HOTNEWS Reactia directorului BRD la ancheta DIICOT: Sunt surprins de cercetarea a doi directori generali adjuncti. Cum functiona mecanismul creditelor neperformante

T.d. | 19.05.2015

Pe aceeași temă

Directorul BRD Groupe Societe Generale se declara surprins de cercetarea a doi directori adjuncti in dosarul in care DIICOT ancheteaza o presupusa frauda cu credite.

Philippe Lhotte arata ca in cazul anchetei DIICOT sunt vizate dosare vechi pe care le-a adus la cunostinta anchetatorilor acum trei ani, potrivit HotNews.

"BRD saluta progresele facute de ancheta DIICOT in privinta fraudei cu credite comisa impotriva bancii. Aceasta ancheta se refera la dosare vechi pe care le-am adus la cunostinta organelor de cercetare acum aproape trei ani si care privesc fapte descoperite de serviciile de control intern ale BRD si Societe Generale. Impactul financiar referitor la aceste dosare a fost integral acoperit cu provizioane in acel moment. Sunt totusi foarte surprins de cercetarea in acest dosar a doi directori generali adjuncti in functie, impotriva carora, in mod evident, BRD nu a depus nicio plangere si in care imi pastrez toata increderea. Sunt optimist in privinta evolutiei dosarului in ceea ce ii priveste. BRD va continua sa colaboreze cu maxima transparenta cu autoritatile pentru finalizarea acestui dosar", transmite directorul general al BRD Groupe Societe Generale, intr-un comunicat.

DIICOT a transmis, marti, printr-un comunicat de presa, ca in dosarul privind acordarea ilegala de credite a fost inceputa urmarirea penala in cazul a 30 de persoane.

Astfel, procurorii DIICOT au inceput urmarirea penala in cazul lui Lucian Cojocaru si Remus Truica, pentru constituire a unui grup infractional organizat, abuz in serviciu, instigare la abuz in serviciu penal si complicitate la spalare de bani, Alexandru-Claudiu Cercel-Duca, Gabriala-Stefania Gavrilescu, Dana Bajescu, Mihail Andrei Nanu, Elena Duhomnicu, Monica Ceausu, Alice Monac si Alexandru Lucian Anghelescu, pentru constituire a unui grup infractional organizat, abuz in serviciu si complicitate la spalare de bani.

A fost inceputa urmarirea penala si in cazul lui Cristian-Relu Aparaschivei, pentru constituire a unui grup infractional organizat, instigare la inselaciune, instigare la abuz in serviciu si spalare de bani. De asemenea, a fost inceputa urmarirea penala si in cazul Cristinei-Gabriela Mazilu, Ioana-Irina Truica, Ilie-Marius Coconete, Stefan Munteanu, Ionut Victor Nicoresteanu, Niculae Ciumeti, Constantin Eugen Pop, Giorgiana Mirela Pop, George Gabriel Lisu si S.N.E, pentru constituire a unui grup infractional organizat, inselaciune si spalare de bani

 

CITITI SI: Elena Udrea, in dosarul creditelor neperformante de la BRD: Creditul meu a fost luat asa cum a conditionat banca

 

Sorin Popa, fost vicepresedinte BRD, a fost citat si el sa se prezinte la DIICOT, insa avocati ai acestuia le-au spus procurorilor ca acesta este in Franta si ca nu a putut veni marti.

 

Activitatea lui Sorin Popa in BRD:
 

  • aprilie 2011 – Sorin POPA reconfirmat DGA BRD
  • septembrie 2011 – Sorin POPA numit PDG Delegat BRD
  • octombrie 2011 – Misiune de Audit de la Societe Generale – France pe subiectul credite neperformante
  • decembrie 2011 - Danei BAJESCU (Dorobanti) si lui Adrian MARTIS (Unirea) li se alatura cate un Director Executiv Delegat
  • iunie 2011 – Sorin POPA “promovat” Director Dezvoltare Commerciala si Marketing in cadrul BHFM/ Societe Generale – France
  • decembrie 2011 – Dana BAJESCU (Dorobanti) si Adrian MARTIS (Unirea) sunt revocati oficial din functie cu cateva zile inainte de anuntul DIICOT.


