa spuneti ca majoritatea colegilor de scoala, odrasle ale celor care au inscaunat comunismul in forma cea mai represiva s-au saturat de el si au tulit-o in Occident. La fel nimic de cozile la paine pe cartela din anii 50 si altele. Dar raman amintirile alea frumoase din vremea studentiei la mijocul anilor 60 si inceputul lui 70, eram tineri, era un pic de dezghet, trecuse Dej, nu se infipsese inca vartos Ceausescu. Acestea este materialul de studiu la expertiza de la care va reclamati, nu actualitati unde lumea vede pe unde va situati.

    Raspunde acestui comentariu

    Va rugam nu folositi diacritice! Intrucat nu toate sistemele de operare au acelasi tip de diacritice, textele pot aparea cu semne grafice care sa le distruga coerenta. Va multumim!
    Nume:
    Email: (nu va fi publicat)
    Comentariu:
  • 29.10.2011 | analysis infinitorum a scris:
    @Tismaneanu. Nu am nimic impotriva sa va folositi numele intreg sub fotografia pe care v-ati facut-o singur. Nu aveti decat sa va urcati si pe magar cu o batista de ironii fine in mana si cu o palarie de doctor honoris pe cap. La rubrica "idei" puteti folosi un steag potocaliu pe care sa scrie "fapte". Cred ca articolul ar fi fost okay daca nu a-ti fi folosit numele "Basescu" alaturi de "Iliescu". Insa pentru ca nu a-ti facut-o, articolul suna de genul magarul nostru nu e asa de mare ca porcul vostru. Scuze, dar nu gasesc alta rima.

