Site-uri recomandate

Magazin online vanzari Anvelope iarna ieftine
Pariuri sportive online
Camere supraveghere
Poker Online
Anunturi gratuite de mica publicitate
Bonus Pariuri Sportive - Pariuri Sportive online din Romania
Oferte Litoral
Inchirieri auto
Implant dentar, clinica stomatologica romano-franceza
Sports Cars
Implants dentaires
Implanturi dentare Bucuresti
Anvelope - de sezon la preturi promotionale
Cadouri
Traduceri - birou traduceri autorizate, traduceri legalizate, apostile si supralegalizari
Piscine - constructii piscine si magazin intretinere piscine
Incarcator baterii laptop - Accesorii laptop
Cabinet stomatologic Timisoara - implanturi dentare, endodontie, estetica dentara



 
Sub lupa comentatorilor | Editie online
14.05.2010

Cultele şi semnalul real pe care îl dau către societate

de Bernard Noghiu 

17 comentarii

Situaţia economico-socială din România pare să angajeze mult prea puţin cultele. Deşi domeniul social ar trebui să fie central pentru culte, reacţiile din partea acestora au fost caracterizate fie de amenezie, fie de anemie. Şi când spun domeniu social, mă refer la tot ceea ce caracterizează acest aspect, inclusiv mesajul etic pe care cultele îl dau acestuia. Voi explica de ce amintesc şi de mesajul sau semnalul etic şi nu doar de reacţiile pentru protecţia socială pe care Bisericile (cultele în general) trebuie să le aibă pe agenda lor. Şi este adevărat că domeniul social este un punct important în doctrina lor.

În faţa actualei stări de lucruri, în loc de reacţii şi propuneri de soluţii punctuale, avem doar două reacţii, mai mult anemice decât radicale în a trage un semnal asupra unei posibile crize sociale de o extremă gravitate. Dar această anemie s-ar putea datora şi altor factori care provind din istoricul recent al relaţiilor dintre stat şi culte.

Prima reacţie a venit din partea Bisericii Ortodoxe Române, care a fost alarmată nu de măsurile care vor fi luate în sectorul bugetar, ci de luări de poziţii din mass-media, conform cărora statul ar trebui să sisteze, cel puţin pe perioada cât va dura această criză financiară, finanţările pentru construirea de biserici. BOR, în comunicatul din 12 mai, consideră că o astfel de măsură ar însemna o „consacrare a eşecului“.

Nu vin să spun că nu sunt necesare bisericile şi că nu este important rolul lor ca centre de reunire a credincioşilor, ca manifestare şi educare a credinţei lor, dar proiectele, mai ales când implică banii de la stat, trebuie să aibă în vedere nişte priorităţi sau capabilităţi de asigurare din partea bugetului a acestor sume. Iar acum este indubitabil că acest lucru nu este posobil.

Nu vreau să aduc o critică cultelor, dar curioasă este tăcerea lor într-un subiect care priveşte un aspect şi mai important al sănătăţii societăţii. Dar înainte de a trece la acest punct, vreau să amintesc şi o a doua reacţie, din partea Bisericii Romano-Catolice din România de data aceasta, care şi-a fundamentat comunicatul pe problema măsurii financiare de reducere a  indemnizaţiei pentru creşterea copilului, măsură care ar putea afecta familiile şi în special mamele tinere sau viitoarele mame, cu consecinţe pe termen lung şi pentru societate în general.

„Ne exprimăm dezarcordul şi îngrijorarea faţă de o asemenea măsură financiară care ar zdruncina echilibrul şi aşa fragil al familiei româneşti în privinţa conceperii unei noi vieţi. Prin aceste măsuri se atentează la viitorul ţării“, se arată în comunicatul Arhiepiscopiei Romano-Catolice de Bucureşti, din data de 13 mai 2010.

Este ştiut că întregul personal al cultelor este bugetar. Întrebarea care urmează este dacă şi în ce măsură va fi vizat de măsurile care se vor lua. Lucru despre care nu s-a vorbit până acum. Nu este uşor de acceptat reducerea cu 25% a unui salariu, şi aşa mic, pentru mare parte dintre angajaţii acestor culte. Dar fondul problemei este mult mai grav.