Alte persoane care au legatura cu acordarea de credite:


– Andrei NANU – Director Comercial Dorobanti
– Eremia FLORENTINA – Manager Risc Dorobanti
– Florescu NICULINA – Sef Back-Office Credite Dorobanti
– Elena BLAGA – Director Comercial Unirea
– Victoria UDREA – Manager Risc Unirea
– Odeta HAS – Sef Back-Office Credite Unirea
– Bianca BEBESEL (GHERMAN, fata lui Oliviu GHERMAN) – ex-Director Comercial Unirea si actual Director Clientela Comerciala Centrala

La randul sau, Claudiu Cercel-Duca a declarat, la iesirea de la DIICOT, ca nu doreste sa comenteze situatia in care se afla si ca vrea ca aceasta ancheta sa continue.

 

Exista si alte nume implicate macar prin faptul ca puteau sa refuze acordarea unor credite dar nu au facut-o. In Centrala bancii existau pana recent doua comitete de credit (A si B) din care faceau parte angajati din Departamentul Comercial Retea. Sarcina comitetelor era avizarea si aprobarea creditelor de competenta lor. Directorii sau adjunctiilor puteau refuza aprobarea dar nu au facut-o.


Intrucat banca era un robinet de bani pentru anumiti clienti- de multe ori afiliati politic- iar creditele erau din start neperformante, provizioanele cresteau alarmant. Drept pentru care la un moment dat s-a luat halucinanta decizie de a "corecta" neperformantele in sistemul informatic intern.

 

BNR-ul fusese in "vizita" la BRD in urma cu 2-3 luni, si stia ce se petrece acolo, dar a preferat sa nu faca valuri. In fond, si alte banci au facut lucruri similare, RAS-urile fiind vazute ca fiind exagerate la acest capitol. 


In 2009, s-au sters provizioane uriase- de circa cateva zeci de milioane euro, iar auditorul extern (pe cale de a fi schimbat datorita rotatiei normale) a vrut sa sa mentioneze acest lucru in raportul de final de an. Mizele - mult prea mari pentru a se discuta doar la nivel Romaniei- au atras atentia conducerii SocGen, care a trimis o misiune de audit in Romania

 

Cum se puteau sterge provizioanele constituite dupa standardele romanesti de contabilitate?

 

Procedural: Provizioanele se constituie la sfarsitul fiecarei luni pe baza situatiei clientului de la momentul respectiv. Astfel, cu clientii care au credite de valori mari si cu restante > 90 zile se discuta in mod direct pentru a rambursa orice suma, oricat de mica. Nimic nou pana aici... De cele mai multe ori acesti clienti restanti promit rambursarea in viitorul apropiat a unor sume care sa duca restanta sub 90 zile, care implicit constituie provizioane mai mici. Ei bine, in baza acestor promisiuni viitoare (uneori nematerializate) provizioanele de la luna curenta se corecteaza manual, diminuand pentru banca cheltuieli reale cu provizioanele. 

Tehnic: Sistemul informatic este gestionat si adaptat in-house, astfel ca au fost create unelte de corectare manuala a provizioanelor constituite... raman doar usoare urme in sistemul informatic si nicidecum in balante. Accesul la aceste unelte este acordat temporar, la inceputul fiecarei luni, in vederea corectarii provizioanelor lunii anterioare. Corectarea se face manual de catre fiecare Sucursala principala, in comparatie cu ceea ce (cred!) se intampla anii trecuti atunci cand se corectau din Centrala.

Context: Crearea unor asemenea unelte este cunoscuta probabil la cel mai inalt nivel al bancii, aprobarile punctuale de stergere (in baza promisiunilor clientilor) se dau prin e-mail de catre Centrala, nu se urmareste daca promisiunile de rambursare sunt sau nu indeplinite.
Lucrurile s-au mai relaxat de prin aprilie cand BNR-ul a relaxat masurile de provizionare (cresterea % garantiilor luate in considerare pentru creditele restante) in vederea impulsionarii creditarii, insa stergerile au continuat.

