Centrul pentru Jurnalism Independent, raport despre presa romaneasca: Comunitatea jurnalistica este in deruta. Sentimentul dominant este frica

P.c. | 04.05.2015

Pe aceeași temă

Centrul pentru Jurnalism Independent publica un raport care descrie starea presei romanesti in perioada octombrie 2014-aprilie 2015. Conform raportului, frica ar caracteriza in cea mai mare masura starea presei in aceasta perioada iar jurnalistii care isi fac corect meseria sunt doar exceptii, relateaza Hotnews.

 

Principalele temeri ale jurnalistilor

 

Jurnalistii se tem cel mai mult ca isi pot pierde locul de munca sau ca nu isi vor primi salariul, la fel ca si de "patron, de politicieni, de autoritati".

 

Managerii se tem ca nu vor reusi sa "supravietuiasca pe o piata aflata in cadere libera si unde regulile jocului concurential sunt incalcate adeseori", sa ramana fara publicitate, sa fie afectati de institutii ale statului care "ar putea sa vina in orice moment in controale prelungite abuziv". Acestor temeri, potrivit raportului, li se adauga "frica celor care au incalcat legile, ca mecanismele de control ale statului incep sa functioneze".

 

Trasaturi ale anului 2014 in presa

 

Principalele caracteristici ale presei in 2014 sunt legate de:

  • imputinarea banilor din piata pe masura ce bugetele de publicitate sunt atrase in special de catre televiziunile centrale
  • scaderea vanzarilor si a audientelor
  • distributia de presa scrisa
  • publicitatea din bani publici alocata discretionar
  • interpretarile diferite ale legislatiei in domeniul fiscalitatii si al dreptului muncii
  • salariile tot mai mici ale jurnalistilor
  • instabilitatea locului de munca in presa, suprapusa cu inmultirea sarcinilor si cresterea programului de lucru
  • probleme identificate de catre public sau in relatia public-presa: lipsa continutului de calitate, derapajele media, indisponibilitatea de a plati pentru continut sau aceea de a sanctiona mediile pe care le critica prin schimbarea obiceiurilor de consum; faptul ca nici jurnalismul de calitate nu gaseste o audienta foarte mare.


Potrivit raportului CJI, 2014 a fost un an electoral in care "derapajele profesionale s-au inmultit, limbajul s-a deteriorat, agresivitatea a crescut" la nivel national si local. Autoritatile si factorii politici au incercat permanent, potrivit raportului, sa se erijeze "in adevaratii responsabili editoriali ai redactiilor". Din acest punct de vedere, diferenta fata de anii anteriori a fost ca "daca in 2004 cenzura era brutala, agresiva si vizibila, mecanismele sunt acum mai subtile si generalizate".
 

Pentru media locale, o alta problema este trecerea la transmisia terestra digitala, care "va agrava situatia televiziunilor locale", dar care "ar putea fi sansa ziarelor locale de a se repozitiona ca principal furnizor de informatie locala", pentru ca "media centrale nu mai ofera informatii care sa serveasca nevoilor de informare din aceste comunitati".

 

Criza presei traditionale

 

"Aceste elemente descriu o criza majora de sistem in mass-media. Sectorul este decapitalizat, vechile modele de business nu mai functioneaza, obisnuintele de consum mediatic s-au schimbat dramatic si continua sa se schimbe, in detrimentul "brandurilor de media". La randul ei, comunitatea jurnalistica este in deruta. Abilitatile profesionale traditionale se schimba, devin mai complicate, accesul la informatia primara este mai simplu pentru consumator, "mijloacele de informare in masa" nu mai sunt doar apanajul jurnalistilor. Cu un telefon mobil si o conexiune la Internet, oricine poate deveni "furnizor de continut", fara constrangeri profesionale legate de acuratete sau etica."

 

"Jocul pare a fi la final, mediile traditionale parand a pierde partida. Dar, ca in orice situatie de criza, exista posibilitatea innoirii. Intr-o paradigma atat de grav avariata, oricine va veni cu o idee generatoare de progres (si profit), va castiga piata si o va putea reforma dupa oferta sa. Nu asistam la o extinctie. Daca presa va avea un model economic viabil, investitiile se vor intoarce. Jurnalismul nu moare, se transforma."

 

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22