Dacă reacţiile împotriva măsurilor care vor avea efecte sociale grave pentru mulţi români au venit, chiar dacă motivate diferit, aceleaşi culte au tăcut, dând dovadă de o gravă amnezie, atunci când membrii lor, ierarhii, au fost exceptaţi de la obligativitatea depunerii declaraţiei de avere şi de la verificarea de către ANI, excepţie obţinută prin amendamentul senatorului PSD Şerban Nicolae, invocându-se principiul autonomiei bisericeşti. Şi aici este vorba tot de bani, de care atâţia români vor fi privaţi, în diferite procente. La aceasta, niciun reprezentant al vreunui cult nu a declarat nimic. O tăcere deplină. Nu ar strica o lămurire sau o luare de poziţie. Şi apoi de ce este nevoie de atâta opacitate când este vorba de banii ierarhilor şi averile lor, dacă nu au nimic de ascuns? Nu poţi cere altora, ce tu refuzi să faci.

Desigur, situaţia nu este atât de simplă, dar se cere lămurită, pentru a se evita neînţelegerile şi reacţiile care nu le sunt pe plac. Societatea, mass-media au dreptul să se întrebe. Dar la capitolul comunicare transparentă, cultele din România nu prea excelează.

Problema fiscală pentru culte este un alt aspect extrem de sensibil. Şi aici sunt necesare lămuriri şi măsuri clare. Din păcate, între stat şi culte, când e vorba de aceste aspecte, se merge pe o frăţească indulgenţă. E o contradicţie în sine: ceri, recomanzi  şi propovăduieşti corectitudine, dar refuzi orice formă de verificare. Nu poţi reclama un rău în altă parte, fără a accepta verificarea propriei situaţii. Asta înseamnă contradicţie. Mai ales când acesta este rolul tău: de a reclama răul spre a fi evitat sau chiar eradicat şi de a fi vindecată o memorie.

Şi dacă tot am amintit de memorie, şi aici, lucrurile stau la fel de rău, dacă nu mai rău. În virtutea aceleeaşi invocate autonomii, cultele au reuşit să obţină o altă apreciabilă excepţie de la posibilitatea primenirii societăţii româneşti: verificarea dosarelor mebrilor cultelor (9 septembrie 2008 – în cadrul Comisiei juridice a Senatului). Printre cei care au depus un amendament în acest sens îl găsim din nou pe Şerban Nicolae.

Conform amendamentului, membri cultelor au fost scoşi de sub incidenţa Legii CNSAS şi nu li se pot verifica dosarele, decât dacă asta se aprobă de către conducerea respectivului cult, fiind necesară parcurgerea unui itinerariu extrem de anevoios până la obţinerea unei astfel de aprobări, mai mult decât imposibile, conform procedurii legiferate. Biserica Ortodoxă a organizat chiar manifestări şi a trimis o scrisoare oficială Comisiei juridice a Senatului pentru a obţine exceptarea clericilor, iar celelalte culte au tăcut complice.

Aşa cum ar fi fost normal, ar fi trebuit să refuze o asemenea excepţie ca şi în cazul ANI, demonstrând corectitudine morală, în primul rând, şi apoi financiară sau cel puţin disponibilitate de a-şi curăţa memoria istorică dureroasă pentru întreaga societate. Dar asta nu s-a întâmplat. Atunci, care pot fi aşteptările de la politicieni şi de la societatea civilă în general?

În ambele comunicate, prezentate la începutul articolului, se invocă colaborarea şi solidaritatea socială, depăşirea individualiasmului, prezervarea viitorului sănătos. Dar ce uită reprezentanţii cultelor este că toate acestea nu se fac fără a pleca din propria ogradă.

 

Comentarii (17)

Adauga comentariu

Va rugam nu folositi diacritice! Intrucat nu toate sistemele de operare au acelasi tip de diacritice, textele pot aparea cu semne grafice care sa le distruga coerenta. Va multumim!
Nume:
Email: (nu va fi publicat)
Comentariu:
  • 27.05.2010 | Mauritius a scris:
    "Este ştiut că întregul personal al cultelor este bugetar". Gresit!. Bisericile care apartin de Alianta Evanghelica din Romania (Penticostala, Baptista, Evanghelica) NU SUNT FINANTATE DE STAT!!! Ele se autofinanteaza din contributii voluntare ale enoriasilor. Informati corect! Cu privire la dosare si CNSAS aveti dreptate, enoriasii ar trebui sa aiba dreptul sa stie daca cei care ii invata in domeniul spiritual sunt integri sau nu.

