Site-uri recomandate

Anvelope vara
Magazin online vanzari Anvelope iarna ieftine
Pariuri sportive online
Poker Online
Adauga anunturi gratuite de mica publicitate
Bonus Pariuri Sportive - Pariuri Sportive online din Romania
Oferte Litoral
Inchirieri auto
Implant dentar, clinica stomatologica romano-franceza
Sports Cars
Implants dentaires
Implanturi dentare Bucuresti
Anvelope - de sezon la preturi promotionale
Cadouri
Traduceri - birou traduceri autorizate, traduceri legalizate, apostile si supralegalizari
Piscine - constructii piscine si magazin intretinere piscine
Incarcator baterii laptop - Accesorii laptop
Cabinet stomatologic Timisoara - implanturi dentare, endodontie, estetica dentara



 
Sub lupa comentatorilor | Editie online
03.01.2012

Cadoul de Crăciun apasă greu

de Bernard Noghiu 

15 comentarii

Nu pentru că ar fi foarte activă în cursul anului, dar se pare că societatea civilă și societatea în general a fost fentată cu brio de către politicieni.

Făcând o simplă scanare a mass-media și a nivelului de audiență, este foarte ușor să ne dăm seama cât de mult scade impactul în perioda 22 decembrie – 3 ianuarie. Iar politicienii au înțeles cel mai bine acest lucru. Ei pot „muncii“ netulburați. Și, când mai peste tot încetinește sau chiar se oprește activitatea, politicienii au trudit cu un zel pe care nu l-am întâlnit niciodată în sesiunile parlamentare sau în activitatea guvernului de pe parcursul anului. Am avut impresia de iureș și de o grabă soră cu panica.

Legi de o importanță majoră au fost asumate sau votate, proiecte esențiale pentru țară au fost îngrămădite pe mese și votate la pachet, fără ca măcar să se gândească cineva ce efecte pot avea pe viitor.

În mod obișnuit, astfel de legi sau proiecte ar trebui supuse unei dezbateri și analize atât în societatea civilă, cât și în rândul politicienilor. Dar asta nu s-a întâmplat.

În timp ce puțin guraliva societate civilă își pregătea bucatele de Crăciun, politicienii, unii aprobau, alții asumau de-a valma legi, unii se făceau că se opun, repede obosiți, alții legiferau pe bandă.

Și fără ca măcar să aibă habar, românii s-au trezit cu tot felul de legi și proiecte care vor reglementa viața lor, începând cu ajustările de accize și finalizând cu un sistem de sănătate care va fi accesibil doar pe măsura buzunarului ficăruia. Nu a mărimii acestuia, ci a conținutului său.

Iar acum, dacă se va trezi din mahmureală, societatea civilă va lătra după căruțele șatrei care de mult au trecut pe uliță. Iar politicienii își iau meritatul repaus, căci acum tac de parcă nici nu ar exista.

Dar problema nu stă în somnolența societății și în hărnicia politicienilor, ci în modalitatea de funcționare a statului. Cert este că nimeni, chiar și azi, în a treia zi de ianuarie, nu a făcut suficient caz de cele întâmplate, pentru ca să merite să fie luat în seamă. Doar obosite glăsuiri, ca la o mahmureală pe măsura unei beții lungi și profunde.

Întrebarea este de ce nimeni din societatea civilă sau din opoziție (dacă tot se dă de ceasul morții că luptă pentru cetățeni) nu a venit niciodată cu ideea măcar, în toți acești 21 de ani de democrație românească, ca în perioadele de acest gen al anului să nu fie trecute decât legi și proiecte de maximă urgență (și acestea imediat anunțate și nu trecute tacit) și nu legi care necesită o îndelungă dezbatere și analiză și care pot avea un impact de lungă durată și de profunzime asupra vieții cetățenilor?

