Legea e pentru proști și jurnaliști?

Brindusa Armanca 24.06.2014

De același autor

Obligat de normele etice ale profesiei sale să încurajeze respectul pentru lege și pentru instituțiile democratice, jurnalistul se găsește adesea în situația absurdă de a înghiți nedreptatea ca pe un dat, fiindcă deciziile justiției trebuie aplicate fără comentarii.

Când politicienii discută sentințe acuzând lo­vituri politice cu instrumentele justiției, presa ia poziție critică. Când Direcția Națională An­ticorupție pune pe tapet cazurile de mare co­rupție, mass-media o susține. Cazul jurnalistei Ondine Gher­guț de la cotidianul România liberă este unul dintre cele mai absurde: premiată recent de Ambasada SUA la Bu­cu­rești pentru curajul inves­ti­ga­țiilor sale, ea a primit o sen­tință care te lasă mut în pro­cesul intentat de procurorul Mar­cel Sâmpetru. Ondine Ghe­r­guț a dezvăluit în 2011 și în 2012 că pro­cu­rorul a fost implicat în eliberarea lui Omar Hay­s­sam, care a fugit din țară, că cerea in­formații clasificate de la șeful DGIPI Ilfov des­pre politicieni, precum și faptul că făcea dili­gen­țe imorale pe lângă premierul Ponta pen­tru a obține funcția de procuror general. Toa­te acestea au fost susținute cu probe: frag­men­te din rechizitorii și interceptări, declarații etc. Marcel Sâmpetru a fost trimis în judecată împreună cu George Bălan, șeful DGIPI Ilfov, Mihai Vlad și judecătoarea Georgeta Barbălată de la Înalta Curte. Jurnalista a fost con­dam­na­tă în primă instanţă pentru delict de presă la Judecătoria Sectorului 3. Ca urmare, trebuie să îi plătească lui Sâmpetru despăgubiri de 10.000 de lei și 5.000 de lei cheltuieli de ju­decată, pre­cum și să publice sentința de 24 de pagini în patru publicații, ce­ea ce ar în­sem­na un cost suplimentar ma­jor. Care să fie conduita co­rec­tă a mass-media într-un astfel de caz? Să ia de bună, fără co­men­tarii, sentința sau să pri­veas­că cu suspiciune si­tuația și să critice o judecată greșită, solidarizându-se în nu­mele libertății presei? Exi­s­tă o solidaritate potențială și în in­teriorul breslei magistraților, care a funcționat aici. Argumentul că ar­ti­co­le­le Ondinei Gherguț au lezat imaginea „ima­cu­lată“ a fostului procuror general adjunct nu stă în picioare. Ministrul Monica Macovei ce­ru­se sancționarea sa, interceptările arată cum se tranzacționează funcțiile înalte și cum se pot folosi informații confidențiale sau secrete pentru a obține avantaje. Sigur că justiția are ultimul cuvânt, vom vedea ce spune instanța superioară în octombrie. Însă a apăra li­ber­ta­tea presei nu e niciodată o cauză pierdută.

Mass-media din România asistă adeseori la ig­norarea legii de către cei care o fac. Par­la­men­tarii, demnitarii își permit să treacă peste reguli și legi, peste morala comună, ca și cum ar avea o imunitate specială. Presa nu poate face mai mult decât să semnaleze, ea a fost și rămâne o putere fără putere. Numirea nou­lui Consiliu de Administrație la Societatea Ro­mână de Radiodifuziune este ilustrativă. Cu toa­te că Agenția Națională de Integritate l-a de­clarat incompatibil și a pierdut procesul la Curtea de Apel, în ciuda faptului că CNSAS i-a pu­blicat dosarul de informator al fostei Se­cu­rități, totuși Ovidiu Miculescu a redevenit pre­ședinte-director general al SRR la al doilea man­dat, cu susținerea PSD. Semnalul puterii es­te, ca și în destule alte cazuri de numiri în func­ții, că nu contează legea, morala, com­pe­tența, contează că e „omul nostru“. Într-o scri­soare deschisă, realizatorul de radio Ion Mo­raru, vicepreședintele FRJ MediaSind, lan­sează un apel către colegii din SRR să nu se resemneze, ci să restaureze dreptatea în ins­tituție: „Știam că la SRR este raiul in­com­pa­tibililor. Adrian Moise a fost cel care a de­voa­lat ilegalitățile și incompatibilitățile din Radio România și, în loc să fie felicitat pentru exer­ci­țiul său de înalt civism, a fost concediat (du­pă o cercetare sumară) pe motive inventate. Este întristător ca un deputat să apere ma­trapazlâcurile Administrației Miculescu, în po­fida evidenței, ignorând adevărul, atacându-l pe cel care îndrăzneșe demascarea fără­de­le­gii...“. Conducerea radioului public vine cu ci­fre, arătând importante profituri și un ma­na­gement de glorie. Foarte bine, dar morala, dar legea?

În ultima vreme asistăm la o incredibilă mal­for­mare a rolului Consiliului Național al Audio­vi­zualului, definit ca „garant al interesului pu­blic“, autoritatea care ar trebui să vegheze la li­beră exprimare, responsabilitate și etică în audiovizual. Dezvăluirile Narcisei Iorga de pe blog arată că CNA a abdicat de la misiunea sa, privilegiind posturi de televiziune care în­calcă grav normele profesionale și deon­to­lo­gia me­dia. Ceea ce intrigă este că membrii CNA in­vocă rareori în dezbatere Legea au­dio­vi­zua­lului pe care ar trebui să o aplice și in­ven­tea­ză reguli noi, împotriva transparenței ins­ti­tu­ționale. În fine, o cercetare recentă a Cen­tru­lui pentru Jurnalism Independent arată că, din 1.220 de achiziții de publicitate de stat, 993 au fost alocări directe. Adică statul dă bani cui vrea în mass-media, după obe­diența p­o­li­ti­că, dispunând astfel după bunul plac de 25% din piața media. „Alocarea ne­trans­parentă și pe criterii neprofesionale a acestor bugete du­ce la distorsionarea gravă a pieței de media“, este concluzia studiului. Aici e aici: cum vor re­flecta acest pericol jur­naliștii companiilor me­dia privilegiate? Sau vor ignora subiectul... //

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22