    Raspunde acestui comentariu

    Va rugam nu folositi diacritice! Intrucat nu toate sistemele de operare au acelasi tip de diacritice, textele pot aparea cu semne grafice care sa le distruga coerenta. Va multumim!
    Nume:
    Email: (nu va fi publicat)
    Comentariu:
  • 23.05.2010 | rizoaicad.arges a scris:
    Pentru dna Kinga! Va rog sa vedeti, sa cititi, sa analizati si sa verificati pe persoana dvs., materialul indicat de link-ul, http://dumitrurizoaica.blogspot.com/, prezentat intr-un comentariu al meu de mai sus, si sa va pronuntati daca solutia respectiva nu este infinit mai potrivita pentru responsabilizarea si moralizarea indivizilor, decat orice religie existenta! D. Rizoaica.

    Raspunde acestui comentariu

    Va rugam nu folositi diacritice! Intrucat nu toate sistemele de operare au acelasi tip de diacritice, textele pot aparea cu semne grafice care sa le distruga coerenta. Va multumim!
    Nume:
    Email: (nu va fi publicat)
    Comentariu:
  • 21.05.2010 | Kinga a scris:
    Pentru dl D Rizoaica Bineinteles virtutile enumerate nu sunt doar ale crestinismului. Cateva cifre: In 70 de ani ai secolului XX, (cand a triumfat stiinta si frica de Dumnezeu a palit) au fost ucisi 100 de milioane de oameni. (Mai ales in China, Rusia). In 350 de ani de inchizitie spaniola au fost ucis 2000 de persoane. (Bunicul meu a fost unul din oamenii torturati, aproape omorat pentru credinta lui de catre comunisti) Pentru cei enumerati mai jos credinta in Dumnezeul aratat in Biblie s-a imbinat cu dedicarea fata de stiinta: Kepler, Galileo, , Descartes, Boyle, Newton, Leibniz, Gassendi, Pascal, Mersenne, Cuvier, Harvey, Dalton, Farady, Hershel, Joule, Lyell, Lavoisier, Priestley, Kelvin, Ohm, Ampere, Steno, Pasteur, Maxwell, Planck, Mendel

    Raspunde acestui comentariu

    Va rugam nu folositi diacritice! Intrucat nu toate sistemele de operare au acelasi tip de diacritice, textele pot aparea cu semne grafice care sa le distruga coerenta. Va multumim!
    Nume:
    Email: (nu va fi publicat)
    Comentariu:
  • 20.05.2010 | ... a scris:
    ce schimbare se va face in orice tara, indiferent de categoria fenomenului social, fara educatie? in germania nu sunt la fel de multi prosti ca in romania? doar ca acolo sunt disciplinati si functionali. tot timpul se bate la usa care nu trebuie, tot timpul se scade salariul profesorilor, ca apoi sa intre in scoala niste prapaditi care sunt mai prosti decat elevii care si-au parcurs o data manualul materiei respective. revolutia mintala lipseste de cand a venit iliescu in pulover inaintea lui ratiu. si inainte e si astazi.

    Raspunde acestui comentariu

    Va rugam nu folositi diacritice! Intrucat nu toate sistemele de operare au acelasi tip de diacritice, textele pot aparea cu semne grafice care sa le distruga coerenta. Va multumim!
    Nume:
    Email: (nu va fi publicat)
    Comentariu:
  • 19.05.2010 | a a scris:
    Pentru Kinga. Sper ca nu v-au invatat la facultate ca cinstea,respectarea cuvantului,harnicia,altruismul sunt virtuti crestine.Ele sunt valori constituite si respectate cu mult timp inainte de aparitia crestinismului(daca aveti indoieli,cititi-l pe Cicero,de exemplu) Dupa stiinta mea aceste valori nici nu au o recunoastere canonica,dar au fost insusite si de crestini,care ar trebui sa le transforme(dupa parerea mea)a valori cardinale.Nu este insa,deocamdata cazul,cel putin,nu in cadrul ortodoxismului si al catolicismului.Oricum,lumea valorilor antice se prabuseste sub ochii nostri si acest lucru se vede extrem de dureros.Ceea ce traim este doar un prim rezultat al asaltului noilor valori(cele ale lui Bush si ale altora)