Dacă în cazul opoziției răspunsul este simplu – și ei, la rândul lor, au procedat la fel și vor proceda când se va putea –, în cazul societății civile răspunsul este că aceasta nu este conștientă suficient de rolul ei sau dacă este atunci e iresponsabilă și dezinteresată de o societate și așa mințită și furată cât se poate de mult de guvernanții ei.

E adevărat că și interesul cetățenilor a lăsat mereu de dorit, dar, fiind vorba de o perioadă de vacanță, era de așteptat să se întâmple asta. Cert este că motive de a ne plânge de legile de la noi și de situațiile apoi rezultate avem, dar o facem, mai tot timpul după, când s-ar putea foarte bine ca astfel de situații să fie evitate.

O societate civilă activă este conștientă de posibilitatea creării unor astfel de situații și de aceea ar trebui să facă presiuni în măsură să evite acțiuni „de forță“ legislativă și de inițiativă a politicienilor în perioadele în care sunt prea puțin sub lupa societății, iar presa nu poate avea ecoul dorit pentru a mobiliza o luare de poziție față de acest fel de activitate. Dar se pare că mai trebuie să așteptăm până atunci, iar politicienii noștri ar putea să mai beneficieze de astfel de perioade ca de un fel de mană cerească pentru a-și legifera interesele și propriile proiecte fără ca măcar să avem habar că asta s-a întâmplat. Doar când ne vor apăsa consecințele, ca niște cadouri de Crăciun prea grele pentru noi. Și apoi, tradiționala văicăreală.

Cuvinte cheie: legiferare, politica, societate civila, sistem, guvern, sanatate, accize

 

Comentarii (15)

Adauga comentariu

Va rugam nu folositi diacritice! Intrucat nu toate sistemele de operare au acelasi tip de diacritice, textele pot aparea cu semne grafice care sa le distruga coerenta. Va multumim!
Nume:
Email: (nu va fi publicat)
Comentariu:
  • 08.01.2012 | Adelina a scris:
    Cum, dle Dan B., de ce va baga dl Liviu de la Timisoara in acelasi buzunar cu Vantu sau Voiculescu? Pentru ca asta e treaba dlui Liviu de la TImisoara, sa-i discrediteze pe cei care pun sub semnul intrebarii deciziile actualei guvernari. Sub masca dialogului democratic, dl Liviu este un fundamentalist feroce, un angajat al politiei secrete care semneaza puncte de vedere prin ziare sub protectia anonimatului. Observati-l pentru ca este un studiu de caz interesant. O fi dintre teroristii din Timisoara sau doar un securist marunt care cistiga si el un ban facind pe independentul? Sau poate ca e angajat de revista sa contracareze articolele sau punctele de vedere care nu le convine acolo, intelectualilor lui Basescu? Cine stie...Oricum, ar trebui sa va feriti din calea lui. Pentru ca nu sunteti pe linia partidului si a lui Basescu, va executa. Uitati-va sa vedeti frecventa interventiilor si veti observa sa in perioada sarbatorilor aproape ca a disparut din peisaj.
    • 08.01.2012 | Liviu din Timisoara a raspuns:
      Domnita, vreti sa va dau adresa, numarul meu de telefon, IP-ul de pe care scriu sa pot dovedi ca bateti campii ? Dar, in cazul asta,sunteti de-acord sa va cereti scuze ? Cel putin personal, daca nu public! Si nu am scris de sarbatori fiindca am fost plecat pe coclauri, pe aici a fost frumos, soare. V-ati linistit ? Insa nu ma mira, stimata doamna : scenarita este singura metoda pe care o propuneti! Presupunareala ! Va astept, stimata doamna cu un email :mocanuliv@gmail.com . Daca nu aveti curajul sa luam legatura, data viitoare sa va cantariti cuvintele. Si nu, doamna draga, nu mai scriu pe niciunde. Dar nici nu va las doar pe voi sa vorbiti. Fundamentalist ? Intr-un anume sens, da, aveti dreptate.Doar ca nu stiti in care.
    • 08.01.2012 | adelina a raspuns:
      Ce logică anapoda! Ar trebui sa va faca si evaluarea IQ-ului la angajare. La ce mi-ar fi bun IP-ul dumneavoastra cind am arhiva online a 22 unde scrieti de rupeti din orice pozitie fie ca ne intereseaza sau nu parerea dumneavoastra, sustinind platitudini prostesti dictate de ideologia partidului şi a maimutei de la Cotroceni. Iar povestea cu scenarita este proiectia propriului dumneavoastra mod de a gindi. Niciunde nu am vorbit despre asta, in schimb textele dumneavoastra se srpijina toate pe ideea de scenarita. Poate ca e pacatul originar. Nu ma mir ca veti pierde orice tip de alegeri pe care nu le puteti truca. Oricum, faptul ca va justificati demonstreaza ca am dreptate. Si de ce v-as scrie. Vreti sa ne intilnim? Aveti probleme cu sotia? Iar faptul ca-mi dati de inteles ca fundamantalist ar avea, in ceea ce va priveste, si alte sensuri, imi da de gindit. Dar cel mai comic e ca vorbiti despre curaj, dumneavoasta care va ascundeti in spatele unui pseudonim foarte curajos. Mai, mititelule, te-ai ascuns cumva la computerul partidului?
    • 09.01.2012 | Mocanu Liviu a raspuns:
      Ma tem ca nivelul abordarii a ajuns mult prea jos. Sa incheiem aici.