    Raspunde acestui comentariu

    Va rugam nu folositi diacritice! Intrucat nu toate sistemele de operare au acelasi tip de diacritice, textele pot aparea cu semne grafice care sa le distruga coerenta. Va multumim!
    Nume:
    Email: (nu va fi publicat)
    Comentariu:
  • 28.10.2011 | Profesorul Tismaneanu - Ce dez a scris:
    Masca fara chip: Tismaneanu - Iliescu Culmea ironiei, nimeni nu pare sa fie un adversar mai nemilos al lui Ion Iliescu decit biograful socantului "Damasc" al, acum, impricinatului fals monarhist. Culmea ironiei, este moral si academic sa il consideri pe Ion Iliescu drept "o personalitate a stingii democrate" si, ulterior, cind ai trecut in alta tabara, sa iti revizuiesti adjectivele si sa spui ca regreti. Era doar o etapa, inca una, din drumul politologului catre adevar. Culmea ironiei, pe strada Vasile Paraschiv - mai aveti vreo veste, domnule profesor, despre aceasta initiativa ? - Ion Iliescu se plimba printre statuile celor mai vocali anticomunisti postcomunisti in viata: Traian Basescu si Vladimir Tismaneanu. Culmea ironiei, vadimismul lui VC Tudor este nefrecventabil, dar vadimismul actualului presedinte - frecventabil. De ce considerentele lui TB la adresa Majestatii Sale pot fi considerate vadimism ? - iata o intrebare. Culmea ironiei, securistii nostri sint mai bine asezati etic decit securistii lor si construiesc statul minimal. Culmea ironiei, masca unui politolog scrie despre mastile altora. Culmea ironiei.
    • 29.10.2011 | Vladimir Tismaneanu a raspuns:
      Constat perseverenta in a prezenta distorsionat cartea de dialoguri cu Ion Iliescu. Ramane singura discutie adancita cu o personalitate dominanta, multi ani, a vietii politice romanesti, influent ideolog al PCR, purtata de un specialist in istoria comunismului romanesc si international, dar si in problemele tranzitiilor democratice. Va asigur ca n-am facut parte niciodata,. dar absolut niciodata, din ceea ce numiti "tabara" lui Ion Iliescu. Tout au contraire. Strada Vasile Paraschiv: a fost facuta propunerea de catre dl Sever Voinescu la Ploiesti, ramane sa fie aprobata de autoritatile locale. N-am motive sa ma indoiesc ca lucrul se va petrece curand. In rest, personalizarea excesiva a unei interventii, focalizarea pe autorul articolului discutat, nu pe tematica, revela, mi-e teama, o saracie argumentativa. Dar, sunt convins, traiti o intensa satisfactie, i-ati zis-o lui Tismaneanu, nu pot decat sa va doresc o zi buna :)
    • 29.10.2011 | Profesorul Tismaneanu - Ce dez a raspuns:
      Profesor Tismaneanu: Fac parte dintre cei care au invatat multe din cartile d-voastra. Fac parte si dintre cei care, indiferent de ultimele evenimente - cele ulterioare condamnarii comunismului - nu au scris un rind impotriva d-voastra chiar si atunci cind o anumita flexibilitate doctrinara si spinala era de domeniul evidentei. Fac parte dintre cei care, atunci cind ati fost ignobil atacat de diversi potentati ai zilei sau ai noptii, au scris sub semnatura proprie, ca lucrurile acelea nu pot fi acceptate. Despre acestea, cu alta ocazie. Binele nu are nevoie de justificare. Raul - da. 1. "perseverenata in a prezenta distorsionat cartea de dialoguri cu II". Este fals. Nu perseverez in nimic. Este prima data cind comentez un articol al dvs. si prima data cind comentez pe site-ul revistei 22. Expresia "o personalitate a stingii democrate" va apartine, nu este o distorsionare. Despre "Damascul" lui Ion Iliescu ati scris si ati vorbit chiar d-voastra. Sint sigur ca va recunoasteti afirmatiile, unele dintre ele sint publicate chiar in arhiva revistei 22.Nu insist in aceasta directie dintr-un fel de discretie si de respect (existent inca, dar mult mai mic) fata de d-voastra. Evenimentele care au cauzat distantarea de II nu sint cu nimic mai grave decit cele deja existente in biografia lui II atunci cind, la solicitarea dvs, ati inceput cartea de dialoguri. 2. NU v-am contestat statutul profesional, sinteti o personalitate in cercetarea comunismului. Aceasta, insa, nu va impiedica deloc sa fiti si un actor politic important si un ideolog iin serviciul actualei puteri. Ideolog in sensul "ideologiei" asa cum o intelege Arendt sau Besancon. Sinteti (si) un ideolog, domnule profesor, ideolog al regimului Basescu. Ati fost mereu in preajma puterii, daca nu s-ar fi opus dna Zoe Petre, care acum este atacata ad personam de unii dintre fanii d-voastra din Banat, ati fi fost singurul politolog din lume care a slujit pe toti cei patru presedinti ai Romaniei. Ce apoteoza ! Asa, din palmaresul d-voastra lipseste dl. Emil Constantinescu, poate singurul presedinte democrat al tarisoarei. Expresia "idelolog de curti" vi se potriveste perfect. Cel care v-a daruit-o este doar unul dintre cei a caror prietenie ati tradat-o si de care v-ati folosit pentru a va legitima simbolic. 2. "Saracie argumentativa", "i-ati zis-o lui Tismaneanu", "focalizare pe autorul articolului" - acestea sint supozitiile d-voastra. Lumea nu e facuta numai din sorcovitori si din extaze. Tout au contraire. 3. Singurul demers serios anti Iliescu este aducerea lui in justitie. Faptul ca presedintele pe care il slujiti, impreuna cu justitia regmului sau, nu l-a acuzat intr-o instanta pe Ion Iliescu este un esec comparabil cu faptul ca, din lista de recomandari a condamnarii comunismului, nu exista nici una care sa fi fost pusa in practica. Memoria fara justitie este oarba. 4. In istoria "adevarata" a acestor ani, se va vorbi probabil de ogarul ideologic favorit al unui ex-marinar. Si despre un ex
    • 30.10.2011 | Vladimir Tismaneanu a raspuns:
      Si totusi, dupa ce m-ati "demascat", de ce nu va ocupati si de tema articolului? Ca pareti sa aveti un interes special in ce ma priveste, este limpede pentru oricine citeste randurile de mai sus. Sunt magulit si va asigur de gratitudinea mea. Nu-mi amintesc sa fi tradat prietenia cuiva. Nu m-am servit de nimeni pentru a ma legitima simbolic. Fostul meu coleg Alin Teodorescu scria ca de fapt eu l-am legitimat simbolic pe X. Nu mai inteleg: legitimez ori sunt legitimat :) Mi-am scris cartile singur, cand au fost volume colective am colaborat excelent cu co-autorii/contributorii, imi pregatesc cursurile, ma achit de obligatiile didactice aici, la Universitatea Maryland, conduc doctorate, scriu articole si recenzii in reviste americane, britanice, romanersti, poloneze, incerc sa-i sustin, in masura puterilor, pe tinerii intelectuali din tara, coordonez, ajutat de conducerea executiva, Consiliul Stiintific al IICCMER. E mult, e putin? Va asigur ca sunteti gresit informat in ceea ce priveste relatia mea cu doamna Zoe Petre inainte, in timpul si dupa mandatul lui EC. Pe coperta Raportului Final (Humanitas, 2007) veti gasi un excelent endorsement al profesoarei Zoe Petre. Cand fostul presedinte Emil Constantinescu si-a lansat, in 2001 cred, tetralogia, s-a dat citire, la Ateneu, mesajului meu calduros, intitulat "Padurea si copacii". Textul a aparut chiar aici, in"22", unde EC era destul de crtic privit in acea perioada. N-am avut o relatie cu Nicolae Ceausescu (nici cei mai acerbi inamici ai mei nu au rostit ori scris o asemenea ineptie); n-am lucrat pentru si nici n-am servit regimul Iliescu-- o carte de dialoguri pe teme istorice publicata cu sapte luni inainte de incheierea ultimului mandat nu poate fi considerata un serviciu pentru un regim (cititi prefata profesorului Giurescu la editia romaneasca si a profesorului Peter Gross la aceea americana); nu sint "ideologul curtii" nici acum. Imi spun parerile liber, fara a fi stipendiat de cineva, nu sunt angajat de nimeni sa scriu ceeea ce scriu, nimeni nu-mi controleaza gandurile si opiniile. Nu spuneti adevarul in legatura cu aplicarea recomandarilor CPADCR. Ati intrat in Arhive, sunteti la curent cu munca de democratizare si transparentizare a acesto mult timp inaccesibile arhive a echipei condusa de Dorin Dobrincu, fost expert al Comisiei Prezidentiale? Stiti ca in Camera Deputatilor s-a votat propunerea Givernului privind zilele comemorative? Citit pe Hotnews interviurile cu istoricii Adrian Cioflanca si Cristian Vasile si vorbim dupa aceea. Si acum, spre a relua titlul emisiunii luii H.-R. Patapievici, "Inapoi la argument".
    • 30.10.2011 | dusu a raspuns:
      eu am intzeles,in anii care au urmat dupa condamnarea unei ideologii(?),ca condamnarea comunistilor nu va mai veni niciodata.a fost si asta o etapa de tranzitzie.au urlat unii,s au bucurat putzini.a fost asha o rememorare.viatza in romanica merge inainte cu micile schimbari la intervale mari. sigur,occidentul are partea lui