    Raspunde acestui comentariu

    Va rugam nu folositi diacritice! Intrucat nu toate sistemele de operare au acelasi tip de diacritice, textele pot aparea cu semne grafice care sa le distruga coerenta. Va multumim!
    Nume:
    Email: (nu va fi publicat)
    Comentariu:
  • 18.05.2010 | rizoaicad.arges a scris:
    "@ ana". Ai perfecta dreptate "ana", in credinta fata de Dumnezeu, sunt total in afara dogmelor religioase, si asa TREBUIE sa fie orice om care gandeste cu mintea pe care i-a dat-o Dumnezeu! Pentru ce ar trebui sa credem in dogmele intocmite de semenii nostri? D. Rizoaica.

    Raspunde acestui comentariu

    Va rugam nu folositi diacritice! Intrucat nu toate sistemele de operare au acelasi tip de diacritice, textele pot aparea cu semne grafice care sa le distruga coerenta. Va multumim!
    Nume:
    Email: (nu va fi publicat)
    Comentariu:
  • 18.05.2010 | ana a scris:
    rizoaico, esti total pe dinafara.

    Raspunde acestui comentariu

    Va rugam nu folositi diacritice! Intrucat nu toate sistemele de operare au acelasi tip de diacritice, textele pot aparea cu semne grafice care sa le distruga coerenta. Va multumim!
    Nume:
    Email: (nu va fi publicat)
    Comentariu:
  • 18.05.2010 | rizoaicad.arges a scris:
    Solutie pentru insanatosirea societatilor bolnave (imorale)! (valabila si in Rep. Moldova). //// Cu 140 de ani in urma, marele poet Eminescu, se referea la cei din conducerea Romaniei, astfel : “Cum nu vii tu Tepes Doamne/ Ca punand mana pe ei / Sa-i imparti in doua cete/ In smintiti si in misei.” Astazi, tot un moldovean de-al lui Eminescu, conf. univ. Cristian Sandache, in “Flacara Iasului” din 12-05-2010, in editorialul intitilat “Scrisoare catre talharii care ne conduc”, li se adreseaza acestora, astfel: “Nu sunteti altceva decat o adunatura de hoti, curve, imbecili si tradatori”. Cuvinte grele, dar dureros de adevarate, atat pentru cvasitotalitatea clasei politice, cat si a mass-media, in care, probabil, vor fi existand si exceptii, de care, personal, nu am cunostinta! Sper ca exceptiile, atat din clasa politica, cat si din mass-media, daca exista, sa-si semnaleze prezenta, dupa studiul materialului indicat mai jos! Cei ce vor accesa link-ul, http://dumitrurizoaica.blogspot.com/, vor gasi in materialul “Pentru insanatosirea societatii romanesti”, postat pe blogul “ Dreptate pentru toti”, atat solutia care ar fi pus capat coruptiei din societatea noastra, cat si o parte dintre politicienii si jurnalistii care n-au dorit sa miste un deget, sau sa-si implice un neuron in promovarea Binelui public! Ultimele cazuri de NESIMTIRE CRASA in acest sens, sunt urmatorii destinatari ai ultimelor scrisori transmise, astfel: Presedintele Traian Basescu, Scrisoarea Nr. 6516/22-03-2010, partidele politice PSD, PNL, PRM, PDL, UDMR, jurnalistii Mircea Marian si Silviu Sergiu, de la Ev. Zilei, “Nasul”basescian Radu Moraru, de la B1 TV, Victor Ciutacu, redactor la Jurn. Nat. si realizatorul emisiunii Vorbe Grele la Antena 2, etc. Precizez ca oricine poate sa verifice, pe propria persoana si familie, viabilitatea si eficacitatea solutiei prezentate! D. Rizoaica, fost detinut politic intre 1958-1963, si februarie-aprilie 1986!////