    Raspunde acestui comentariu

    Va rugam nu folositi diacritice! Intrucat nu toate sistemele de operare au acelasi tip de diacritice, textele pot aparea cu semne grafice care sa le distruga coerenta. Va multumim!
    Nume:
    Email: (nu va fi publicat)
    Comentariu:
  • 03.01.2012 | Dan B. a scris:
    Societatea civila nu prea mai exista de vreo 3 ani decit anexata de guvernarea B&B( a se citi Bed and Breakfast)Antenele si altii au incercat sa faca opozitie mai mult sau mai putin telecomandata si au ajuns sa fie si ele antenele penibile.Legi trecute doar prin asumare nu vor dainui mai mult de 2013 si e firesc sa fie asa.Inainte de a avea nevoie de partide noi, avem nevoie de o societate civila coerenta care sa aiba glas si ....putere in glas.Nicaieri in lume nu am auzit ca asa-zisa societate civila sa fie asmutita de un presedinte delirant si manipulator asupra opozitiei.E contra naturii si vom vedea cu totii efectele in urmatorii 2 ani.
    • 07.01.2012 | Liviu din Timisoara a raspuns:
      Stimate domn, pana una alta, aceasta " putere" a demascat un Bacalaureat trucat, aceasta " putere" permite Parchetului, DNA-ului sa ii agate pe toti, indiferent de culoarea politica. De ce n-a facut Nastase asta? De ce credeti ca a plecat Stolojan din PNL ? De ce? Iar eu, "Opozitie" din barca lui Felix sau a excrocului de Vantu nu voi face niciodata. Si nu primesc lectii de la Rosca Stanescu ! Mai bine o tolerez pe o Udrea care a gasit un turism pus pe butuci. Cata autostrada a facut Tariceanu , de face acum atata gargara? Kilometrii aia pot fi numarati! Va pretindeti un invatat, pe aici ! Tariceanu a facut un soi ciudat de liberalism: pe ban public! Contracte grase cu statul ! Vreti sa va vorbesc de persoane nulitati in domeniile lor care incasau 170 de milioane din buget, in timpul lui Tariceanu? Evident, azi aia il urasc pe Boc! Au motive ! Pensiile mici ? Din banii celor activi in tara! Cei plecati, au plecat pe vremea lui Boc sau a lui Tariceanu? Luam putin cronologia faptelor? In genere, clasa politica a fost una slaba, lipsita de viziune economica. Trebuiau sa se gandeasca unde vor absorbi o populatie urbana ramasa fara loc de munca dupa caderea sistemului productiv socialist ! Platforme industriale necompetitive, falimentare! Si, copiii acelora, nu au prea avut pofta sa se intoarca acolo de unde venisera la gramada parintii : de la sat! Da...probleme grele ! Cand va prezenta Opozitia o strategie si nu promisiuni absurde ? Cand o va face, o voi lua in serios! Pana una alta, vad un " sindicalist" abject care flutura steagul si agita lumea ! Mai vad un Ponta cu declaratii halucinante, pe alocuri : " Au munitie de razboi" " Le vom arata noi magistratilor care ..." Ura prosteasca impotriva unuia care a castigat intr-o cursa electorala ii orbeste si ne fura noua din timp si din bani, fiindca sunt platiti bine !
    • 07.01.2012 | Dan B. a raspuns:
      Ma intreb sincer de ce ma aruncati in barca unui felix sau Vintu doar pt ca nu sunt de acord cu unele acte de guvernare a tarii?Mentionam doar anestezierea societatii civile, atita cita era ea.Ce legatura are postarea mea de citeva rinduri cu Vintu sau cita autostrada a facut Tariceanu numai dvs ne puteti lamuri.Chiar va rog.Excursul adresat mie e magulitor ca interes dar pe linga obiect.Mai incercati o data, poate va iese.
