Pe aceeași temă
SRI si o parte a CNSAS considera inutil sa participe la dezbaterea publica.
Stelian Tanase: Din pacate, SRI ne-a trimis o scrisoare, in care ne anunta ca nu vine: "In conformitate cu hotararea comisiilor juridice din Parlamentul Romaniei, situatia survenita in Colegiul CNSAS este in prezent analizata de o subcomisie comuna a celor doua Camere. In aceste circumstante, consideram ca ar fi inoportun ca reprezentanti ai Serviciului Roman de Informatii sa participe la o dezbatere publica in legatura cu subiectul respectiv. De asemenea, Serviciul Roman de Informatii a raspuns unei solicitari a CNSAS referitoare la furnizarea datelor de identificare a unor ofiteri de Securitate si a transmis pana in prezent patru liste care cuprind un numar de 49 de persoane. Procesul de verificare continua in spiritul deplinei disponibilitati si consecvente pe care Serviciul Roman de Informatii l-a demonstrat in aplicarea legii 187/1999.
Biroul de presa al Serviciului Roman de Informatii".
Am primit si un alt text: "Stimate domnule Tanase, in numele meu si al colegilor mei, Gheorghe Onisoru, Constantin Buchet, Aurel Pricu si Florin Chiritescu doresc sa va multumesc pentru invitatia de a participa la dezbaterea de maine de la sediul GDS.
Avand insa in vedere ca Parlamentul Romaniei a hotarat sa analizeze situatia din cadrul CNSAS si in acest scop a infiintat o subcomisie condusa de domnul senator Ion Predescu, secretarul comisiei juridice a Senatului, nu consideram oportun sa ne expunem punctul de vedere pana cand subcomisia parlamentara nu-si va prezenta raportul..." etc. (...)
Andrei Plesu: Aceasta criza acuta s-a declansat in momentul cand am anuntat ca vrem sa publicam liste de ofiteri. La asta ne obliga legea, nu este un capriciu al catorva dintre noi. Imi fac un repros ca am acceptat sa publicam liste de informatori si nu am inceput cu liste de ofiteri. Am gresit. Acum e tarziu.
Ni s-a dat voie sa publicam liste de informatori si nu ni s-a mai dat voie sa publicam ofiteri. Acest blocaj prompt si unanim nu poate sa vina decat pentru ca am atins un punct foarte neplacut, dincolo de care s-ar vedea, probabil, ca avem de-a face cu o caracatita, cu o retea care are reprezentanti nu numai in SRI. E vorba de o difuziune care probabil ca include: consilieri de la Cotroceni, judete, banci, societati comerciale etc.
Altfel nu se poate explica aceasta reactie de solidaritate obtuza in fata unui lucru care era prevazut in lege, care n-ar fi trebuit sa ia in surprindere pe nimeni si care, totusi, a creat un blocaj drastic.
Noi am depus la SRI o lista cu 104 nume acum opt luni. Dupa opt luni, SRI se lauda ca ne-a trimis 49, dintre care cred ca vreo 15 sunt morti, 70% sunt retrasi din functie inainte de ‘90 si restul retrasi in ‘90.
Nu a fost facuta nici o deconspirare de om activ
H.-R. Patapievici: Mie mi-e clar ca decizia de a ceda arhiva integral si acolo unde se afla ea nu poate apartine decat factorului politic. Ce nu mi-e clar este cum poate reactiona societatea, atunci cand institutii importante, precum Parlamentul si partidele de guvernamant, sustin un grup care practica ilegalitatea. Unde te duci sa reclami? Care-i formula prin care poti face acest lucru, dincolo de vociferare? Prin vociferare inteleg fie scrierea unui articol de ziar, fie luarea unei declaratii, fie publicarea unui comunicat prin care un grup, un ONG sau o persoana individuala semnaleaza cazul si cere sa se respecte legea. Ei bine, nimic nu se intampla. (...)