    Raspunde acestui comentariu

    Va rugam nu folositi diacritice! Intrucat nu toate sistemele de operare au acelasi tip de diacritice, textele pot aparea cu semne grafice care sa le distruga coerenta. Va multumim!
    Nume:
    Email: (nu va fi publicat)
    Comentariu:
  • 18.05.2010 | rizoaicad.arges a scris:
    Dna Monica! Credinta in Dumnezeu este este o chestiune intima, si, pentru oamenii evoluati ai zilelor noastre, nu mai are nevoie de a fi intermediata de dogme religioase sau de credfinciosi ai acestor dogme! Dogmele religioase (mozaica, crestina, islamica, etc.) nu au nicio legatura cu Dumnezeu, ele fiind opera semenilor nostri din diferite locuri si timpuri! Si atunci de ce trebuie mintiti oamenii, ca "invataturile" din dogme sunt de la Dumnezeu? In acest fel este "culpabilizat" Dumnezeu ca a dat oamenilor invataturi contradictorii, DESI PUTEA sa DEA aceeasi invatatura indiferent de loc si timp! NU Dumnezeu este vinovat pentru invataturile contradictorii din dogme, care au condus la antisemitism, la cruciade, la Jihad-uri, etc., ci oamenii care au crezut ca urmeaza invataturile date de Dumnezeu! Dar si mai vinovati decat enoriasii nestiutori, care au crezut in cei ce predicau aceste dogme, sunt insasi predicatorii, care, ca indivizi mai luminati, trebuia sa stie ca daca la Dumnezeu "totul este posibil", atunci invataturile contradictorii nu sunt de la Dumnezeu! Ce stiinta ii invata pe oameni sa nu fie morali, de sustineti necesitatea ca religia sa ii ajute sa fie morali? In comentariul urmator va prezint o solutie care poate contribui la moralitatea oamenilor, cu o eficienta de milioane de ori mai mare decat o pot face actualele, trecutele sau viitoarele religii! D. Rizoaica.

    Raspunde acestui comentariu

    Va rugam nu folositi diacritice! Intrucat nu toate sistemele de operare au acelasi tip de diacritice, textele pot aparea cu semne grafice care sa le distruga coerenta. Va multumim!
    Nume:
    Email: (nu va fi publicat)
    Comentariu:
  • 18.05.2010 | Monica a scris:
    Normal ca dl Naghiu si dna Kinga au dreptate! Stupefianta mise pare parerea celor care ii contrazic! Pai daca "nimeni nu se uita in gura popilor" (@rizoaica.arges) hai sa credem mai bine in extraterestrii, clarvazatoare si flacari violet! Pe de alta parte asa cum arata BOR azi, normal ca nimeni nu se uita in gura popilor! Intram intr-un cerc vicios.

    Raspunde acestui comentariu

    Va rugam nu folositi diacritice! Intrucat nu toate sistemele de operare au acelasi tip de diacritice, textele pot aparea cu semne grafice care sa le distruga coerenta. Va multumim!
    Nume:
    Email: (nu va fi publicat)
    Comentariu:
  • 18.05.2010 | Kinga a scris:
    D. Rizoaica. Eu am absolvit o facultate care tine de un cult (nu BOR), nu s-a permis in timpul studiilor sa copiem nicidoata, profesorii s-au tinut de cuvant, in foarte buna masura am fost impulsionata sa devin un om moral. Fiind vorba de teologie asistenta sociala, 2 ani am predat religie, nici eu pe elevii mei nu i-am lasat sa copieze si in buna masura m-am straduit sa ii invat principii crestne cum ar fi cinstea, respectarea cuvantului, harnicia, altruismul, etc. Dupa aceea am lucrat ca asistent social, am organizat cluburi educationale pentru tineri, si peste tot insuflarea unor valori etice a fost prioritara. ( si am avut succes in buna masura, consider). Opinia mea este ca sfera spirituala mai mult ca oricine altcineva are rolul de a impulsiona oamenii sa devina tot mai morali).

    Raspunde acestui comentariu

    Va rugam nu folositi diacritice! Intrucat nu toate sistemele de operare au acelasi tip de diacritice, textele pot aparea cu semne grafice care sa le distruga coerenta. Va multumim!
    Nume:
    Email: (nu va fi publicat)
    Comentariu:
  • 17.05.2010 | OrtodoxPanaLaMoarte a scris:
    CULTELE PARAZITEAZA SOCIETATEA !

