Asupra revocarii unui presedinte de Senat in Romania lunii martie.

Ion Sebastian 15.03.2010

De același autor

1.      Definitii ale revocarii in domeniul fuunctiilor(demnitatilor) eligibile:

-Incetarea calitatii de membru intr-un organ ales sau unui mandat obtinut prin alegere.
-Act prin care organul de stat competent hotărăste încetarea calităţii sale de membru într-un organ ales.  --Retragere de către alegători a mandatului încredinţat unei persoane de a-i reprezenta în organele de conducere ale statului.

Nota : A se constata pentru revocare ca nu este implicat in mod necesar un caracter sanctionatoriu

2.      Este functia de Presedinte al Senatului o functie conforma unui algoritm politic ? Nu, intrucat alegerea acestuia nu decurge cu obligativitate dintr-o impunere politica, asa cum rezulta pentru numarul membrilor Biroului Permanent.

3.      Cum se alege presedintele senatului si restul membrilor  Biroului permanent?

Articolele constitutionale din regulamentul senatului care reglementeaza problema sunt:

a)      Art.24 Regulament.- (1) Preşedintele Senatului este ales, prin vot secret, cu buletine de vot pe care sunt înscrise, în ordinea descrescătoare a mărimii grupului parlamentar, numele şi prenumele tuturor candidaţilor propuşi de liderii grupurilor parlamentare. Fiecare grup parlamentar poate face o singură propunere.

(2) Este declarat ales preşedinte al Senatului candidatul care a întrunit, la primul tur de scrutin, votul majorităţii senatorilor.

(3) Dacă nici un candidat nu a întrunit numărul de voturi necesar, se organizează un al doilea tur de scrutin, la care participă primii 2 candidaţi care au obţinut cel mai mare număr de voturi sau, după caz, toţi candidaţii care s-au clasat pe primul loc, la egalitate de voturi ori primul clasat şi toţi candidaţii care s-au clasat pe locul al doilea, cu un număr egal de voturi. Este declarat ales preşedinte al Senatului candidatul care a obţinut votul majorităţii senatorilor.

(4) După cel de-al doilea tur de scrutin, în cazul în care candidatul aflat pe primul loc nu a obţinut votul majorităţii senatorilor, se organizează noi tururi de scrutin, la care participă candidaţi după sistemul prevăzut la alin.(3), în urma cărora este declarat ales preşedinte al Senatului candidatul care a întrunit majoritatea voturilor senatorilor prezenţi.

(5) Constatarea rezultatelor votului şi întocmirea procesului-verbal se fac de către o comisie constituită din câte un reprezentant al fiecărui grup parlamentar.

Nota mea : Deci nu este o sinecura, un drept aprioric al unui partid, un drept ab initio a unui partid, ci al unui senator propus de un grup, oricare ar fi el , care intruneste un vot majoritar, desigur propunerea de persoane apartine grupurilor, dar dupa ce se face lista, candidatii concureaza uninominal.

Concluzie  :Nu apare nici-o referire la vre-o componentza dictata de alegeri in afara unei ordonari a candidatilor pe o lista, ceea ce nu are nici-o semnificatie, decat doar eventual protocolara.

b)Art.26 Reg.-(1) Propunerea de repartizare a celorlalte funcţii din Biroul permanent se stabileşte, după alegerea preşedintelui, pentru toate sesiunile legislaturii, respectând configuraţia politică a Senatului rezultată din alegeri, prin negocieri între reprezentanţii grupurilor parlamentare.

Nota : Rezulta ca Presedintele apartine numarului  membrilor Biroului la care are dreptul grupul din care face parte el si care l-a si propus.

4. Cum se revoca Presedintele Senatului.

Intrucat art 30 si 32 care reglementau acest aspect sunt anulate de Decizia 601 /2005 a CCR, vom vedea ce se poate face in baza celor din Regulament ramase ca operante:

Revocarea oricarui membru al Biroului permanent deci si a Presedintelui,  nu poate fi pusa in discutie, fiind prevazuta pentru ambele camere, in Constitutie art 64 al(2) teza a patra:

ARTICOLUL 64: Organizarea internă

(1)   Organizarea şi funcţionarea fiecărei Camere se stabilesc prin regulament propriu. Resursele financiare ale Camerelor sunt prevăzute în bugetele aprobate de acestea.

(2) Fiecare Cameră îşi alege un birou permanent. Preşedintele Camerei Deputaţilor şi preşedintele Senatului se aleg pe durata mandatului Camerelor. Ceilalţi membri ai birourilor permanente sunt aleşi la începutul fiecărei sesiuni. Membrii birourilor permanente pot fi revocaţi înainte de expirarea mandatului.