    • 08.01.2012 | Liviu din Timisoara a raspuns:
      Stimate domn, nu sunt jurist, nu sunt economist, nu sunt om de afaceri deci e clar ca nu pot cantari, asa cum se cuvine, anumite decizii legislative. Dar a numi " Opozitie" asmutirea, pe alocuri chiar mincinoasa, manipularea cu ajutorul televiziunilor mai sus amintite impotriva unui singur om care a castigat o cursa electorala, mi se pare un act cel putin iresponsabil. Iar prin societate civila eu unul inteleg un judecator pe cat posibil neutru, a INTREGII clase politice, deci si a celor din " Opozitie". Detaliem ? Sa incepem cu dupa-amiaza zilei alegerilor in care diverse persoane, INCLUSIV seful PRO - DEMOCRATIA ...incalcau legea electorala, cu agresivitate. Va amintiti? Ce are de spus "societatea civila" in numele careia va propuneti sa vorbiti ? Sa continuam cu temele tinta " anti - " stabilite la asa- zisele dezbateri tot in numele societatii civile, DIN BARCA LUI FELIX ! Sau e nevoie sa va amintesc doctrina " eu sunt patronul, postul face politica mea " ...unde vorbesc Stelian Tanase sau Hurezeanu?Cata vreme SUNT PLATITI pentru ceea ce spun, nu ma mai reprezinta pe mine ci pe cel ce-i plateste : Felix sau Vantu! Ce parere aveti, comentator fiind, de afirmatia " ajungem noi la putere si le aratam magistratilor care ... " Carora dintre ei ? Alora care l-au agatat pe cel din Pitesti, pe Voicu sau celor care l-au priponit pe sindicalistul ala infect sau pe gainarul de primar al Clujului ? Pe care ii va pune la punct Ponta ? Iar Antonescu nu este nimic altceva decat un smecheras oportunist cu retorica de cafenea! Asa ca, stimate domn, cam astea sunt parerile mele , ca umil necunoscut al societatii civile, despre ceea ce se petrece. Asumarea raspunderii pe legi !?Respecta regulile democratiei! Tin sa va reamintesc ca in perioada razboiului, in Roma, activitatea Senatului era suspendata ! Totul pica pe umerii a doi consuli ! Stiti de ce, da ? Faptul ca Basescu nu s-a ascuns, ci a iesit in fata si a zis cum sta treaba, ii face cinste. Vreti sa spuneti ca pensiile nu sunt platite din imprumut sau vreti sa tipareasca bani ?
    • 08.01.2012 | Dan B. a raspuns:
      Nu v-a iesit nici a doua oara.Se vede ca va place dialogul, dar ca cei ce nu sunt de acord sa taca in timp ce va raspund.Stilul seamana cu adoptarea legilor prin asumare.Mai exact, nu ne intereseaza ce pareri au altii,noi ii dam inainte.Si cum e de bun simt ca asta nu are cum sa tina.N-o sa intru in retorica dvs de activist pedelist.Pe mine ma intereseaza doar un act de guvernare cit mai bun.Plesnindu-i pe Hurezeanu si altii nu cpntribuiti la asta.
    • 08.01.2012 | Liviu din Timisoara a raspuns:
      Stiti unde gresiti, intentionat sau nu : confundati opozitia politica cu societatea civila. Cine va da dreptul asta ? De ce n-ati crede ca o parte a societatii civile n-a inteles ca in vremuri grele te intinzi cat iti este plapuma?Cum v-ati permis ca membrii PSD sa instige, in 2009 sindicatele de la Metrou, odata cu intrarea in criza economica, o realitate a intregii lumi ? Stimate domn, RASPUNDEREA PARLAMENTARA se face cu demisia guvernului depusa pe masa Opozitiei ! Unde vedeti lipsa democratiei? Nu vedeti eroarea logica ? Adevarul este ca nu reusiti sa digerati seara penibila de cand topaiau Geoana cu Antonescu ! Sorry! Iar acum, pur si simplu , sabotati lupta impotriva crizei ! Toata Europa anunta austeritate,voi latrati mai departe si va deranjeaza teribil ca populatia s-a convins de asta! Va temeti!