    Raspunde acestui comentariu

    Va rugam nu folositi diacritice! Intrucat nu toate sistemele de operare au acelasi tip de diacritice, textele pot aparea cu semne grafice care sa le distruga coerenta. Va multumim!
    Nume:
    Email: (nu va fi publicat)
    Comentariu:
  • 17.05.2010 | rizoaicad.arges a scris:
    @Kinga. Rolul bisericii nu are legatura cu moralitatea sociala a oamenilor, sau cel putin NU MAI ARE ACUM o asemenea legatura! Desigur, in trecut cand biserica era principala sursa de informatii si de invatatura pentru oameni, indeplinea si rolul de a-i moraliza! Dar astazi, cine in afara unor "babe preistorice", a politicienilor interesati si ipocriti si a unor intelectuali perversi se mai uita in gura popilor? Sa fim seriosi,breasla care trebuie sa cunoasca cea mai drastica restructurare, pana la 50% este breasla popimii! Rolul Bisericii nu trebuie sa fie altul decat indeplinirea celor trei ritualuri ale vietii private a oamenilor, si anume: botezul, cununia si inmormantarea! ATAT! D. Rizoaica.

    Raspunde acestui comentariu

    Va rugam nu folositi diacritice! Intrucat nu toate sistemele de operare au acelasi tip de diacritice, textele pot aparea cu semne grafice care sa le distruga coerenta. Va multumim!
    Nume:
    Email: (nu va fi publicat)
    Comentariu:
  • 16.05.2010 | Kinga a scris:
    Aveti perfecta dreptate. Cultele ar trebui sa dea exemplu prin depunerea de declaratii de avere a reprezentatilor lor, sa poata fi evaluati de ANI. Rolul bisericii ar fi sa scoata oameni morali si mai are mult de lucru la asta.

    Raspunde acestui comentariu

    Va rugam nu folositi diacritice! Intrucat nu toate sistemele de operare au acelasi tip de diacritice, textele pot aparea cu semne grafice care sa le distruga coerenta. Va multumim!
    Nume:
    Email: (nu va fi publicat)
    Comentariu:
  • 16.05.2010 | Gladiatorul a scris:
    @rizoaicad.arges: Am senzatia ca faceti confuzii deosebit de grave. A considera Cultele, acele persoane din societatea romaneasca ce se ocupa NUMAI cu " "parasirea" societatii, este dupa mine prima confuzie. "Acela este momentul lor!", trageti dvs., pripit, concluzia, in continuarea comentariului dvs. Nu, domnule, ei nu se ocupa doar cu slujbele de inmormantare si cu parastasele. Mai grav mi se pare faptul ca reprezentantii Cultelor (indiferent de ierarhie), stiu pentru ce se feresc atunci cand incearca sa se ascunda de mania enoriasilor. In cazul in care s-ar ajunge la dosarele lor de la CNSAS s-ar "ridica valul" de pe ochii multor creduli bisericosi (subliniez bisericosi). Dvs. spuneti: "Treziti-va oameni buni......" Din nefericire, in Romania sunt prea putine minti treze, si asta si din cauza celor care, prin natura meseriei lor, tulbura (in loc sa limpezeasca) mintile si asa (otravite) de "viata noastra romaneasca". Ganditi-va, ca acestor oameni, prin natura meseriei lor, li se mai spune si "Pastori de suflete". De ce oare, acesti Pastori se tem ca "mioarele" pastorite sa afle adevarul, pe care acestia il cer enoriasilor la Sfanta Spovedanie? Ar fi foarte multe de dialogat, dar dvs. ati scris in finalul mesajului dvs. :"ATAT!", si ati semnat, ASA CA.......

    Raspunde acestui comentariu

    Va rugam nu folositi diacritice! Intrucat nu toate sistemele de operare au acelasi tip de diacritice, textele pot aparea cu semne grafice care sa le distruga coerenta. Va multumim!
    Nume:
    Email: (nu va fi publicat)
    Comentariu:
  • 16.05.2010 | rizoaicad.arges a scris:
    Dle Noghiu! Ce treaba au Cultele cu existenta societatii? Cultele se ocupa cu "parasirea" societatii! Acela este momentul lor! Nu sa intervina in treburile existentei sociale. Treziti-va oameni buni, si cereti fiecaruia sa-si faca datoria din fisa postului, care cere cultelor sa aduca mangaiere celor ramasi, la despartirea definitiva de cei dragi! ATAT! D. Rizoaica.