Acestei prevederi constitutionale generale i se adauga cele din  regulamentul Senatului:

Art.29 Reg.-Calitatea de preşedinte al Senatului, de vicepreşedinte, secretar sau chestor încetează, înainte de expirarea mandatului, ca urmare a pierderii calităţii de senator, potrivit art.70 alin.(2) din Constituţia României, republicată, a demisiei din funcţie sau a revocării în condiţiile prezentului regulament.

Nota: Cu alte cuvinte nu se poate pune in discutie ca revocarea nu ar putea fi aplicata presedintelui senatului cum sustine PSD si PDL

Ramane sa vedem care este procedurea aplicabila in masura in care cea recomandata in art 30 si 32.

Desi nu mai sunt operante, efective, prezentam totusi aceste articole ptr a se vedea care sunt pasii de facut pe alte baze decat cele din aceste articole acum nule:

Art.30.Reg -(1) Revocarea din funcţie a preşedintelui Senatului poate fi propusă la cererea a minimum o treime din numărul total al senatorilor, în cel puţin una din următoarele împrejurări:

a) încalcă prevederile Constituţiei;

b) încalcă grav sau în mod repetat prevederile Regulamentului Senatului sau ale Regulamentului şedinţelor comune.

(2) Revocarea din funcţia de preşedinte al Senatului poate fi propusă şi de jumătate plus unu din numărul total al senatorilor.

3) Propunerea de revocare prevăzută la alin.(1) sau (2) se face în scris, sub semnătura iniţiatorilor, o singură dată într-o sesiune.

(4) Propunerea de revocare se depune la Biroul permanent care analizează, în prima sa şedinţă, îndeplinirea condiţiilor de la alin.(1) sau (2) şi decide, prin vot, introducerea acesteia în proiectul de ordine de zi a următoarei şedinţe de plen.

Art.32 .-(1) Propunerea de revocare se prezintă în plenul Senatului. Dacă propunerea de revocare este aprobată prin votul secret al majorităţii senatorilor, funcţia de preşedinte devine vacantă şi, imediat, se organizează alegeri, în conformitate cu prevederile art.24.

Vedem ca din aceste articole nule, apare cine initiaza revocarea presedintelui Senatului in situatia de culpa si anume un numar mai mic de senatori, adica o treime fara a se vorbi de grupul caruia ii apartine, cat si  fara sa fie necesar sa se invoce nici-o culpa, daca initierea revocarii de majoritatea senatului.

Propunerea de revocare se voteaza cu majoritatea senatorilor ceea ce este simetric cu majoritatea care l-a ales.

Nota. Daca aceste articole sunt anulate constatam ca ne raman operante doar principiile generale si regulamentul prin ceea ce a ramas valabil in el cu privire la aceste aspecte

In Regulament mai exista nefiind abrogate, art 33 si art 18,  care in lipsa celor desfiintate vor reglementa cine poate declansa procedura de revocare:

Art.33.- (1) Revocarea oricăruia dintre ceilalţi membri ai Biroului permanent poate fi solicitată de grupul parlamentar care l-a propus

(2)   Propunerea de revocare se depune la Biroul permanent, care decide introducerea ei în proiectul de ordine de zi a următoarei şedinţe de plen.

Din acest art 33(1) ramas constitutional, rezulta ca numai ptr ceilalti membrii ai Biroului permanent , fiind exceptat Presedintele senatului, membru si el al  Biroului permanent, revocarea se face  de grupul care l-a propus conditie simetrica prevederii art 26(1) din regulament.

Art.18.- (1) Liderul grupului parlamentar are următoarele atribuţii:

………………………………………………………………..

m) cere, în numele grupului parlamentar, revocarea membrilor Biroului permanent sau a membrilor birourilor comisiilor propuşi de grupul pe care îl reprezintă;

Cele doua articole nu se pot interpreta necontradictoriu, decat daca se accepta ca procedura de revocara a Presedintelui senatului nu apartine grupului parlamentar propriu sau in extremis nu numai grupului propriu

In concluzie in lipsa altei prevederi, revocarea se solicita la initiativa unui numar de parlamentari egal cu cel care l-a votat, adica de majoritatea Senatului, nefiind conditionata de apartenenta la grup asa cum am aratat prin coroborarea art 33-(1) si art 18-al(1) si aprobarea ei va fi realizata tot cu votul acestei majoritati a mebrilor Senatului.

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22