    Raspunde acestui comentariu

    Va rugam nu folositi diacritice! Intrucat nu toate sistemele de operare au acelasi tip de diacritice, textele pot aparea cu semne grafice care sa le distruga coerenta. Va multumim!
    Nume:
    Email: (nu va fi publicat)
    Comentariu:
  • 28.10.2011 | Maria R. a scris:
    Am o nedumerire:in 25 Oct.2011 dl.Iliescu era numit"omul saptamanii"de catre Le Monde sau regele Mihai? Asa ca de ce revine obsesiv in discutii primul presedinte postceausist ? Macar in data de 25 Oct.ar fi trebuit sa acceptam ca exista civilitate,respect,responsabilitate. Iar Iliescu si-a exprimat public,d-le Liviu,parerile de rau pentru ceea ce a comis contra regelui. Exact acest Iliescu si-a trimis consilierul la Versoix cu cerere de scuze si rugamintea de a reveni in tara. Da,avea nevoie de cooperarea regelui intru accederea Romaniei in NATI si UE,deci probabil si-a lasat deoparte convingerile de republican sadea...Insa matrozul,daca nu-i cu suparare,s-a pozat cu regele cand a slobozit pe gura condamnarea comunismului,si atat.Restul se stie. Insa vad ca grosolania de la varful statului roman are mai multa priza decat gesturile de minima civilitate. Se afla in tara ta personalitati ca regina Sofia ori Marele Duce de Luxemburg,si tu,sef de stat ori de guvern ori de camera parlamentara,o tulesti unde vezi cu ochii!?Proba de curaj si comportament responsabil. S-ar zice ca in tara asta s-a incetatenit neamprostismul si rautatea duse la extreme.

