Agentia Nationala de Integritate - un examen ratat

Gelu Trandafir 08.09.2006

De același autor

Infiintarea Agentiei Nationale de Integritate a aratat mai mult decat orice alta dezbatere sau demers semiesuat limitele actualului parlament si ale societatii civile.

 

Nici o alta institutie nu a fost atat de zadarnic sustinuta de Uniunea Europeana si de un ministru - Monica Macovei. "Am simtit foarte clar ca am fost singura, razboindu-ma cu toti", a spus ministrul Justitiei. Ea a precizat saptamana trecuta, la Costinesti, ca fara interventia lui Basescu proiectul ar fi fost blocat la nivelul guvernului, desi, pentru a putea fi cuprins in decisivul Raport de monitorizare, proiectul ar fi trebuit sa fie adoptat de parlament cel mai tarziu pe 7 septembrie. In ciuda asigurarilor date de premierul Tariceanu sau de discipolul acestuia, Bogdan Olteanu, privind sesiuni extraordinare, este limpede ca legea de infiintare a Agentiei Nationale de Integritate nu mai are cum sa fie adoptata in termenul limita angajat in fata Uniunii Europene.

 

Adversarii ANI

 

Principalul opozant al unei institutii functionale a fost UDMR. Liberalii i-au sustinut discret pe oamenii lui Markó Béla, tergiversand proiectul sprijinit fara mult entuziasm de Partidul Democrat. Pretextul liberalilor, care pe alte teme lucreaza cu celeritate, este ca mai bine sa intarziem la UE, dar sa avem "o lege buna" cu care sa se controleze declaratiile de avere ale demnitarilor. O parte importanta a societatii civile, turata la motor liberal, a dat si ea in vara o lovitura sub centura proiectului Monicai Macovei, chiar in ziua in care acesta intra in dezbaterea guvernului.

 

Doua pericole privind castrarea legii

 

Acum, sub pretextul depasirii unor obstacole de procedura, exista riscul ca din legea privind ANI sa fie scos capitolul referitor la  incompatibilitati (care-i atinge mai ales pe parlamentarii avocati), deoarece are legatura cu Statutul deputatilor si senatorilor. Noile incompatibilitati ar putea fi votate ulterior (daca va mai fi vreodata un vot pe aceasta tema) de Camerele reunite, separat de legea privind Agentia Nationala de Integritate. Aceasta optiune, evocata recent de seful Camerei Deputatilor, Bogdan Olteanu, ar da posibilitatea bifarii, chiar cu intarziere, a unei casute in relatia cu Uniunea Europeana si protejarii intereselor parlamentarilor.

Mai exista riscul ca in parlament, in absenta presiunii Uniunii Europene, sa prevaleze viziunea UDMR, care doreste ca Agentia Nationala de Integritate doar "sa miroasa" nereguli in declaratiile de avere si sa sesizeze Parchetul. Dar, si fara aceasta lege, oricine poate sesiza Parchetul privind astfel de "nereguli". Spre nemultumirea UDMR, proiectul Monicai Macovei, sustinut de comisarul UE pentru Justitie, Franco Frattini, da posibilitatea ANI de a lua masuri administrative. La scoala de vara a Partidului Democrat, Monica Macovei a explicat inca o data ca Agentia Nationala de Integritate "vine in zona gri, unde nu se pot dovedi infractiuni". Ea a dat exemplul unui vames care poate sustine ca si-a cumparat 10 case si 5 masini din salariu. "Aici vorbim de avere nejustificata, deci nu ilicita, dar pe care organul statului nu o poate dovedi ca provine dintr-o infractiune."

 

Dezarmarea Comisiei Europene

 

Tergiversand cat au putut acest proiect, politicienii de la Bucuresti au speculat perfect dinamica schimbarii relatiilor dintre UE si Romania. Au profitat smechereste de scaderea fireasca a influentei pe care Comisia Europeana o avea asupra guvernului Tariceanu, odata cu apropierea termenului la care Executivul UE trebuie sa anunte oficial ca Romania si Bulgaria vor adera la 1 ianuarie 2007.

Cu ocazia Raportului de monitorizare din luna mai, Comisia Europeana a incercat un ultim artificiu prin care sa prelungeasca presiunea asupra Bucurestiului si Sofiei si a amanat peste vara decizia finala privind recomandarea aplicarii sau nu a clauzei de salvgardare. Dar, in ciuda indemnurilor hilare ale lui Barosso si Rehn privind sacrificarea concediilor de vara ale oficialilor romani si bulgari pe altarul reformelor, decizia politica privind aderarea la termen fusese luata la Bruxelles, fapt cunoscut si speculat si de Tariceanu, si de Stanisev. Iar evolutia politica de la Bucuresti a aratat Comisiei Europene ca in calea reformelor nu statea nicidecum instabilitatea politica ("pericolul" pe care liberalii il agitau dramatic in primavara acestui an), ci chiar lipsa de entuziasm a cabinetului Tariceanu pentru adoptarea unor prevederi legislative care sa combata coruptia. Acum, odata ce a disparut practic presiunea clauzei de salvgardare asupra guvernului roman, Comisia nu are decat sa analizeze, resemnata, cum a fost dusa de nas: "Chiar daca s-au facut multe lucruri, evaluarea va arata ca vara nu a fost atat de productiva precum ne-am fi asteptat. Inclusiv din cauza Agentiei de Integritate", declara saptamana trecuta un oficial de la Bruxelles, citat de Romania libera.