    • 08.01.2012 | Liviu din Timisoara a raspuns:
      RASPUNDEREA PARLAMENTARA, stimate profesionist in ale atitudinii politice, inseamna PROPUNEREA din partea guvernului a unei legi, discutata cateva zile in Parlament cu amendamente ( daca opozitia nu e capabila sa sintetizeze, ci sa depuna 8000 - OPT MII ! de amentamente la o lege ) e vina ei, urmata de UN VOT IN PARLAMENT, care poate duce la rasturnarea guvernului. Ma obligati sa spun lucruri atat de stiute ? Ma dezamageste RENATE WEBER care face exact afirmatia nedemocratiei in aceasta procedura! Ne crede inculti politic? De ce asa? Fiindca, stimate domn, CRIZA nu asteapta dupa Ponta, cand ai guvernarea in vremuri grele ! Si nu sta de tragerile lor de timp, doar ca sa spuna ca guvernul nu a facut nimic, asa cum a facut PSD la finele lui 2009, cand jucau la doua capete! Atata tot! D-aia ii zice : RASPUNDERE parlamentara ! O atitudine responsabila a clasei politice, pe perioada de criza, ar fi fost un moratoriu de un an, pana urneam caruta ! Da pe urma, deh ...nu ar mai stiut cum sa-si imparta caramizile sa se bata in piept, fiecare , crezand ca lumea incepe sau se sfarseste cu ei !
    • 09.01.2012 | Dan B. a raspuns:
      "Cum v-ati permis", "Sabotati" s.am.d.Domnule Liviu eu sunt un simplu cetatean contribuabil.N-am luat niciun ban de la stat in ultimii 17 ani, doar am dat.Inclusiv spitalizarea am facut-o la privat cind am avut nevoie.Asa ca am datoria si dreptul sa critic ce cred ca nu merge bine.Ce treaba am eu cu idosincraziile dvs ?
    • 09.01.2012 | MacLaren a raspuns:
      Dl Liviu are probleme de redactare. Se vedere ca redacteaza la mai multe maini. Probabil ca asa se procedeaza: se da de lucru unui birou de postaci care sa scrie despre raspunderea parlamentara CU MAJUSCULE şi despre guvernarea in vremuri grele, ca altfel nu primesc prima de Craciun si nici indexarile anul acesta. Si dumnealui (dumnealor) scrie/scriu doua raspunsuri quasiidentice dintr-un reflex schizofren care tare seamana cu propaganda. Urmariti in ultima jumatate de an care au fost temele dlui Liviu ( si ale lui Horatiu Coman) si o sa observati ca sunt aceleasi cu temele partidului si ale lui Basescu. Chiar si exprimarea, sintagmele, obsesiile- totul apartine grangurilor din partid. De altfel, dl Liviu are extrem de mult timp liber sa scrie pe toate temele posibile, semn ca de fapt acesta este serviciul lui. Si, in ciuda aerului respectuos, pare o fire cam agresiva, incapabila sa accepte parerile altora. Credeam că e plutonier cu studii medii la fara frecventa, dar se pare ca e ofiter superior cu academia de batut pasul pe loc la baza. Oricum, pus de partid sa dea anonime la gazete, sa ne mai spele putin pe creieri, sa uitam de coruptii care ne conduc, de minciunile lor (uitati-va sa vedeti ce promiteau la alegeri), de viciile lor morale ( infractori, fosti securisti, unii probabil tortionari, condamna comunismul ca sa poata sa-i confiste averea şi sistemul).
    • 09.01.2012 | Liviu din Timisoara a raspuns:
      Asa tata , fiecare cu parerile lui . Numa sa semneze in numele sau.
    • 09.01.2012 | Liviu din Timisoara a raspuns:
      Stimate domn, am sinapse rapide, data fiind natura activitatii mele. Plus ca scriu fara sa privesc tastatura. Alte probleme?