    Raspunde acestui comentariu

    Va rugam nu folositi diacritice! Intrucat nu toate sistemele de operare au acelasi tip de diacritice, textele pot aparea cu semne grafice care sa le distruga coerenta. Va multumim!
    Nume:
    Email: (nu va fi publicat)
    Comentariu:
  • 28.10.2011 | Gladiatorul a scris:
    Foarte adevarat, domnule Liviu din Timisoara, "in Romania a lipsit institutia duelului". Si as adauga: gentelmenii, n-au sosit nici pana in ziua de azi. Asa ca sa-i dam inainte cu al-de Zgonea, Tony Grebla si ceilalti "domni" ai nostri, neaosi. N-o sa aflam in veci ADEVARURI, recunoscute public de GASCA din Primaverii (Mizil Junior, senatorul cu vioara, Tismaneanu Junior), dar e clar ca lupu-si schimba parul, dar naravul????????? Am sperat la fel ca dumneavoastra, domnule Liviu, ca se va schimba ceva in tara aceasta. Si s-a petrecut. Pe vremea lui Ceausescu erau putini si usor de controlat. Acum sunt multi, puternici si stapani pe o tara intreaga. Cine sa-i mai opreasca? Poate Bunul Dumnezeu. Ma insel. Nici El nu mai are PUTEREA sa-i opreasca. Tovarasul/Domnul Tismaneanu poate ne raspunde la problema asta delicata.

    Raspunde acestui comentariu

    Va rugam nu folositi diacritice! Intrucat nu toate sistemele de operare au acelasi tip de diacritice, textele pot aparea cu semne grafice care sa le distruga coerenta. Va multumim!
    Nume:
    Email: (nu va fi publicat)
    Comentariu:
  • 28.10.2011 | Dan Banea a scris:
    La urma urmei e un discurs despre un fost care poate vorbi orice despre alt fost ,ca sa urmez o anumita retorica placuta unora.Probabil un articol despre atitudinea ACTUALILOR ar fi fost mai onorant pentru autor.Sa dai intr-un Iliescu e muuult mai usor la r22 chiar si cind are o atitudine promonarhica, decit sa critici un guvern si un presedinte in exercitiu pt o atitudine neocomunista si mitocaneasca.
    • 09.11.2011 | Horatiu Coman a raspuns:
      Danutz, sincer, te-ai stricat la cap ! Ti-o zic destul de nelinistit ; ca prieten. Cred ca si in somn postezi Basescu ( d-ul Tismaneanu e doar victima colaterala)

    Raspunde acestui comentariu

    Va rugam nu folositi diacritice! Intrucat nu toate sistemele de operare au acelasi tip de diacritice, textele pot aparea cu semne grafice care sa le distruga coerenta. Va multumim!
    Nume:
    Email: (nu va fi publicat)
    Comentariu:
  • 28.10.2011 | analysis infinitorum a scris:
    E trist sa vezi cum intelectuali gen Izmaneanu practica un jurnalism de lingau selectand "fapte" si gasind "scuze" dintre cele mai penibile pentru insultele publice ale sefului lui la adresa regelui. Argumentul de genul porcul lor e mai mare decat magarull nostru ar fi trebuit completat cu o poza a lui Izmaneanu cu limba scoasa.
    • 29.10.2011 | Vladimir Tismaneanu a raspuns:
      Sunt impresionat de rafinamentul interventiei Dvs: substantiala, densa, discutant idei, nu persoane. Iar slutirea numelui cuiva este, desigur, o expresie a politetii si bunei cuviinte :)

