CNA: Claudiu Saftoiu a semnat cu ministrul Agriculturii Daniel Constantin un Protocol de cooperare ilegal

F.m. | 05.12.2013

Pe aceeași temă

Trei membri CNA au transmis o scrisoare joi Birourilor Permanente ale Camerei Deputatilor si Senatului, Comisiilor pentru cultura si a celor pentru cercetarea abuzurilor din cele doua Camere ale Parlamentului, precum si tuturor membrilor acestor doua comisii ale caror adrese de e-mail au fost disponibile publicului.

In scrisoare se atrage  atentia parlamentarilor asupra faptului ca in numele SRTv, la data de 30 octombrie a.c., directorul general Claudiu Saftoiu a semnat cu ministrul Agriculturii Daniel Constantin un Protocol de cooperare, prin care "pune la dispozitia MADR gama de emisiuni si productii specifice ale SRTv, precum si mediile de difuzare TVR1, TVR2, TVR International, TVR News etc,". Protocolul prevede ca obligatie a SRTv "sa promoveze prin programele sale o imagine a MADR unica, coerenta".
 
Semnatarii scrisoii spera ca Parlamentul, care controleaza activitatea SRTv, va reactiona in sensul restabilirii legalitatii, avand in vedere ca CNA, in plenul sau, a refuzat astazi sa ia in discutie acest protocol, cu toate ca directorul general al SRTv a anuntat public ca incepand cu data de 6 decembrie a.c. va emite noul TVR3 Rural, fara sa aiba acordul CNA.
 
Membrii CNA care s-au opus discutarii acestui Protocol sunt cei 8 propusi de USL si UDMR.
 
In continuare redam integral scrisoare membrilor CNA:
 

Către Birourile Permanente ale Camerei Deputaților și Senatului

În atenția Comisiilor pentru Cultură, arte, mijloace de informare în masă

      Comisiilor pentru cercetarea abuzurilor, corupției și pentru petiții

Stimați senatori și deputați,

Noi, membrii Consiliului Național al Audiovizualului semnatari ai acestei scrisori, ne adresăm Dumneavoastră în temeiul Legii audiovizualului nr. 504/2002 art. 10(6), art. 11(6), în calitatea noastră de garanți ai interesului public.

Vă sesizăm încălcarea prevederilor Constituției României  referitoare la libertatea presei și ale Legii audiovizualului de către Societatea Română de Televiziune, prin acțiunile nemijlocite desfășurate de Președintele Director General Claudiu Săftoiu, încălcări ce ar putea duce la pierderea licenței audiovizuale de către SRTv pentru postul TVR3.

Vă solicităm atenția asupra celor ce urmează și vă adresăm rugămintea să analizați situația în care SRTv este pusă de directorul său general prin cedarea responsabilității editoriale către o autoritate publică centrală, contrar Constituției României și prevederilor Legii audiovizualului.

Procedăm astfel în speranța ca, prin autoritatea Dumneavoastră, activitatea SRTv fiind sub control parlamentar, să determinați revenirea la cadrul legal a conducerii SRTv.

În fapt, dl Claudiu Săftoiu, Președinte-Director General al SRTv, a semnat la data de 30.10.2013 un Protocol de cooperare cu Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (anexat prezentei), prin care ”pune la dispoziția MADR gama de emisiuni și producții specifice ale SRTV, precum și mediile de difuzare TVR1, TVR2, TVR Internațional, TVR News etc” și ”promovează prin programele sale (transmisiuni naționale și regionale) o imagine a MADR unică, coerentă (…) lucrând într-o strategie comună cu MADR”.  De cealaltă parte, MADR se obligă să sprijine ”implicarea unor terți parteneri, care susțin buna realizare a programelor care au același scop și obiective, ca cele prevăzute în prezentul acord de colaborare, pentru realizarea de proiecte/programe în coproducție cu SRTv”.

În drept, Constituția României art. 31 referitor la Dreptul la informație prevede, la alin. (5), că ”Serviciile publice de radio și televiziune sunt autonome”, iar art. 30, referitor la Libertatea de exprimare, prevede la alin. (2) că ”Cenzura de orice fel este interzisă”.

În completarea Constituției, Legea audiovizualului nr. 504/2002 prevede, la art. 6, următoarele:

 ”(1) Cenzura de orice fel asupra comunicării audiovizuale este interzisă.

  (2) Independenţa editorială a furnizorilor de servicii media audiovizuale este recunoscută şi garantată de prezenta lege.

  (3) Sunt interzise ingerinţe de orice fel în conţinutul, forma sau modalităţile de prezentare a elementelor serviciilor media audiovizuale, din partea autorităţilor publice sau a oricăror persoane fizice sau juridice, române ori străine”.

Or, prin obligațiile părților prevăzute în Protocolul de cooperare, SRTv abandonează misiunea fundamentală a jurnalismului, lăsând ca activitatea ziariștilor săi să fie cenzurată de o autoritate publică, în detrimentul major al dreptului abonaților SRTv la informare corectă. Practic, dl Caludiu Săftoiu transformă societatea publică de televiziune într-o eficientă instituție de PR pentru Ministerul Agriculturii.