    Raspunde acestui comentariu

    Va rugam nu folositi diacritice! Intrucat nu toate sistemele de operare au acelasi tip de diacritice, textele pot aparea cu semne grafice care sa le distruga coerenta. Va multumim!
    Nume:
    Email: (nu va fi publicat)
    Comentariu:

De acelasi autor

27 august: 20 de ani de independenţă a Republicii Moldova

1991, 27 august, în centrul oraşului Chişinău, a fost convocată Marea Adunare Naţională, iar ...


Marko Bela se teme de un nou partid maghiar în România

Fostul preşedinte al UDMR, actual vicepreşedinte, Marko Bela, a criticat dur înfiinţarea de către europarlamentarul ...


Nou cod de conduită pentru membrii Parlamentului European

Reprezentanţii grupurilor politice din PE au aprobat, joi, un nou cod de conduită pentru europarlamentari, în cadrul ...


Theodor Paleologu în concurenţă cu Emil Boc şi Vasile Blaga pentru preşedinţia PDL

Luni, la sediul PDL, Theodor Paleologu şi-a depus candidatura la preşedinţia partidului odată cu moţiunea ...


Procesul de încheiere a protocoalelor judeţene ale USL a fost finalizat

Crin Antonescu, preşedintele PNL,a anunţat, luni, că s-a finalizat procesul de semnare a protocoalelor USl ...


Toate articolele (301)

Sub lupa comentatorilor

Editie online | Iulian Leca, ziare.com

Suspendarea lui Basescu il va termina pe Ponta

A devenit atat de previzibil Victor Ponta incat pana si orarul de la mersul trenurilor pare mai haotic decat predictibilitatea ...


Editie online | Horatiu Pepine

Secretul bine păzit al politicii româneşti

Secretul sistemului politic românesc este că migraţia politică, deşi este moralmente detestabilă, ...


Editie online | Ioana Ene, ziare.com

Cine merge la Bruxelles? Derizoriul politicii romanesti

Toata galceava halucinanta din jurul participarii presedintelui sau premierului la Consiliul European da masura derizoriului ...


Editie online | Vladimir Tismaneanu

Minima moralia si etica neuitarii: Liiceanu, Plesu si pariul etic al intelectualului democrat

Istoria modernitatii este, in mare masura, istoria patimilor doctrinare, a utopiilor radicale. In secolul al XX-lea, aceste ...


Editie online | Dan Tapalaga

Micul Afganistan de la Chicago

Privit de la Chicago, din interiorul summit-ului NATO, micul razboi declansat de premierul Ponta si ministrul Marga impotriva ...

Recomandarea editorilor

Subiectele zilei