    Raspunde acestui comentariu

    Va rugam nu folositi diacritice! Intrucat nu toate sistemele de operare au acelasi tip de diacritice, textele pot aparea cu semne grafice care sa le distruga coerenta. Va multumim!
    Nume:
    Email: (nu va fi publicat)
    Comentariu:
  • 28.10.2011 | Liviu din Timisoara a scris:
    Domnule Tismaneanu, prin anii 80 exista o trupa de ...curvari in adevaratul sens al cuvantului, stransi in jurul lui Nicu Ceausescu ( facea parte din ea si le canta Gil Dobrica )... despre care, fara sa-si dee seama ca se poate face o legatura, a vorbit si Madalin Voicu, odata pe post ...in anii astia din urma. Astia se pregateau sa preia puterea dupa ce " batranul " urma sa se duca ...iar Ion Iliescu parea a fi liderul luminat dupa o epoca desavarsita de imbecilitate ...Stiu povestea lor de la cineva care fusese menajera intr-una din casele pe care le frecventau ... Dumneavoastra nu stiti nimic ? Sau nu e voie sa se spuna chiar tot ? Asta ca sa clarificam care din ce barca provine ...iar " poporul " ...atat de des invocat, sa fie lasat in pace.
    • 29.10.2011 | Vladimir Tismaneanu a raspuns:
      Mai intai, tin sa amintesc ca IICCMER a publicat un comunicat de omagiere a Regelui Mihai semnat de conducerea Institutului. Am scris pe Hotnews/Contributors un articol intitulat "Un sobru si discret tragism: Regele Mihai I la 90 de ani", l-am postat si pe blogul meu personal. http://www.contributors.ro/societatelife/regele-mihai-i-la-90-de-ani/ Despre Nicu Ceausescu in anii 80: nu pot face afirmatii bazate pe informatii verificate de mine, probabil ca aveti dreptate. Nu am mai avut relatii, decat extrem de superficiale, cu Nicu dupa terminarea liceului. Am plecat din tara in toamna anului 1981, nu frecventam sub nicio forma cercurile in care se invartea Nicu. Dar puteti citi ce scrie Dumitru Popescu, vreme de decenii ideolog en titre al regimului, in "Cronos autodevorandu-se", vol. V, Curtea Veche, 2007: "A fost un playboy, adevarat fecior de bani gata, sfidant etica de suoprafata a comunismului". (p.306).
    • 29.10.2011 | Liviu din Timisoara a raspuns:
      Ma intrebam care , dintre actualii actori sau figuranti ai scenei politice, din ce sfera de interese provine. Unde se situa, in acele vremuri, un Stolojan, un Basescu, un Roman, Nastase, Geoana, Iliescu ... ca sa faca dumnealor bine sa nu-si ambaleze intesele, luptele personale in principii politice si "democratice"...adica, sa nu mai manipuleze. Ma inteseseaza schelaria din spatele scenei. Sunt doua grupuri rivale ...si nu e vorba de rivalitati de idei, ci de orgolii.Adica, adevaratele mobiluri ale actiunilor lor ... pentru ca restul lumii cam trage ponoasele.

    Raspunde acestui comentariu

    Va rugam nu folositi diacritice! Intrucat nu toate sistemele de operare au acelasi tip de diacritice, textele pot aparea cu semne grafice care sa le distruga coerenta. Va multumim!
    Nume:
    Email: (nu va fi publicat)
    Comentariu:
  • 28.10.2011 | ronea a scris:
    Unele voci, precum cea a liberalului Crin Antonescu, sustin din contra, ca Iliescu a rupt-o rau de tot cu comunismul, ba chiar a devenit anticomunist frenetic si monarhist convins. Ca si Voiculescu. In timp ce Basescu ar fi stabil: din securist a ajuns dictator si anti monarhist.Ca sa vezi, ce interesant...
    • 29.10.2011 | CID a raspuns:
      Hahahahaha ! Adevarat ? Antonescu s-a tampit de tot nu ca ar fi avut un nivel prea ridicat de inteligenta...

    Raspunde acestui comentariu

    Va rugam nu folositi diacritice! Intrucat nu toate sistemele de operare au acelasi tip de diacritice, textele pot aparea cu semne grafice care sa le distruga coerenta. Va multumim!
    Nume:
    Email: (nu va fi publicat)
    Comentariu:
  • 28.10.2011 | Liviu din Timisoara a scris:
    Domnule Tismaneanu, intr-o discutie privata, Serban Foarta spunea ca " in Romania a lipsit institutia duelului" ... Imi permit sa adaug ( trufie, recunosc ): am avut prea putine trupe de cavalerie...asa cum au avut aici in vecini ungurii sau polonezii. De ce sa-i cerem mai mult decat poate lui Iliescu care se dovedeste un mare impostor? ...Asta inca din clipa in care a schimbat macazul :" FSN devine partid ".Doamne, cu cata ignoranta era tratat pe atunci un al-de Ion Ratiu ... asta platim noi acum. Sincer, Iliescu este " unul dintre ai nostri" ...cei care stam la sarmaua publica de 1 Decembrie! Ceea ce a murdarit respectul datorat fostului rege, la cei 90 de ani, s-a vazut la ( acel ) ...Zgonea ( parca asa-l cheama, nu ? ). Iliescu a fost si a ramas un oportunist in spatele caruia s-a putut ascunde perfect o sleahta intreaga de fosti securisti cu grad. MULTI dintre actualii JUDECATORI trecuti de 50 de ani...sunt fosti securisti, OBLIGATI de ceausescu sa aiba studii superioare. Si ... unde altundeva decat la drept le era calea mai deschisa ? Asta asa, sa fie lamurita chestiunea cu JUSTITIA!Am banuiala ca, pe locul I , in seria dezvaluirilor domnului N.C.Munteanu este unul dintre ei ... sau unul caruia ne-am inchinat toti cu evlavie. Pentru ca principala caracteristica a genului astuia de oameni este ...perversiunea.