Atragem atenția asupra următoarelor definiții și reglementări impuse de Legea audiovizualului  nr. 504/2002:

Art. 1

”2. serviciu de programe de televiziune/radiodifuziune - serviciu media audiovizual liniar prestat de un radiodifuzor, în care programele sunt difuzate în succesiune continuă, indiferent de modalitatea tehnică utilizată, având un conţinut şi un orar prestabilite, pentru vizionarea/audierea simultană de programe, pe baza unei grile de programe, sub o anumită denumire şi identificat printr-o siglă, în cazul televiziunii, sau printr-un semnal sonor, în cazul radiodifuziunii”;

”11. responsabilitate editorială - ”exercitarea unui control efectiv asupra selecţionării programelor şi asupra organizării acestora, fie într-o grilă cronologică, în cazul transmisiilor de televiziune, fie într-un catalog, în cazul serviciilor media audiovizuale la cerere. În sensul dispoziţiilor prezentei legi, responsabilitatea editorială nu implică, prin sine şi în mod necesar, un alt tip de răspundere juridică pentru conţinutul serviciilor furnizate”;

”30. licenţă audiovizuală - actul juridic emis în baza deciziei Consiliului Naţional al Audiovizualului, prin care se acordă unui radiodifuzor aflat în jurisdicţia României dreptul de a difuza, într-o zonă determinată, un anume serviciu de programe; în funcţie de modalitatea tehnică de transmisie, licenţa audiovizuală poate fi analogică sau digitală”;

”13. radiodifuzor - furnizor de servicii media audiovizuale în domeniul serviciilor de programe de televiziune şi/sau de radiodifuziune”;

”12. furnizor de servicii media - persoană fizică sau juridică având responsabilitate editorială pentru alegerea conţinutului audiovizual al serviciului media audiovizual şi care stabileşte modul de organizare a acestuia”;

Având în vedere toate aceste prevederi legale și analizând conținutul Protocolului de cooperare semnat de Președintele-Director General SRTv și Ministrul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, apreciem că:

  1. Societatea Română de Televiziune cedează către terți responsabilitatea editorială ce-i revine exclusiv prin lege. În fapt, suntem în prezenţa unei cedări a licenţelor audiovizuale, a dreptului de difuzare a unor programe, drept care se naşte doar prin acordarea licenţei audiovizuale de către Consiliu

Potrivit legii, furnizarea unui serviciu de programe, respectiv dreptul de a difuza într-o zonă determinată un anume serviciu de programe se poate face numai în baza licenţei audiovizuale, actul emis în baza unei decizii a Consiliului, radiodifuzorul - furnizor de servicii media audiovizuale, fiind persoana căreia îi revine responsabilitatea editorială pentru alegerea conţinutului audiovizual al serviciului media audiovizual. Or, potrivit Protocolului de cooperare, SRTv ”pune la dispoziția MADR gama de emisiuni și producții specifice ale SRTV, precum și mediile de difuzare TVR1, TVR2, TVR Internațional, TVR News etc” (v. Capitolul lV Obligațiile părților, art. 5)

  1. Societatea Română de Televiziune riscă sancțiunea cea mai gravă prevăzută de lege, anume retragerea licenței conform art. 57 alin.(1) lit. c) din Legea nr. 504/2002, cu atât mai mult cu cât în cazul unui alt radiodifuzor, într-o speță similară, a fost aplicată aceeași măsură.

Noi, semnatarii, respectăm libertatea de exprimare și dreptul la informație corectă ca principii fundamentale ale unui stat de drept.

Considerăm că interferența unei autorități publice a statului, cum este Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, parte a Executivului, în politica editorială a Societății Române de Televiziune aduce grave atingeri independenței jurnaliștilor SRTv și implicit dreptului la informare corectă al abonaților SRTv.

SRTv a anunțat public transformarea canalului TVR3 într-unul dedicat agriculturii, fără să solicite acordul CNA pentru o modificare a grilei în acest sens. Această faptă o considerăm agravantă întrucât SRTv a obținut la 24 octombrie a.c. aprobarea CNA pentru o grilă ce avea să fie desființată după cinci zile, prin încheierea Protocolului de cooperare cu MADR. Președintele-Director General Claudiu Săftoiu s-a angajat ca SRTv să promoveze prin programele sale ”o imagine a MADR unică, coerentă”, ceea ce contravine și prevederilor art. 6 din Legea nr. 41/1992 de organizare și funcționare a Societății Române de Televiziune, în baza căreia instituția este supusă controlului Parlamentului.

Vă solicităm intervenția fermă în sensul stopării unui act ce se poate constitui într-un precedent periculos pentru libertatea presei din România și vă asigurăm de întreaga noastră susținere, în temeiul Legii audiovizualului.

 

Narcisa IORGA – membru CNA

Florin GABREA – membru CNA

Valentin Alexandru JUCAN - membru CNA

5 decembrie 2013

 

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22