 

"Interes si teama"

 

In ce o priveste pe Monica Macovei, aceasta are toate motivele sa se teama de evolutiile viitoare. Echipa de experti UE a laudat saptamana trecuta activitatea DNA, dar a exprimat o singura temere: sa nu cumva sa se schimbe legea si, mai ales, procedura de numire a sefului DNA. UDMR doreste ca propunerea privind sefia DNA sa vina de la Consiliul Superior al Magistraturii, nu de la ministrul Justitiei, si nici PNL nu ar refuza aceasta varianta. Cele doua partide au jucat deja perfect tandemul politistul rau si politistul bun, in ce priveste Agentia Nationala de Integritate. Asa ca Macovei stie ce spune cand declara ca asteapta "cu interes si teama ce se va intampla in parlament".

 

Angajament neonorat

 

Guvernul roman nu a reusit sa se tina de cuvant in fata UE in ce priveste Agentia Nationala de Integritate, desi a promis infiintarea acesteia inca de anul trecut. Monica Macovei a trimis guvernului un proiect de lege in vara lui 2005, dar a fost retras din guvern pentru a fi negociat de partenerii de coalitie. In primavara lui 2006 era in acelasi stadiu. A reintrat cu greu, la presiunile UE, in dezbaterea guvernului, in luna iunie. Legea urma sa fie adoptata intr-o sesiune extraordinara, la inceputul lui iulie sau sfarsitul lui august. Abia luni a intrat in parlament, desi termenul limita pentru adoptarea legii, convenit cu Uniunea Europeana, era 7 septembrie. (G.T.)

 

Frattini a fost sfidat de Parlamentul Romaniei

 

Aflat in vizita la Bucuresti, pe 31 iulie, vicepresedintele Comisiei Europene a declarat taios ca, dupa adoptarea Legii privind finantarea partidelor politice, "a venit vremea sa fie aprobata Agentia de Integritate". "Nu exista o preconditie pentru ca Romania sa devina membru al UE, dar adoptarea acestei legi este foarte importanta pentru pachetul politic si institutional pe care il stabileste Romania. E un test politic." Frattini s-a referit si la opozitia UDMR fata de prevederile proiectului Monicai Macovei: "Ma voi intalni cu vicepremierul, care este si liderul partidului minoritatii maghiare, si ii voi explica argumentele valide in favoarea aprobarii cat mai rapide a acestei Agentii". (G.T.)

 

 

DANIEL BUDA, deputat PD in Comisia juridica a Camerei Deputatilor

Avocatii-parlamentari nu se predau Monicai Macovei

 

Mai poate fi adoptata legea privind Agentia Nationala de Integritate pana pe 7 septembrie, asa cum s-a angajat Romania in fata Comisiei Europene?

Nu este nici o sansa. Proiectul va fi adoptat, fara nici un fel de discutii, dar abia a intrat la Comisia juridica a Camerei Deputatilor, apoi trebuie sa mearga mai departe la Senat. Au fost discutii cu factorii de raspundere de la nivelul Uniunii Europene, li s-a explicat situatia, ca este un proiect de lege complex, care trebuie abordat extrem de serios, si, din informatiile pe care le detin, ei au inteles situatia. Important pentru oficialii europeni era ca acest proiect sa se afle in dezbatere parlamentara. Pentru ei aceasta dezbatere e un semn clar al vointei politice a partidelor.

Dar de ce s-a intarziat atat, caci Monica Macovei a propus un proiect inca din vara lui 2005?

Sigur, oricand putem gasi vinovati. Dar s-a discutat foarte mult pe marginea lui, trebuie sa fie acceptat de partidele politice, e vorba totusi de un proiect care sa exprime vointa politica a partidelor. Aceasta institutie trebuie sa fie un veritabil organ de cercetare, Agentia, ca si Parchetul, cerceteaza fapte, confirma sau nu nereguli, trimite sau nu in instanta. Agentia nu face decat sa culeaga date privind averea si declaratiile de avere, e o institutie specializata care sa faca aceste verificari, cu persoane profesioniste, verificate.

Veti scoate incompatibilitatile din aceasta lege?

Nu cred ca putem vorbi de incompatibilitate intre profesia de avocat si cea de parlamentar. In Comisia juridica, de exemplu, e nevoie de avocati.

Dar problema este ca sa nu fie parlamentari si avocati pledanti in acelasi timp...

Daca ai o justitie independenta, il poti lasa si pe ministrul Justitiei sa pledeze, caci acesta nu l-ar putea impresiona pe un magistrat independent.

Deci, sunteti impotriva incompatibilitatii intre parlamentar si avocat pledant.

Fara discutie. Asta nu pentru ca eu sunt intr-o astfel de situatie, ci pentru ca nu putem sa renuntam sa avem avocati pledanti in parlament. (G.T.)

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22