    Raspunde acestui comentariu

    Va rugam nu folositi diacritice! Intrucat nu toate sistemele de operare au acelasi tip de diacritice, textele pot aparea cu semne grafice care sa le distruga coerenta. Va multumim!
    Nume:
    Email: (nu va fi publicat)
    Comentariu:
  • 28.10.2011 | dusu a scris:
    liberalul antonescu spune exact contrariul:iliescu s a dezis ptr totdeanuna de comunism. oare,eu pe cine sa cred?
    • 29.10.2011 | Ferencz Varga a raspuns:
      Sa-ti zic eu Dusule: crede-i pe viktor orban,gabor vona si istvan csurka,aia sunt idolii tai si ai hungarismului dezlantuit gen töky bacsi! In rest sa ai o duminica buna si vise placute( gen ungarica mare de dinainte de 1918, stii tu chestia aia cu Trianonul!)

    Raspunde acestui comentariu

    Va rugam nu folositi diacritice! Intrucat nu toate sistemele de operare au acelasi tip de diacritice, textele pot aparea cu semne grafice care sa le distruga coerenta. Va multumim!
    Nume:
    Email: (nu va fi publicat)
    Comentariu:

De acelasi autor

Minima moralia si etica neuitarii: Liiceanu, Plesu si pariul etic al intelectualului democrat

Istoria modernitatii este, in mare masura, istoria patimilor doctrinare, a utopiilor radicale. In secolul al XX-lea, aceste ...


Paseismul lui François Hollande: Socialism, gaullism si nostalgia celei de-a III-a Republici

Problema lui François Hollande este ca nu are anvergura politica si economica pentru aceste timpuri dure. Ca solutiile ...


O satrapie de cosmar: De la Kim Il-sung la Kim Jong-un

Genocidul bazat pe ideologie a fost una din funestele inventii ale secolului al XX-lea. Lichidarea unor intregi grupuri ...


El Che si El Crin: Vise de primadone ofuscate

Liderii uslasi si-au dat inca odata masura la Congresul PSD-PNL-etc Discursuri vide de continut, peronism de trei parale, ...


Despre intelectuali: O specie incomoda

Subiectul relatiei dintre intelectuali si politicieni a revenit la ordinea zilei in ultima perioada. Abunda declaratiile, ...


Toate articolele (73)

Sub lupa comentatorilor

Editie online | Iulian Leca, ziare.com

Suspendarea lui Basescu il va termina pe Ponta

A devenit atat de previzibil Victor Ponta incat pana si orarul de la mersul trenurilor pare mai haotic decat predictibilitatea ...


Editie online | Horatiu Pepine

Secretul bine păzit al politicii româneşti

Secretul sistemului politic românesc este că migraţia politică, deşi este moralmente detestabilă, ...


Editie online | Ioana Ene, ziare.com

Cine merge la Bruxelles? Derizoriul politicii romanesti

Toata galceava halucinanta din jurul participarii presedintelui sau premierului la Consiliul European da masura derizoriului ...


Editie online | Vladimir Tismaneanu

Minima moralia si etica neuitarii: Liiceanu, Plesu si pariul etic al intelectualului democrat

Istoria modernitatii este, in mare masura, istoria patimilor doctrinare, a utopiilor radicale. In secolul al XX-lea, aceste ...


Editie online | Dan Tapalaga

Micul Afganistan de la Chicago

Privit de la Chicago, din interiorul summit-ului NATO, micul razboi declansat de premierul Ponta si ministrul Marga impotriva ...

Recomandarea editorilor

Subiectele zilei