Nu acuz SRI, acuz puterea trecuta si puterea actuala
Constantin Ticu Dumitrescu: (...)Am primit, in mod oficial, o organigrama pe judete, inclusiv pe Bucuresti, in care sunt prezentate niste cifre pe care eu, bineinteles, le contest, dar hai sa le luam de bune. Din aceasta situatie, rezulta ca au functionat 14.600 de ofiteri de Securitate, din care 6.800 in Bucuresti. Tara asta nu are dreptul sa cunoasca numele macar a 100 dintre ei?
Responsabilitatea pe care o aveti fata de opinia publica, fata de personalitatile dvs., fiecare in parte, va obliga sa luati aceasta atitudine, fiindca nu puteti ramane cu mainile incrucisate asistand la transformarea dvs. intr-o portavoce a SRI si a celorlalte servicii secrete. Din 14.500 de ofiteri de Securitate, nici macar 50% nu au facut politie politica?
Era bine daca domnii din SRI isi trimiteau delegati aici. Pentru ca eu ii acuz de fals, de minciuna, de dezinformare a opiniei publice; au toate datele, totul e pe calculator, asa cum am vazut la nemti. Ati vazut ce va reproseaza domnul Pintilie: "Dar de ce sa muncim noi pentru ei? Sa umble in dosare!". Dar de ce sa umble in dosare? Dar unde sunt cartotecile? Nemtii au noua kilometri de cartoteci, romanii or avea si ei un kilometru-doi. Dvs. ati vazut cinci metri de cartoteca? Nu. Lucrurilor acestora trebuie sa le spunem pe nume.
Si eu inca o data spun: nu acuz SRI, acuz puterea actuala. (...)
Deconspirarea ofiterilor se poate face cu ajutorul oamenilor care si-au vazut dosarul
A. Plesu: Ca sa publicam listele de ofiteri in Monitorul Oficial, suntem obligati sa publicam liste cu date de identificare foarte specifice pentru fiecare individ, pentru ca altfel riscam sa publicam liste de Georgesti, Popesti, Ionesti care pot crea confuzii daca nu exista date de identificare individuala riguroase - anul si locul nasterii, numele parintilor etc. -, ca sa fim siguri ca e vorba de acel om si sa nu poata cineva sa se simta lezat ca i-a aparut numele fara ca el sa fie de fapt acela. Or, noi neavand arhiva, neavand acces la documente, nu putem obtine aceste date elementare de identificare, din care cauza am cerut serviciilor sa ni le livreze. Nu e vorba de ancheta sau de investigatie. Te duci la cadre si scoti datele lor. Numele sunt in clar, nu e nici o deconspirare. Or, aceste date de identificare nu ne-au fost date vreme de opt luni, zicandu-se tot timpul: "Sunt in lucru", raspuns pe care d-l Onisoru il accepta neconditionat. Noi il intrebam ce se mai aude si el zicea: "Am vorbit acum la SRI. Am fost asigurat ca se lucreaza".
Dupa sapte luni am devenit impacienti. Nu mai poti accepta la nesfarsit raspunsul asta. Am navalit in biroul lui si am vorbit pe telefonul scurt cu SRI. Sub o oarecare presiune au spus: "Va dam prima lista saptamana viitoare". Au dat-o in ultima zi a saptamanii urmatoare, sub forma a 13 nume. Rezultatul insa este ca s-a interzis accesul celorlalti membri ai Colegiului, cu exceptia lui Onisoru, la telefonul scurt, ca sa nu ii mai plictisim cu o presiune deranjanta.
Pe de alta parte, deconspirarea ofiterilor de Securitate care au facut politie politica poate fi facuta si cu ajutorul fiecarui om care si-a vazut dosarul. Fiecare om care isi vede dosarul are voie sa-si faca copii. Numele ofiterilor sunt in clar. Fiecare om are dreptul, in masura in care el stie cu ce ofiteri a avut de-a face, sa-i dea in judecata.