Miza: Practic cheltuielile cu provizioanele nu sunt recunoscute deloc sau sunt recunoscute cu intarziere (dupa situatiile financiare trimestriale), ceea ce creaza o defazare fata de restul bancilor - presupunand ca nu procedeaza la fel. In conditiile in care BNR ar relaxa si mai mult masurile de provizionare, lucrurile ar trece probabil pe neobservate.  

Demonstratie: Aici este partea delicata, din informatiile publice (prezentate diferit la fiecare trimestru) nu cred ca se pot deduce prea multe, poate din scaderea cu ~2% a raportului Cheltuieli/Venituri versus Cost al Riscului care aproape s-a dublat in perioada iunie-septembrie 2009. E posibil sa mai fie si alte semne...

 

Un email intern din 2008: Conform solicitarii RISC din 27 iunie vom anula provizioanele calculate automat de ibank,


Sent:   Monday, June 30 9:01 PM
Cc:     Risk
Subject:        Cotatii angajamente > 200 KEUR

Buna ziua,

 In mailul dvs. de mai jos ne anuntati ca pentru anagajamentele > 200 KEUR pe client/ grup de clienti va trebui ca pana la sfarsitul zilei de 30 iunie sa finalizam operatiunea de cotare pe baza bilanturillor incheiate la 31.12 anul trecut 

Referitor la stadiul acestor cotatii mentionam ca s-a reusit cotarea in proportie de 62% -insa dupa cum mentionam saptamana trecuta analistii au extins baza de cotare la 350 firme -diferenta provenind de pe angajamentele < 200 KEUR.

In plus, dorim sa va semnalam ca la solicitarea … am centralizat o serie de firme pentru care se solicita derogare de la modalitatea de cotare conform …. Mai exact, este vorba despre firme ale caror performante financiare au incadrat firmele in grupa B si pentru care se solicita acum derogare de la cotarea conform N3I10 si incadrarea firmelor respective in categoria A.

Notam ca pentru societatile mentionate mai jos, exista sprijinul atat al consilierilor de clientela de pe portofoliile respective cat si al directorilor Directiei, anume dna G…/ dl P……

Firmele pentru care se solicita derogarea de cotare sunt considerate a prezenta un interes comercial ridicat pt. Directie – de cele mai multe ori argumentele comercialilor Directiei tin fie de apartenenta firmelor respective la grupuri renumite din Franta fie de faptul ca firmele in cauza sunt inca start-upuri/ nu au finalizat investitiile pentru care au solicitat credite  

Deoarece in luna iunie avem deja pe …. pe care desi avem cotatie B si garantii acceptate de BNR intr-o proportie insuficienta, conform solicitarii RISC din 27 iunie vom anula provizioanele calculate automat de ibank, SMMMC v-a contactat telefonic pentrua a vedea daca exista posibilitatea de a proceda similar si pe societatile pentru care se solicita derogare de cotatie.

Din cate am inteles, practic, am introduce cotatiile  la nivelul real si ulterior, la sfarsit de luna am anula eventualele provizioane calculate automat pentru acesti clienti. Atasam lista derogarilor". (sublinierea mea-DP)

Si urmeaza o lista de 15 firme.

 

Scrisoarea unui angajat al bancii:


“… banca in care mi-am pus peste 10 ani din viata. A trecut mult timp de cand sunt angajat aici, aproape o vesnicie. Acum mai bine de 10 ani eram cu totii la inceput, eu iesit recent de pe bancile facultatii. Colegii mei erau si ei la inceputurile unei banci ca afara – cum se promitea atunci. Timpul a trecut, banca a evoluat, la fel sistemul bancar si oamenii implicati in fenomen.

…in banca in care totul se bazeaza pe relatia personala si nu pe competenta profesionala. La inceput nu intelegeam, eram indeajuns de naiv incat sa cred ca pot ajunge “cineva in banca” doar daca sunt foarte bine pregatit. Intre timp am realizat ca nu este de ajuns si ca oricum nu conteaza.Este evident mult mai important sa te invarti in cercurile alese, decat sa fii pregatit pentru meseria ta.