    Raspunde acestui comentariu

    Va rugam nu folositi diacritice! Intrucat nu toate sistemele de operare au acelasi tip de diacritice, textele pot aparea cu semne grafice care sa le distruga coerenta. Va multumim!
    Nume:
    Email: (nu va fi publicat)
    Comentariu:
  • 14.05.2010 | Gladiatorul a scris:
    Cand vom intelege (cu totii, incluzandu-i aici pe clerici) ca nu mai putem sa traim in minciuna. Traiul in minciuna inseamna, dupa mine, pierderea sufletului. Iar clerul, nu face altceva decat sa se indeparteze de Decalogul Sfant. Articolul se refera la contradictia intre a spune si a face a preotilor romani, de diferite ranguri si culte. E extrem de greu ca preotimea sa aduca in discutiile cu presa, sau cu societatea civila o farama de transparenta. Duplicitatea este la ea acasa in Romania, iar clerul are vechime in ceea ce priveste "interpretarea in maniera favorabila" a mesajelor biblice. A aduce, fara vreo perdea, discutia despre problema natalitatii tocmai in aceste momente, mi se pare de-a dreptul sfidatoare la adresa celor pe care-i pastoresc. Ce au facut, aceeasi clerici in Epoca de Aur, cand mamele erau haituite si obligate sa nasca la norma? Cum sa calauzeasca enoriasii la comportament sfant acesti preoti care nu au dat si nu dau nici azi socoteala FISC-ului roman? De ce sa aiba ei (clericii, alaturi de politicieni) statut de persoane aflate deasupra legii (vezi Legea CNSAS si Legea ANI)? Prin tot ceea ce fac, prin aceste eschivari de la lege, nu fac decat sa-mi confirme schisma tot mai mare intre credinciosi si asa zisi purtatori de Har.

    Raspunde acestui comentariu

    Va rugam nu folositi diacritice! Intrucat nu toate sistemele de operare au acelasi tip de diacritice, textele pot aparea cu semne grafice care sa le distruga coerenta. Va multumim!
    Nume:
    Email: (nu va fi publicat)
    Comentariu:

De acelasi autor

Cadoul de Crăciun apasă greu

Nu pentru că ar fi foarte activă în cursul anului, dar se pare că societatea civilă și ...


27 august: 20 de ani de independenţă a Republicii Moldova

1991, 27 august, în centrul oraşului Chişinău, a fost convocată Marea Adunare Naţională, iar ...


Marko Bela se teme de un nou partid maghiar în România

Fostul preşedinte al UDMR, actual vicepreşedinte, Marko Bela, a criticat dur înfiinţarea de către europarlamentarul ...


Nou cod de conduită pentru membrii Parlamentului European

Reprezentanţii grupurilor politice din PE au aprobat, joi, un nou cod de conduită pentru europarlamentari, în cadrul ...


Theodor Paleologu în concurenţă cu Emil Boc şi Vasile Blaga pentru preşedinţia PDL

Luni, la sediul PDL, Theodor Paleologu şi-a depus candidatura la preşedinţia partidului odată cu moţiunea ...


Toate articolele (301)

Sub lupa comentatorilor

Editie online | Ioana Ene, ziare.com

Un boicot cu doua taisuri

Nu era de asteptat, in termenii realisti ai politicii, ca Opozitia sa ia in brate guvernul Ungureanu, sa-l pupe pe frunte ...


Editie online | Tia Şerbănescu

Lista

Cine ar fi crezut că junele Ponta va reuși să pară mai matur decât mai coptul Antonescu? Ar ...


Editie online | Horațiu Pepine

Noul premier are nevoie de înzestrări acrobatice

Cu excepția lui Varujan Pambuccian, liderul grupului de deputați ai grupurilor etnice minoritare, nimeni nu ...


Editie online | Neculai Constantin Munteanu

In jurul unei demisii

Două au fost știrile despre România care au stat în atenția presei germane în ultimile ...


Editie online | Dan Tapalaga

Ceva despre MRU si guvernul sau

Marele test pentru MRU va fi sa probeze ca guvernarea nu este eternul loc in care Sistemul isi trimite reprezentantii, ...

Recomandarea editorilor

Subiectele zilei