CNSAS nu s-ar fi nascut fara Alianta Civica
Ana Blandiana: Noi, Alianta Civica, ne simtim si mai umiliti decat voi de ceea ce se intampla acum la CNSAS, pentru ca daca CNSAS-ul va fi distrus, vom trage concluzia ca am pierdut mii de ore din viata, un sir intreg de eforturi facute pentru ca aceasta institutie sa se nasca. Aceasta institutie - o spun fara nici un fel de ezitare, cu atat mai putin cu cat nu sunt sigura ca trebuie sa fiu mandra pentru asta - nu s-ar fi nascut, daca nu era Alianta Civica.
Incepand din ‘92, l-am invitat pe doctorul Gauck ca sa tina conferinte despre modelul german. Dupa aceea a revenit ca invitat al nostru in ‘97, cand deja era coalitia democratica la putere si s-a intalnit cu presedintele Emil Constantinescu, cu prim-ministrul Ciorbea, explicandu-le ce trebuie sa se faca. Era o perioada cand partidele din coalitie se opuneau votarii legii.
Amintesc tot sprijinul pe care l-am dat eforturilor d-lui Ticu Dumitrescu de a face legea: am strans sute de mii de semnaturi, am organizat dezbateri internationale. In sfarsit, ultimul gest disperat a fost intr-o duminica, cand am aflat ca a doua zi va avea loc o sedinta de guvern - era la inceputul anului 2000 -, in care se vota bugetul. Colegiul nu se votase inca in Parlament. Daca in buget nu intra un punct despre CNSAS, degeaba se mai vota Colegiul, pentru ca el nu mai putea sa se nasca inainte de alegeri. In acea duminica, desi sunt o foarte proasta dactilografa, am scris la masina scrisori personale tuturor ministrilor, printre care erau sefi de partide, explicandu-le ca vor fi personal vinovati de faptul ca se pierde acest ultim prilej. L-am rugat pe d-l Nicolae Noica, care era ministru, ca inainte de deschiderea sedintei sa le dea scrisorile.
Ca urmare, in acea sedinta in buget s-a prins un punct in care s-au pus cinci miliarde. Era o suma absolut simbolica, dar a existat acest punct in buget care dupa aceea s-a marit si dupa aceea s-a votat Colegiul s.a.m.d.
Faptul ca unii dintre dvs. au sustinut ca nimeni nu va sprijina si ca sunteti singuri m-a ranit cu atat mai tare, cu cat aceste eforturi ale noastre au continuat si dupa ce s-a creat Colegiul. Atunci cand Ion Stan a spus ca ati putea sa fiti arestati, cand Adrian Nastase a spus ca "stati si lingeti dosare", noi am dat un comunicat in care v-am aparat.
Exista un proverb american care spune: "Nu exista fapta buna care sa nu ramana nepedepsita". Acum problema este daca este o fapta buna ceea ce am facut. In decembrie ‘99 a avut loc o prima expozitie in Germania despre Sighet, care s-a deschis printr-o dezbatere intre doctorul Gauck si mine pe tema accesului la dosare. In aceasta dezbatere, care a fost numai si numai despre Romania, la un moment dat Gauck a spus: "Ma tem ca pentru Romania este prea tarziu, nu numai pentru ca au putut fi distruse dosare, care probabil exista, ca si in Germania, pe computer. Ma tem ca pentru Romania este prea tarziu, pe de o parte pentru ca fostele structuri s-au stabilizat in conditii democratice si pot sa controleze nefunctionarea CNSAS. Iar pe de alta parte, pentru ca in Romania mizeria devenita endemica face ca populatiei sa nu-i mai pese de fapt de problema adevarului despre Securitate.
Dvs., d-na Blandiana, va zbateti sa aflati adevarul, asa cum se zbat probabil alte cateva zeci de intelectuali. Omului sarac si simplu nu-i mai pasa de adevar, ii pasa daca are sau nu de mancare". (...)
(Dezbaterea GDS poate fi citita integral in editia tiparita a revistei 22)