…in banca in care seful meu s-a schimbat de 3 ori in aproape 2 ani. Unul dintre sefi a venit in 2005 si a stat vreo 5 ani, timp in care lucrurile oricum mergeau de la sine chiar si fara o implicare cu adevarat serioasa a noastra ca departament. De la sfarsitul lui 2010 si pana acum am avut 3 sefi diferiti in departamentul strategic din care fac parte, niciunul nu a rezistat macar un an:
- Urmatorul a venit in vara lui 2010 si a plecat oficial dupa un an, insa zvonuri despre nepotrivirea/ plecarea lui au aparut dupa 2 luni, fiind invocate motive personale;
- Penultimul a venit in vara lui 2011 si a fost inlocuit dupa mai putin de un an;
- acum vreo 2 luni a venit un nou sef…

…in banca in care au fost acordate credite de milioane de euro doar pe baza notorietatii solicitantului sau a unor planuri de afaceri complet nerealiste.


Creditul “ministrei” este doar un exemplu, sunt cateva zeci de credite similare acordate pentru specula imobiliara inainte de criza, credite care nu au fost/ probabil nu vor fi rambursate niciodata.Lista este lunga si contine nume cu rezonanta in politica (Mizil), presa (Stanescu), sport (Becali, Lupescu, Popescu), afaceri (Truica). Creditele acestea intre 1 si 3 mil. EUR fiecare au fost acordate cu girul conducerii bancii. Similar au fost acordate credite catre firme in baza unor planuri de afaceri complet nerealiste, cu garantii supraevaluate si care nu mai pot fi executate. Toate aceste credite au creat provizioane imense si inseamna pierdere. (subl.mea- DP)

…in banca in care directorii responsabili de promovarea acestor credite sunt inca in functie, in timp ce altii mai intuitivi au plecat la timp.
Directorii care au promovat si sustinut clientii sunt inca in functie, chiar daca atributiile lor sunt in prezent reduse, isi incaseaza linistiti salariile. Probabil cercurile in care obisnuiau sa se invarta le asigura aceasta liniste.In acest context, am o oarecare indoiala privind importanta pregatirii profesionale pentru functia pe care o ocupa in prezent acesti “bancheri”. Alti directori implicati au intuit momentul care urma sa vina si s-au orientat catre alte banci cu probleme – pentru moment. (N.m.DP- sa fie vorba oare despre un director plecat la VBRO despre care tocmai…..?)

…in banca in care toate aceste evenimente au determinat schimbari, prezentate cu fast ca promovari desi probabil reprezinta o ultima sansa.
Promovarea presedintelui adjunct este o rezultanta a celor de mai sus. Dupa rezultate oarecum remarcabile in perioada de crestere economica, modelul bancar nu a mai fost revazut si schimbat.In aceste conditii lucrurile au scapat de sub control – credite si prelungiri de credite acordate aiurea, garantii supraevaluate, provizioane din ce in ce mai mari, rezultate din ce in ce mai slabe, pierdere. Ca o consecinta fireasca lucrurile au fost verificate si de catre reprezentanti ai bancii mama, concluzia a fost “promovarea” adjunctului dupa o lunga perioada de negocieri.Au existat si victime colaterale ale acestei promovari, unii angajati bine-intentionati au fost totusi nevoiti sa plece.

…in banca in care noul presedinte nu este validat deoarece a cutezat sa schimbe lucrurile.
Stirea nevalidarii a aparut pe un site specializat domeniului bancar, motivele aparente fiind experienta limitata a presedintelui din cauza contextului bancar diferit de cel romanesc. De fapt, revolutia pornita de noul presedinte i-a deranjat atat de tare pe unii directori, incat acestia au apelat la relatiile personale si au decis sa-i aplice o corectie. Stirea oficiala a fost tot cea cu “motivele personale”, cand de fapt lucrurile sunt clare pentru toti cei care stiu sa citeasca printre randuri.

…in tara in care lucrurile se intampla cam dupa aceleasi principii.

Tot ce am evocat mai sus poate parea pentru unii o mare conspiratie … iar pentru altii o confirmare/ o completare a lucrurilor pe care le stiau deja
.”

 

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22